Február 27-én mutatták be a Csokonai Színházban Bulgakov remekművének színpadi változatát Rusznyák Gábor rendezésében.
Ajánló a darab elé:
Egy meleg márciusi estén egy Woland nevezetű állítólagos professzor és kísérete megjelenik Moszkvában. Számtalan furcsa és megmagyarázhatatlan esemény követi egymást s egyre terjed a hír, hogy maga a gonosz jelent meg a városban. Mindeközben a moszkvai elmeklinikán – ahol óráról órára gyarapszik a betegek száma - egy magát Mesternek nevező ápolt szerelme történetét meséli újdonsült betegtársának és azt, hogy hogyan írt egy regényt Ponczius Pilátusról..
Mester és Margarita (fotó: Máthé András)
Több helyszínen és két idősíkban játszódik a történet a 30-as évek Sztálini Moszkvájában és Jeruzsálemben egy Jésua Ha-Nocri nevezetű elítélt keresztre feszítésének a napján. Talán épp a Mester regényét látjuk, ami talán az igazság... de mi az igazság? Az, amit megélünk, vagy ahogyan azt tovább adjuk, ahogyan emlékezünk, ahogyan emlékeztetnek bennünket egy-egy történetre, önmagunkra.
Bulgakov Mester és Margaritája az egyik legismertebb regény, és mint minden jelentős mű többrétegű, polifon alkotás. Egyszerre, társadalmi szatíra, egy nagy író élete a diktatúrában, emberiség történet, szerelem-történet, Jézustörténet, mester és tanítvány történet, amelyben a sátán nem gonosz, ellenben az emberek azok: számítók, nyerészkedők, csalók.
Számtalan film és színházi feldolgozás készült már belőle. A debreceni szintén egy új változat, próbálkozás-kísérlet arra, hogy mit és hogyan lehet az alapműből átültetni a színház világába. Itt és most.
Mester és Margarita (fotó: Máthé András)
Szalma Tamás Woland szerepéről:
„Woland egy olyan ember, aki semmi mást nem csinál, csak a kényelmes közhelyek mentén gondolkodó embereket valamilyen módon kibillenti az egyensúlyukból. Olyan világban élünk, ahol az emberek nem tudnak szót érteni egymással. Láthatjuk, hogy hová vezet, ha az egyébként jóravaló hit egyszer csak fundamentalizmussá válik. És akkor jön egy ember, akit ördögnek hívnak egy lassan nyolcvanéves regényben, és megmutatja, hogy hogyan tudja a bennünk lévő kétely helyreállítani, kijavítani, tisztába tenni a dolgokat. Semmi mást nem kellene csinálnunk, csak kérdeznünk kellene saját magunktól.” – mondta Szalma Tamás szerepéről.
Mester és Margarita, középen Szalma Tamás (fotó: Máthé András)
Képekben az előadásról:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Mester és Margarita
SZEREPOSZTÁS
Mester - Mészáros Tibor
Margarita - Krajcsi Nikolett
Woland/Afranius - Szalma Tamás m. v.
Pilátus - Csikos Sándor
Jésua/Nyikanor - Mercs János
Hontalan Iván/Bar-Rabban - Kiss Gergely Máté
Kajafás/Sztravinszkíj - Bicskei István m. v.
Korovjev/Titkár - Vranyecz Artúr
Azazello/Gestas - Bakota Árpád
Behemót/Dismas - Papp István
Hella/Nisza - Sárközi-Nagy Ilona
Berlioz/Ártány - Garay Nagy Tamás
Lévi Máté/Konferanszié/Anvroszij - Janka Barnabás e. h.
Júdás/Foka - Vecsei Miklós e. h.
Natasa/Írónő - Szakács Hajnalka
Szokov - Karl József
Praszkovja/Laposnyikova/Hegyessorú nő - Vékony Anna m. v.
Frida/Írónő/Feleség/Villamosvezetőnő - Mészáros Ibolya eh.
Polgártársnő/Írónő/Tofana - Edelényi Vivien
Mogarics/Hóhér - Lezó Ádám
Portás - Dargó Gergely
Patkányölő - Leskó István
Fecske/Tűz - Léka Dóra
Írónők, ápolónők, katonák, árnyak
Antoni Norbert, Bai Zsuzsa, Czirják Csilla, Janovicz Zsófia, Kiss Eleonóra, Kuczmog Klaudia, Molnár Endre, Nagy Kíra, Nagy Olivér, Prohászka Ildikó, Rácz Dániel, Sárga Szabolcs, Steuer Tibor, Tóth Szilvia
Zenészek
Bíró Ferenc – bőgő
Dargó Gergely – tangóharmonika
Hernyák Marcell – zongora
Jéger Attila – szaxofon
Pataji Géza – dobos
Zeneszerző: Márkos Albert
Díszlet- és jelmeztervező: Debreceni Borbála
Dramaturg: Márton Imola
Súgó: Lezó Ádám
Ügyelő: Karl József
Rendezőasszisztens: Léka Dóra/ Laczó Zsuzsa
Koreográfus: Gemza Péter
Rendező: Rusznyák Gábor
Bemutató időpontja: 2015. február 27.