A norvég Heine Avdal és a japán Sinozaki Jukiko együttműködéséből megszületett különleges léggömb-balettet láthatnak az érdeklődők február 6-án és 7-én a Trafóban.
Ajánló a darab elé:
A láthatatlan látható című produkció óriási fekete luftballonok és selyemfüggönyök keringőzésével indul, majd a színpad extravagáns tájképpé, az anyagok szereplőkké válnak. A MOME médiadesign-szakos hallgatóinak közreműködésével megvalósuló darabban távirányítású miniatűr helikopterek által mozgatott héliumos lufik repkednek.
Heine Avdal és Sinozaki Jukiko eddig főként helyspecifikus színházi produkciókkal rukkolt elő: játszottak már boltban, hotelszobában, utcai tereken. 2007-ben a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban is láthatta őket a hazai közönség.
A láthatatlan láthatóval visszatértek a színházba, de a különleges tér- és tárgykezelés egy cseppet sem halványult: “A láthatatlan láthatóval azt akartuk felfedezni, hogy hogyan lehet másként nyúlni a színházi térhez.” – mondta Heine Avdal. Ez ugyanis munkáik fő vonása: a tér, a technológia, a tárgy és az ember közti hierarchia lerombolása, a mozdulat fogalmának kiterjesztése mindenre. Tárgyakra, térre, meg persze emberre. „Minden csak mozdulat, a tárgyak a retinán tükröződő illúziók. Vagy…?” – teszi fel a kérdést Amund Grimstad. Most ezt az illúziót a színházban teremtik meg, mégpedig egy olyan produkcióban, amit Rilke és a táncolva festő Paul Klee inspirált.
A láthatatlan látható (forrás: Trafó)
Az alkotókról:
Heine Avdal videós múlttal érkezett a tánc területére, a P.A.R.T.S.-iskolában tanult koreografálni Brüsszelben, ahol megismerkedett Yukiko Shinozaki táncossal, és megalapította a Fieldworks nevű társulatát. Avdal technológiai és vizuális gyökerei is erősen érződnek az előadáson: egy igen látványos előadásban kutatja azt, hogyan lehet emberi jelenlétet követelő, de mégis innovatív és úttörő eszközöket és módszereket alkalmazni.
Itt az innovációt a hatalmas, bolygószerű fényes léggömbök mozgatása, és a fényfestés jelentik, ezek pedig olyan atmoszférát hoznak létre, mintha egy Tim Burton filmben lennénk. Egyszerre látjuk a trükköt, és annak leleplezését, a varázslat azonban egy cseppet sem hagy alább, sőt. A láthatóvá váló láthatatlan csak ráerősít erre a mágikus és egyben hihetetlenül gyönyörű lírai világra.
A smART! sorozatról:
A Trafó smART! sorozatának újabb állomását február 6-án és 7-én nézhetik meg az érdeklődők. A február 7-i előadást követő közönségtalálkozón Sipos Melinda designer, kulturális mediátor fog beszélgetni az alkotókkal. Szintén 7-én workshopot tartanak az alkotók a SÍN Kulturális Központban.
A smART! sorozatban olyan előadások kerülnek terítékre, amelyek analóg trükkrendszereikkel vagy forradalmi technikai újításaikkal nyitnak új utakat az előadóművészetek területén.
A láthatatlan látható
Koncepció és rendezés: Heine AVDAL, Yukiko SHINOZAKI
Eredeti alkotók és előadók: Heine AVDAL, Taka SHAMOTO, Yukiko SHINOZAKI, Oleg SOULIMENKO
További előadók: Ingrid HAAKSTAD, Ondrej VIDLAR
Elektronikai és hangtervező: Fabrice MOINET, Johann LOISEAU
Fénytervező és tecnikai vezető: Hans MEIJER
Rajz és grafika: Brynjar Åbel BANDLIEN, Christelle FILLOD
Dramaturg: Marianne VAN KERKHOVEN (Kaaitheater)
Kreatív asszisztens: Saori MIYAZAWA
Elektronikai asszisztens: Matthieu VIROT
Technikai támogató: Culture Crew
Zene: The Blue Danube - Johann STRAUSS
Produkció: fieldworks vzw, Heine AVDAL
Támogató: Japán Alapítvány