Utoljára látható a Hedda Gabler a Radnótiban

2015. január 9-én látható utoljára a Radnóti Színházban a Hedda Gabler. Ibsen darabját Valló Péter állította színpadra, a főszereplő Petrik Andrea, a férjet Adorjáni Bálint alakítja.

A további szerepekben Csomós Marit, Hirtling Istvánt, Pál Andrást, Martinovics Dorinát és Martin Mártát láthatják. Az előadást decemberben még kétszer játsszák; a december 7., vasárnap 17:00-i előadást követően közönségtalálkozóra várják az érdeklődőket, amit Valló Péter rendező vezet a színészek részvételével.

 petrik

Petrik Andrea (fotó: Dömölky Dániel)

A színház ajánlója:

 

Gyönyörű ifjú feleség, szépreményű ifjú férj, közös életük kezdetén. De elég néhány véletlen – és persze a lezártnak hitt múlt egy-egy árnyéka –, hogy a szépen elképzelt jövő egyre zaklatottabb jelenné váljék. Feltűnik egy korábbi szerető, aztán egy ravasz csábító, feléled egy legyőzöttnek hitt ártó szenvedély, és a kezdeti idill a szemünk előtt változik át szerelmi háromszöggel, elszabadult indulatokkal és öngyilkosságokkal terhes drámává.
Az a világ, az a ház, ahová valamikor a 19. század végén Hedda Gabler hazaérkezik a nászútról újdonsült férjével, mára már mindenestül eltűnt. De a boldogság utáni vágy, a szeretet és a gyűlölet hullámzása, az emberi önfeláldozások és árulások szövedéke változatlan elevenséggel hat ma is. Hedda Gabler története igazi, nagy színházi élményt ígér.

 

 

Valló Péter a darabról:

 

„A Hedda Gabler - a Nóra és a Peer Gynt mellett – Ibsen egyik legismertebb darabja, és az utolsó olyan műve, ami egy nagy női alak köré szervezi a cselekményt. A darabnak magánéleti vonatkozása is van: akkor írta a már nem annyira fiatal szerző, amikor plátói szerelmi viszonyba keveredett egy nagyon fiatal osztrák lánnyal Svájcban.

 petrikhirt2

Petrik Andra és Hirtling isván (fotó. Dömölky Dániel)

 

Hedda Gabler bonyolult személyiség. Hiába keresi önmaga megvalósítását, vagy a saját boldogságát - ehhez persze járul számos jellemhiba, meg egy sor egyéb körülmény. Ez így van manapság is: az embereknek vannak a jellemhibáik, vannak a körülményeik, meg vannak az ambícióik. Ebben a színdarabban ez a három dolog minden szereplőnél teljes komplexitással fogalmazódik meg. Totális képet fest arról a manapság nagyon is ismerős, fojtogató közegről, amiben egy ország értelmiségi rétege képtelen bármilyen épkézláb ötlettel előállni arra nézve, hogy hogyan kéne ebben az országban értelmesen létezni. Hiszen azt természetesen senki sem gondolja komolyan, hogy nem baj, mert majd elmegyünk innen. Ez indított engem arra, hogy megrendezzem a Hedda Gablert.

 adorjáni

Adorjáni Bálint és Pál András (fotó: Dömölky Dániel)

 

Természetesen nekem az is nagyon fontos, hogy van itt a Radnóti Színházban egy olyan színésznő, akiről azt gondolom, hogy a saját nemzedékének az egyik legeredetibb és legkülönösebb tehetsége. Hedda 29 éves, Petrik Andrea életkorát nem akarom elárulni, de lényegében hasonló. Ezért aztán azt gondolom, hogy nagyon autentikusan tud valamit mondani erről az életkorról. Ezt a szerepet általában ennél lényegesen idősebb színésznők szokták játszani, akik sok mindenhez - például a gyerekszüléshez, és más egyéb apróságokhoz - máshogy állnak hozzá, mint ennek a darabnak a hősnője. Heddának a gyerekvállalással mint egy teljesen reális alternatívával kellene számolnia, de rájön, hogy ő erre a feladatra nem alkalmas. Úgy fogalmaz a darabban, hogy ő semmire sem alkalmas, ami elvárásokat támaszt vele szemben. Ez egy alkat, ezzel nincs mit kezdeni, de innentől kezdve egy nőnek elég nehézzé válik a helyzete - ha már egyszer egy női szereplőről beszélünk. Bár meg lehetett volna férfiban is írni ugyanezt a konfliktusrendszert a szükségtelenné válásról.

 martinovics

Martinovics Dorina és Pál András (fotó: Dömölky Dániel)

 

A felesleges ember alakja abszolút világjelenség – a felesleges embert minden olyan társadalom megkreálja, akinek nincsen szüksége a polgáraira. Például ilyen a mai magyar társadalom, aminek egyáltalán nincs szüksége az itt őshonos lakosságra. Ilyen fölösleges ember Hedda Gabler is, aki ezzel nagyon konfliktózusan szembekerül - ő markánsan nem hazug ember, nem hazudik magának sem, a környezetének sem, és csak egy bizonyos határig képes kompromisszumokra, mint afféle arisztokrata, így aztán meg lehet érteni, ha ez a konfliktus tragikus végkifejletű lesz.”

 

petrikpál

 Petrik Andrea és Pál András (fotó: Dömölky Dániel)

 

Henrik Ibsen:

Hedda Gabler

Fordította: Kúnos László

 

Hedda Gabler - PETRIK ANDREA

Jörgen Tesman - ADORJÁNI BÁLINT

Ejlert Lövborg - PÁL ANDRÁS

Julianae Tesman - CSOMÓS MARI

Brack bíró - HIRTLING ISTVÁN

Elvstedné - MARTINOVICS DORINA

Berte - MARTIN MÁRTA

 

Dramaturg: Morcsányi Géza

Díszlettervező: Szlávik István

Jelmeztervező: Szakács Györgyi

Világítás: Baumgartner Sándor

Ügyelő: Kónya József

Súgó: Farkas Erzsébet

A rendező munkatársa: Őri Rózsa

Rendező: VALLÓ PÉTER

 

Forrás: Radnóti Színház

 

süti beállítások módosítása