Petr Zelenka Hétköznapi őrületek című darabját mutatta be december 6-án a Thália Színház Béres Attila rendezésében.
Ajánló a darab elé:
Prága, napjainkban. Mintha felnőni, megöregedni,szeretni, élni – újra kellene tanulni mindent. Petr egy éjjel elindul, hogy visszaszerezze a szerelmét, Janát. Ha el sem indul, Jana visszatalált volna hozzá magától. De Petr, a prágai Don Quijote mulatságos és megrendítő útján, hóbortos alakok és mágikus tárgyaik forgatagán át addigra messze jár. Csak a kérdés marad utána: hol az őrület, bennünk vagy körülöttünk?
Lírai komédia rengeteg humorral rólunk, akik közelről talán kicsit bolondnak látszunk, és távolról lehet, hogy nem is látszunk egyáltalán.
A produkcióról:
Béres Attila rendező modern hrabali neorealista vígjátéknak nevezte a Hétköznapi őrületeket a darab sajtótájékoztatóján, november 14-én a Mai Manóban. Arról az elveszett generációról szól, melynek tagjai a rendszerváltozáskor voltak tizennyolc évesek, akik akkor még nem tudták megérteni, hogy mi is történik, de már nem is tudták megtanulni. A rendező szerint „a legnormálisabb emberek lesznek rá vevők, és mivel mindenki a legnormálisabbnak gondolja magát, így mindenki.”
A főszerepet Pindroch Csaba alakítja, aki már egyszer Szegeden játszotta Petr karakterét, amiért az eddigi színházi díját meg is kapta. „Sírva nevető előadást” ígér a nézőknek. Szabó Győző Petr fura barátját alakítja, akinek különleges vonzalmai vannak különböző tárgyakhoz, így nem csoda, hogy egy próbabába is beleszeret. Fodor Annamária azt mondta Petr volt szerelmének karakteréről, hogy olyan nő, aki normális életet akar, de ő maga se tudja, hogy mi az a normális. A színésznő szerint a normalitás mindenkinél más, és ezért érdekes a darab. További szerepekben feltűnik még Szombathy Gyula, Molnár Piroska, Vida Péter és Gubás Gabi.
Kritikus szemmel a darabról:
"Petr Zelenka 2003-ban megírta és Prágában megrendezte a Hétköznapi őrületeket. Ezt az előadást még abban az évben láthattuk a Merlinben. Lázadónak hatott, hiszen mindjárt az első percekben valószínűtlenül vad perverziókkal viccelődött. Ám amikor két évvel később a Katona bemutatta Pesten, egy kritika nem minden alap nélkül nevezte "szalonabszurdnak", mondván: "súlyos motívumokkal eljátszó könnyű bohózat - nem több". A mostani előadás a Tháliában a könnyűséget igazolja. Bár van benne némi bájos bölcsesség, gyöngéd érzelmesség is, művészi többletet hiába keresnénk benne. Talán előadás kérdése is, hogy mennyire vehető komolyan a darab. A szerző saját rendezésében minden arányos volt, a darab és az előadás kitöltötte egymást". (...) Zappe László, Népszabadság
"(...) Totális színházat látunk Béres Attila rendezésében, Hamvai Kornél cseppet sem finomkodó fordításában. Ha tényleg színház volna az egész világ, akkor a totális színháznak komoly esélyei lehetnének a globális világ kihívásaival szemben. Egy-egy estére - mint most is - megnyeri a meccset, de a csoda, a varázslat csak néhány órára szól, aztán elillan, marad a rideg való.
Béres Attila pergő, dinamikus, filmszerű vágásokkal, kemény zenei idézetekkel operáló rendezésének motorja az egyik leglomhább szereplő, akinek a szerző keresztnevét is odaajándékozta. Pindroch Csaba zseniálisan szomorkás, Jana szeretetére szomjas, a rezignációt csak pillanatokra hárító elevenséggel, de egész testével van jelen, még felkért, mozdulatlanságra ítélt szexszemlélőként is. Könnyű dolga van látszólag, hiszen ezt a szerepet már eljátszotta Szegeden, s Pesten is megmutatta: érdemes volt a bizalomra. Tehetségének erejét a gondosan formált sajátos koreográfia adja, nemcsak enyhén félrebillentett fejével jelez, de a rezignáció mobil szobraként is mindvégig hiteles. Petrnek amúgy két szülője van, Molnár Piroska és Szombathy Gyula, de mellettük is magányos, a szülők számára értelmezhetetlen módon él, s csak később derül ki, hogy a szülők sem tudnak mit kezdeni se a közösen megélt múlttal, se a saját gyermekükkel, se egymással, se önmagukkal. Szombathy Gyula Apa figurájának szerencséje van, belőle igazi celeb lesz, mert gyönyörűen és pontosan idézi fel hangjával a husáki Csehszlovákia műszocialista televíziós híradásait. Ám az Anyának, Molnár Piroskának már nem kell a vére sem, hiába adná önkéntesen a mai helyi háborúk - Szíria stb. - sebesült áldozatainak.
Petr barátja, Mokka, a társkeresés békebeli hadirokkantja Szabó Győző. Kikezd a saját porszívójával, mosdójával, takarítónőjével. A kedvéért még arra is ráveszi magát, hogy megnézzen vele egy kortárs balettelőadást a szép és eleven Gubás Gabival. Szabó Győző immár közismert komikus figurája a közönségnek, s képes újra és újra megfelelni közönsége várakozásának. Az ő Mokkájának végül már csak egy dekoratív próbababa jelent megváltást, annak nincs "piszkos" múltja, vele érdemes együtt lenni, szólni hozzá. Évaként ő lesz számára az örök nő, nem romlik el, Mokkát sem akarja megjavítani, s ha fizikai valójában ketté is törik, sebaj, újra össze lehet rakni. Van remény..." Apáti Miklós, Magyar Hírlap
Hétköznapi őrületek
Szereplők:
Petr: Pindroch Csaba
Anya: Molnár Piroska
Apa: Szombathy Gyula
Mokka:Szabó Győző
Jana: Fodor Annamária
Ales: Vida Péter
Sylvie: Grisnik Petra m.v.
Jiri: Tamási Zoltán
Alice: Tóth Eszter
Anna: Gubás Gabi
Eva (próbababa): Bánovits Vivianne
Főnök, Férfi: Mózes András
fordította: Hamvai Kornél
jelmez: Tihanyi Ildikó
díszlet: Cziegler Balázs
rendezőasszisztens: Kelemen Kata
rendező: Béres Attila