A Madách Színház színpada alatt, kultikus előadások díszletei közt mutatták be színház elmúlt 10 évéről szóló könyvet a szerzők, Rényi Ádám és Bárdos András, valamint a színház igazgatója Szirtes Tamás.
A sajtóeseményen a könyvben szereplő művészek közül Sasvári Sándor, Détár Enikő és Simon Boglárka is jelen voltak.
A Fantomtól a Mamma Mia!-ig - A Madách Színház titkai történeteket, titkokat és emlékeket oszt meg az olvasókkal a színház életéről - igazi „történelemkönyv”.
A Madách Színház elmúlt tíz évét, zenés színházzá alakulásának történetét bemutató kiadvány szerzői Rényi Ádám és Bárdos András, eredetileg csak a kiadójuk számára kerestek témát, amelyből olvasnivaló születhet. Szirtes Tamás felkérése, hogy ők maguk írják meg a könyvet váratlanul érte őket, ám utólag nem bánják, hogy így történt.
„Bárdos Andrással mindketten sokat járunk a Madách Színházba, és úgy gondoltuk érdekes lehet a története. Megkerestük Szirtes Tamást a Madách könyv ötletével, ő pedig támogatta a javaslatot, de azt kérte, hogy mi írjuk meg. Utólag azt kell mondanom, nagyon örülök, hogy mi lehettünk a könyv a szerzői, rendkívül élveztem ezt az évet, amit ezzel a feladattal töltöttünk. Kicsit beköltöztünk a Madách Színházba, újranéztünk előadásokat, nagyon sok emberrel beszélgettünk, és egy nagyon érdekes kép rajzolódott ki bennünk a színházról - bízunk benne, hogy ezt sikerült jól átadnunk az olvasóknak” – mondta Rényi Ádám.
A szerző hozzátette, bár a könyv címe A Fantomtól a Mamma Mia!-ig, a történet mégsem a Fantommal kezdődik, hanem a Macskákkal. A színház jelenlegi formájában ugyanis a Macskák köpönyegéből bújt ki, amely azóta is meghatározó előadása a Madáchnak.
„A Macskák a könyvben egy plusz fejezetet kapott, hiszen a beszélgetéseink során kiderült, sokan akkor döntötték el, hogy itt szeretnének dolgozni, miután látták a legendás előadást.”
A könyv társszerzője, Bárdos András kiemelte, A Fantomtól a Mamma Miáig nem egy képes album, hanem egy könyv, amely a Madách Színház átalakulásának történetét próbálja meg elmesélni teljes valójában.
„Egy percig sem szerettük volna eltitkolni, hogy itt egy nagy csata volt, amit végül a Madách megnyert . A kezdetekkor nagyon sok volt a fanyalgó, sokan legyintettek, sokan megmosolyogták, azt a tervet, hogy a körúton egy zenés színház működjön. Sok nagy művész úgy döntött, hogy emiatt elmegy a színháztól. Úgy gondolom, hogy a mai Madách Színház sok fájdalommal született - mindez benne van a könyvben, ami egy igazi, nagy történetet mesél el. Minden egy ötlettel indul, amely a Macskák bemutatója után fogalmazódott meg, és eljut odáig hogy ma ennek a színháznak a zenés előadásai Európa- szerte ismertek és elismertek” – fogalmazott.
Rényi Ádám hozzátette, a könyvből kiderül az is, hogy a zenés színházi műfaj egyáltalán nem csak a csillogásról és a könnyed szórakozásról szól – mint ahogyan sokszor a nézőtérről tűnik.
„Amikor az ember a nézőtéren ül, és látja játszani a neves művészeket, akkor azt gondolja, aki egyszer befutott, már állócsillagként ragyog, és addig lehet színpadon, ameddig akar. A beszélgetéseink során viszont kiderült, hogy ez itt nem így működik: ha egyszer valamit elértél, azt megbecsülik ugyan, de a következő feladatnál újra nulláról indulsz. Ez pedig azzal jár, hogy emberek, akiket a színpadon csodálunk, ugyanúgy élik meg a munkájukat, mint mi hétköznapi emberek: szorongás, izgalom, kudarcok mind végigkísérik a pályájukat. Ez nem egy kiegyensúlyozott, mosolygós szakma, amilyennek tűnik, hanem egy áldozatos munka, ami arról szól, hogy végén az, aki a nézőtéren ül, mosolyogjon és jól érezze magát.”
Jelentős és rendkívüli alkalomnak nevezte a könyv megjelenését Szirtes Tamás igazgató, aki úgy véli a könyv, amely a Madách Színház elmúlt tíz évét foglalja össze, és amely Rényi Ádám és Bárdos András tollából született állandóságot képviseli
„A könyv egy mágikus dolog, hiába hódít az internet és a legkülönbözőbb elektronikus eszközök, számomra a nyomtatott szónak mindig van egy különös varázsa. Amikor valami könyv formájában megjelenik, maradandó születik – ez pedig jelentős dolgot feltételez. Egy ilyen illékony szakmában, mint a miénk, a pillanat művészetében az ember valamilyen módon az állandóságra törekszik, aminek megragadására egy színházi előadásban nincsen mód, hiszen minden csak a produkció végéig tart. Ezért is nagy öröm számunkra, hogy ez a könyv megszületett”
Szirtes Tamás szerint 2003-ban egy nagyon hosszú folyamat elején járt a színház, amelynek most tartanak a közepén. Ez idő alatt pedig jelentős munkával elérték azt, hogy a Madách Színházban ma minden adott a korszerű zenés színjátszáshoz.
„Nagy előadások állnak mögöttünk, és úgy gondolom még több sikeres produkció áll előttünk. Elkötelezettséggel, szenvedéllyel és nagyon sok munkával igyekszünk a választott műfajunkat szolgálni, ami egy igényes, igazi „beledöglős” műfaj, de pont ettől jó.
Azok a művészek, akik itt dolgoznak velünk, szívüket, lelküket, energiájuk jelentős részét a Madách Színháznak adják. De nem csak a művészek, hanem a színház minden dolgozója kiválóan érti, ismeri ezt a zenés műfajt, erőt és energiát nem kímélve igyekszik hozzájárulni az itt folyó munkához. A Madách Színház ma közel 200 embernek a szenvedélye: amit ma a közönség lát nem spekulációból, hanem szenvedélyből született” – fogalmazott.
A sajtóeseményen jelenlévő művészek hangsúlyozták, nagy öröm számukra, hogy részt vehettek a könyv születésében, hiszen ahogyan fogalmaztak, a Madách Színházat második otthonuknak tekintik.
Sasvári Sándor 1991-ben lépett fel először a Madách Színházban, Mária Evangéliumában, és később olyan szerepeket köszönhetett a színháznak, mint a Fantom vagy a Mamma Mia! Sam Carmichaelja.
„Vannak más munkáim is, de az életem fő csapásvonala a Madách Színház, és amikor különböző koncerteken a Madách Színház művészeként konferálnak fel én ezt büszkén vállalom” – mondta.
Détár Enikő kisebb nagyobb megszakításokkal 28 éve játszik a Madách Színházban, ami ma már az állandóságot és a biztos hátteret jelenti számára.
„Nem is gondolnák, hogy a folyamatos fellépések, haknik, az állandó rohanás közepette milyen jó bejönni egy olyan helyre, ahol profik dolgoznak, ahol mindenki maximális lelkesedéssel teszi a dolgát. Aki a színpadon van anyait-apait belead, de arról nagyon ritkán esik szó, hogy a színfalak mögött egy nagy apparátus dolgozik azért, hogy mindez tökéletesen működjön. Ettől valóban olyanok vagyunk mint egy nagy család” – emelte ki Détár Enikő, aki fontosnak tartja, hogy a közönség is tudja, egy, egy zenés előadás mögött hosszú hónapok és számtalan ember munkája áll, ahhoz, hogy a produkciók sikeresek legyenek a színház minden egyes dolgozójának összehangolt munkájára van szükség.
Simon Boglárka három éve játszik a Madách Színházban és fantasztikus érzésnek nevezte, hogy olyan művészek nyomdokaiba léphet, mint például Détár Enikő vagy Sasvári Sándor, illetve nagyon büszke arra, hogy szerepelhetett a könyvben. „Ez tulajdonképpen egy történelemkönyv, és nagyon jó érzéssel tölt el, hogy részese lehetek ennek a történelemnek. Bízom benne, hogy ezeket a lapokat tovább lehet írni, és ez a történet amely a Madách Színházról szól tovább folytatódik”
Színház.hu Fotó: Madách Színház