Idén február 3-8. között rendezik meg a Színművészeti Egyetemek Miskolcon (SZEM) fesztivált a Miskolci Nemzeti Színházban.
A 2015-ben immár harmadszor rendezik meg a SZEM (Színművészeti Egyetemek Miskolcon) Fesztivát, ami egy ötnapos színházi szemle, amelyen a legfiatalabb színházcsináló generáció tagjai mutatkozhatnak be. Az idei évben körülbelül 50 külföldi és körülbelül 70 magyar diák veszt részt a fesztiválon. A SZEM a találkozások színhelye, ahol a diákok együtt dolgoznak, kísérleteznek, miközben egymás munkáival is megismerkedhetnek.
Caragiale Színház és Filmművészeti Egyetem: Szentivánéji álom (forrás: miskolciszem.hu)
Az idei fesztiválprogramot nem színházi műfaji szempontok szerint állították össze a szervezők, hanem arra törekedtek, hogy igazán színes műsorból válogathassanak a nézők - számolt be a minap.hu.
Először képviselteti magát a fesztivál az amszterdami ArtEZ Művészeti Intézet, akik Kafka A kastély című sötét abszurdját hozzák el sajátos értelmezésben, és két év után újra lesz előadás a svájci Scuola Teatro Dimitriből: a Lopott arcok könyve egy ott tanuló magyar diák személyes munkája. A Shakespeare-évhez kapcsolódóan két Shakespeare-témájú előadás is bekerült a programba – Varsóból szerelmes Shakespeare monológok és dialógok különböző feldolgozásai érkeznek Miskolcra, Bukarestből a Szentivánéji álom lesz látható. Erős lesz a magyar egyetemek jelenléte az idei fesztiválon: a Színház- és Filmművészet Egyetemről jön Borbély Szilárd Nincstelenek című műve, A brémai muzsikusok című zenés előadás, valamint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemmel koprodukcióban létrejött Karnyóné musical-feldolgozás is. Kaposvárt pedig egy különleges Molnár Ferenc darab, A fehér felhő képviseli.
SZFE és ZAK: Karnyóné (forrás: miskolciszem.hu)
A fesztivál keretében több workshopot tartanak, melyek révén a SZEM mintegy kihelyezett kara lesz a 150. születésnapját idén ünneplő budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemnek. Tánc, zenés és ének kurzusok mellett idén például dramaturgiai kurzus indul, hogy mindenki megtalálja a neki való workshopot. Kiállítást szerveznek, lesznek közönségtalálkozók és szakmai beszélgetések – valamint lehetőséget biztosítanak a fesztiválon résztvevő 100 fiatal alkotónak, hogy jobban megismerjék egymás munkáit, a próbák, workshopok és kísérőprogramok között a fesztivált befogadó Miskolc városát.
Cseh Dávid dramaturg a fesztiválról:
A SZEM egyik szervezője az Észak Magyarország című lapnak beszélt arról, lehet-e következtetéseket levonni az előadásokból az adott ország színészképzésére vonatkozóan. „Bár engem is nagyon érdekel a hazai és a külföldi színészképzés közötti kontraszt, óvatosan bánnék a kifejezésekkel. Nem hiszem, hogy egy-egy előadás képes reprezentálni egy ország színészképzését. Ezek adott előadások, adott anyagból. Például nem tehetünk érvényes megállapításokat a magyar színművészetisek Karnyónéja alapján az egyetemen zajló oktatás egészére, pláne nem a magyar színészképzésre. Szerintem az idei SZEM arról is szól majd, hogy ezek a különböző helyeken, eltérő körülmények között született előadások hogyan találkoznak itt, a fesztivál keretein belül. Az a feladat, hogy lehetőséget biztosítsunk a nézőknek, ezeknek a világoknak az összehasonlítására, és arra, hogy esetleg eljussanak valamilyen következtetésig.” – fogalmazott Cseh Dávid, majd arról is szót ejtett, miben látja a fesztivál jelentőségét.
Arnhemi ArtEZ Színművészeti Akadémia: A kastély (forrás: miskolciszem.hu)
„A sokféle felfogás, a sokféle hang egymás mellettisége segíthet a nézőknek, hogy a színház sokszínűségére ráébredjenek. Hogy lássák, ugyanaz a téma hányféleképpen dolgozható még fel. Hogy mennyire sokféle, és mennyire különböző típusú előadásokkal találkozhatunk. Az is lényeges szempont, hogy fiatal emberek színházát tekinthetjük meg. Amikor az ember tanulja a szakmát, működik benne az ösztön, hogy szabályokat kövessen, de közben újat szeretne a színpadon mutatni. A saját valóságában keres témákat, ötleteket, és ezeket a maga módján szeretné megfogalmazni. A fesztivál izgalmat ígér azzal is, hogy itt meghallhatjuk a fiatal hangokat, láthatjuk körvonalazódni a jövőt. Lehet egy előadás a témája és a feldolgozásmódja miatt konzervatív, vagy hagyománytisztelő, de a játszó személyek saját élményanyaga, világlátása óhatatlanul modernizálja azt az anyagot. Nem játsszák el, ha nem az övék. Jó esetben.” – mondta el a dramaturg.
Forrás: minap.uh, Észak-Magyarország