Brand – Zsótér a Nemzetiben rendezte Törőcsiket

Február 22-én mutatta be Zsótér Sándor rendezésében a Nemzeti Színház Ibsen darabját, mely elsőként kerül színre Magyarországon. A főbb szerepekben Trill Zsolt és Törőcsik Mari láthatóak.

A darabról:

 

A Brand letisztult, tökéletes, érett mű, mégis olyan, mintha egy fiatalember írta volna. Olyan tüzes, olyan kegyetlen és fájdalmas. Pedig Henrik Ibsen már majdnem negyven éves, amikor ezt a drámáját írja. „Hogy Brand éppen pap, az nem lényeges; a mindent vagy semmit követelés az élet minden más területén is fennáll, szerelemben, művészetben stb. Brand én magam vagyok legkülönb pillanataimban...” – jegyezte fel művéről Ibsen.

 

PZS 7750

Brand (fotó: Puskel Zsolt)

 

Ajánló az előadás elé:

 

Brand Istent szolgálja, de nem a szelíd nagyapónak képzelt szeretet és megbocsátás istenét, hanem egy fiatal, erős, megalkuvást nem ismerő, kérlelhetetlenül szigorú istent. Ahhoz, hogy az emberek méltók legyenek az ő istenére, hogy az életük és a hitük ne két dolog legyen, ahhoz teljesen meg kellene változniuk. Szülőfalujában, ahol éhínség dúl, felkérik, legyen a papjuk. Brand nem követel többet az emberektől, mint saját magától, de az túl sok. Túl nehéz az élet. Híveit pofátlan hazugságokkal elfordítják tőle. A mindent vagy semmit jegyében élt. Ő mindent odaadott. És nem ért el semmit. Nem lehet hazugságok, megalkuvások nélkül élni? Valószínűleg nem.

De kell, hogy legyenek Brandok, akikhez mérhetjük magunkat.

 

PZS 7783

 Brand (fotó: Puskel Zsolt)

 

 

"Engem ez a rögtön-csinálás lenyűgöz” – Trill Zsolt a próbafolyamatról és Brandról

A címszereplővel Sipos Szilvia készített interjút, melyből részletet közlünk.

 

- Brand, az Ibsen-dráma papja kíméletlenül hű az elveihez. Azt várja, hogy hívei megéljék és betartsák betarthatatlan törvényeit. Tudja hová tart. Mégis identitáskereső szerep ez.

- Talán csak úgy tűnik, hogy tudja. Ahogy rólam is tűnhet úgy, hogy húúúú, nagyon tudom, hogy merre tartok, itt, Budapesten, a Nemzeti Színházban. De sokszor azt érzem, a legelején járok ennek az egésznek. Brand is tele van kételyekkel. Amikor elindulunk az életben, ráállunk a pályánkra, elkap minket a kölyökhangulat. Hogy képesek vagyunk mindenre. De aztán lecsúszunk a sínről, mellékpályákra tévedünk, kerülőutakra kényszerülünk, eltévedünk, zsákutcákba futunk. Mégis végig kell mennünk az úton. Ibsen is elindult otthonról, kényszerűségből persze, és a hazájától távol lett azzá, akit ma Ibsennek ismerünk, a nagy művek szerzője. Ez volt az ő útja. Én Ukrajnából, Beregszászon, majd Debrecenen át érkeztem Budapestre. Egy ilyen fizikai és lelki út rengeteg kétellyel, küzdelemmel jár, tudom. Brand is útra indul, de marad…

 

- Brand életét és hitét a mindent vagy semmit végletessége jellemzi.

- Játszik az élettel. Én pedig olyan vagyok, aki tudja, hogy bizonyos dolgok miatt büntetés várja élete végén. Félek ettől, a legkisebbik nyúl vagyok, ha a halálról van szó. De tudom, hogy a büntetés elkerülhetetlen. Igyekszem nem gondolni erre. Ha az ember ebbe mélyen belegondol, a végén még megőrül. Brand folyamatosan szembenéz a végső kérdésekkel. De mi van a szembenézés mögött? Mennyire retteg, vagy mennyire bátor? Ezt akarom megmutatni.

 

PZS 8239

Trill Zsolt (fotó: Puskel Zsolt)

 

- Először rendezi Zsótér Sándor, aki kifejezetten önnek szánta, kereste a szerepet. Színészként már dolgoztak együtt, milyen rendezőként?

- Játszhattam vele Maár Gyula fantasztikus filmjében, a Töredékben, amiben ő egy papot alakított. Legutóbb Bodzsár Márk filmjében, az Isteni műszakban játszottunk együtt. Közös jelenetünkben ő volt az abszolút nyugodt, én meg a vibráló figura. Éreztem magamon a vizslató tekintetét. „Figyellek, sosem csinálod egyformán…” – mondta, amikor a jelenetet párszor elpróbáltuk. Rendezőként ő a motor, és én ezt csodálom és élvezem. Az olvasópróba után egyből a színpadon álltunk. Engem ez a rögtön-csinálás lenyűgöz, mert egyébként rettenetesen lusta vagyok.

 

- Aki látta már játszani Trill Zsoltot, és tapasztalta azt az energiát, amivel dolgozik – arról aligha a lustaság jut eszébe.

- A csinálás már sodor. De addig tartok bizonyos dolgoktól. Attól, hogy bele kell kezdeni. A szövegtől, a színpadtól… Persze, nem lustaságról van szó, inkább szorongásról, hogy nem sikerül… De a próbán Zsótér int, rám szól, és mond valami olyat, hogy „Na, gyerünk Trill, ne játszd a nagypofájú színészt itt…”, és ezzel azonnal bekapcsol. 

 

A teljes interjú ide kattintva olvasható.

 

Képekben az előadásról:

fotók: Puskel Zsolt

 

 PZS 7867

1.

 

PZS 7945

2.

 

PZS 7963

3.

 

PZS 8046

4.

 

PZS 8131

5.

 

PZS 8184

6.

 

PZS 8194

7.

 

 

PZS 8379

8.

 

PZS 8539

9.

 

PZS 8319

10.

 

Henrik Ibsen:

Brand

Kúnos László és Rakovszky Zsuzsa fordítása

 

Brand - Trill Zsolt

Brand anyja - Törőcsik Mari

Ejnar, festő - Mátyássy Bence

Ágnes - Trokán Nóra m.v.

Bíró - Mátray László m.v.

Orvos - Szatory Dávid

Prépost - Horváth Lajos Ottó

Harangozó - Kristán Attila

Iskolamester - Szűcs Péter Pál m.v.

Asszony - Molnár Erika m.v.

Gerd - Törőcsik Mari

 

Díszlettervező: Ambrus Mária

Jelmeztervező: Benedek Mari

Dramaturg: Ungár Júlia

Ügyelő: Kabai Márta

Súgó: Sütő Anikó

Rendezőasszisztens: Kolics Ágota

 

Rendező: Zsótér Sándor

 

Bemutató: 2015. február 22.  –  Kaszás Attila Terem

 

Forrás: Nemzeti Színház

 

süti beállítások módosítása