A MASZK Egyesület első idei programjaként az Aradi Kamaraszínház két produkcióját hozza el január 26-án a Rongy Kocsmába.
Oroszok - Harsányi Attila Viszockij-estje
gitáron kísér: Vihula Mihajlo
Ajánló az előadás elé:
Egy hatlövetű pisztoly, egy golyó, megpörgetni a dobtárat és lőni. Halál vagy dicsőség. A legrizikósabb szerencsejáték. Egészen extrém. Ilyenre csak az oroszok képesek.
Az előadás „sztárvendége” Vlagyimir Szemjonovics Viszockij, akinek tizenkét dala adja az est gerincét, emellett részletek hangzanak el a Karamazov testvérekből és a Bűn és bűnhődésből, Lermontov és Puskin verseiből, Tarkovszkij filmjeiből. De elhangzik a vodka, a pirog és a borscs elkészítésének módja is, valamint szót ejtünk a sztálini időkről, Mengyelejev periódusos rendszeréről, az orosz rulettről és a Szputnyik-2 űrhajóról, amin Lajka kutya utazott. Tehát: minden, ami orosz, nem kicsit, nagyon.
Az est a 2013-as THEALTER fesztiválon a Csillag Börtönben szerepelt nagy sikerrel.
Vihula Mihajlo (forrás: Maszk Egyesület)
Kritikus szemmel az előadásról:
„A két előadó – és így maga az előadás – szenvedélyessége átütő. Azáltal, hogy egymással játszanak, nekünk játszanak. Ha a dal félremegy egy oktávval, akkor újra lehet kezdeni. Az emberek hibáznak néha, és attól emberek, hogy belátják. Ez ebben az előadásban megtörténik, és miután megtörténik, talán az este legjobb dala kerekedik ki belőle egy lírai tévétorna-parafrázissal, hogy miért érdemes reggelente mozogni – nehéz elképzelni, hogy erről jó verset és jó dalt lehet írni, pedig lehet. (...) nem csak a két előadó, hanem a közönség is részévé válik az előadásnak, sőt, a hangszer is önálló életre kel, és létrejön egy kétségtelen tartalom, ami nem üzenet, hanem maga az este. Itt nincs hazugság, csak szándék és egy érvényes, autentikus, minden ízében színházi (mert emberi) lenyomat.” (Ugrai István: Ennyit az előítéletekről, 7ora7.hu)
Harsányi Attila (forrás: Maszk Egyesület)
Aradi Kamaraszínház–Grund Pinceszínház (Miskolc): Amerikaiak
Harsányi Attila és Varga Andrea színházi koncertje, avagy polgárjogi aktivizmus színészi módszerekkel.
Ajánló az előadás elé:
Kennedytől Martin Luther Kingig, Chuck Norristól a „tripperes cowboyokig”, Amerika főbb ismérveiből, a szélsőségekig terjedő demokratikus államberendezkedésből az egyenlőség jegyében végzett indián holokausztig.
Harsányi Attila és Varga Andrea (forrás: Maszk Egyesület)
Az Aradi Kamaraszínház és a miskolci Grund Pinceszínház együttműködésében készült produkció az Egyesült Államoknak a világ gazdaságára, hatalmi felosztására és kultúrájára gyakorolt hatását mutatja be, ugyanakkor egyfajta amerikai és globális társadalomkritika is. Az Amerikaiak az Oroszok című produkció folytatása, de míg előbbiben az orosz irodalom, költészet és zene játszotta a főszerepet, addig az Amerikaiakban a tengeren túli kultúrára helyeződik a hangsúly, zenében, versben, prózában. Az előadás során többek közt megjelenik Frank Sinatra, Marilyn Monroe, Walt Whitman, Chaplin, Louis Armstrong alakja, számos amerikai történettel és dallal fűszerezve.
Harsányi Attila (forrás: Maszk Egyesület)
Kritikus szemmel az előadásról:
„Amit láttunk, az nem a rózsaszínű vagy a fekete Amerika (bármelyikre bőven volna lehetőség), hanem ez is, az is, mint a valóságban: olyan ország, amelyben megfogalmazódott – még a francia forradalom előtt – a szabadságjog, az egyenlőség gondolata, ahol, úgy másfél évszázada, lezajlott a rabszolgák (nesze neked, egyenlőség) felszabadításáért folyó belháború; itt élt Al Capone, a gengszter és Martin Luther King tiszteletes, a világ egyik legismertebb polgárjogi harcosa („Van egy álmom”), az itt gyártott napalmmal pusztítottak földeket és embereket külháborúkban, ez a dzsessz szülőhazája (…) és sok minden egyéb. Mindez egy mélyen humánus összeállításban, amelyben a szerzőket (aligha véletlenül) egy – távolról sem csupán amerikai – polgárjogi harcos rokonszenves mezében ismerhetjük fel.” (Jámbor Gyula: Amerikaiak, Nyugati Jelen)