2015. március 27-én, a Színházi Világnapon az idei üzenet felolvasása után a Radnóti Színház az Irodallam sorozat keretében tavaly bemutatott Parti Nagy Lajos-estet tűzi műsorra.
A Radnóti Színház ajánlója:
„Férfi és nő. Nő és férfi. Egy este. Nők, férfiak, cukor, bor, strandpapucs, szájcsók és vidéke. Staniclibe csomagolt kis brutáliák egy kis nőre, egy férfira zongorával, egy harmadik bábszemélyre, egy kis időre.”
A Nádgarnitúrát a színház fiatal színésznője, Andrusko Marcella állította össze és adja elő Parti Nagy szövegeiből. A bábszínészként végzett művész a zenés irodalmi előadásba bábokat is bevon, és a produkcióban zeneszerzőként közreműködő Dinyés Dániel szintén szerepet kap az est folyamán.
Parti Nagy Lajos a kortárs magyar irodalom meghatározó alakja. Költőként indult, de számos műfajban alkot; verseket, tárcákat, prózai és drámai műveket ír és fordít – vagyis partinagylajosít. Ironizáló humora és a nyelvi kísérletező bátorsága teszi egyedivé, könnyen felismerhetővé műveit. Szavakat ront, roncsol és újraalkot, próza és líra szinte észrevétlenül keveredik az általa konstruált nyelvben.
A 2013/2014-es évadban indított Irodallam sorozat keretében a Radnóti Színház művészeinek alkalmuk nyílik, hogy egy estére kizárólag az övék legyen a színpad, és a saját ízlésüknek, kedvüknek, személyiségüknek megfelelően mutassák be egy hozzájuk közel álló író, költő műveit – minden alkalommal Dinyés Dániel zenész-zeneszerző közreműködésével. Andrusko Marcella mellett Adorjáni Bálint készített Szabó Lőrinc-estet Különbéke címmel, míg Szávai Viktória Weöres Sándor verseit adja elő Sárkány lehelet című estjén.
Kritikus szemmel az estről:
„(…) Andrusko Marcella munkája új színekkel gazdagítja a világvégi jegykezelő figuráját. Sokat nevetünk, de lassúdad bekúszik a tragikus árnyalat, egyre erősebben érvényesül a reménytelen beszorítottság kegyetlen valósága. Mert sosincs kiút a tudatlanság sötétjéből, ha virág fakad a sziken, a csorda népek lelegelik... A karszékben ölbe veszi Jolán kerekszemű bábuját, megmozgatja, beszélteti és az maga a csoda, hogy eleven élőként látjuk magunk előtt az együtt érző iróniával ábrázolt antihősnőt.
A zongorán MÁV-szignál billeg, a gyékényesi gyors dübörög, megcsörren a telefon. A pályaudvari megafon élőben közvetíti a huszarett-dalmű végkifejletét. Hiába jön az áramszünet, a végtelenbe visszhangozik az áhított beteljesülés diadalmas fináléja. Sárbogárdi Jolánnak nem sikerült, - de egy nagyszerű rendezés, /A hideg gyermek/ és számos színházi alakítás után Andrusko Marcella szólóban is fellépett a világot jelentő deszkákra.” /toptipp.hu, Fehér Elephánt/