Az Orlai Produkció Apa című bemutatójára érkezett hazánkba a darab szerzője, a francia Florian Zeller. A premier után a KönyvesBlog kérdezte a drámaírót. Lapszemle.
Florian Zeller elmondta, a 2012-es párizsi ősbemutató után néhány hónapja Londonban mutatták be az Apát, Budapest a harmadik helyszín, néhány hét múlva pedig Németországban debütál.
"Egy szerzőnek mindig izgalmas különféle felfogásokban látni a darabját, mert az előadások az adott országra is reflektálnak. A budapesti rendezés expresszionista éle a meglepetés erejével hatott rám, ugyanakkor nagyon érdekesnek találtam, tetszett. És az összes színész is igen jó választás volt a rendezőtől" - tette hozzá.
Fotó: Laurent Hini
Florian Zeller kifejtette: az Apa eredetileg az időskori leépülés kínjairól és komikumáról szól, a főszereplő kilencvenéves. "Lukáts Andor sokkal fiatalabb, életerősebb, nem lehet rajta felfedezni az öregkori elgyengülés jeleit, így a budapesti előadásban inkább a mentális hanyatlás tragikuma, a realitás talajának elvesztése, mintsem a fizikai elerőtlenedés hangsúlyos. Meghökkentő, de nagyon érdekes az az expresszivitás, amivel a rendező a darabhoz nyúlt. Szinte kinyitotta az apa elméjét, a történéseket az ő sajátos agyműködésén keresztül látjuk. Volt például egy zaklatott táncjelenet, amely nagyon meglepett, mert nem gondoltam volna rá, de remekül érzékeltette az őrületet" - mesélte a drámaíró.
"Amikor problémákkal küszködnek az embereknek, azért szeretnek színházba járni, mert ott testvériségi, együvé tartozási élményt kapnak. Térben és időben együtt vannak a színészekkel, a többi nézővel, és mindannyian átélnek valamit, ami akkor, ott, a jelenben zajlik, megismételhetetlen, csak azon az estén történik meg velük. Ha ugyanazt a darabot látják is többször, az előadás sosem ugyanaz. Ez a színház különös varázsa. Olyan műfaj, amely egyrészt arra késztet, hogy önmagunkba nézzünk, másrészt nyitottabbá tesz egymás iránt" - hangsúlyozta Florian Zeller.
A teljes interjú itt olvasható.