Április 17-én és 18-án a Müpában láthatja a nagyközönség először a Frenák Pál Társulat legújabb darabját, a Birdie-t.
Ajánló a darab elé:
Bezártság és izoláció. Szabadság és végtelenség. Frenák Pál koreográfus új előadása a bennünk és körülöttünk emelt falakról, határokról és azok túllépéséről szól - legyenek ezek pszichológiai, történelmi, szociális vagy fizikai határok. Mi az, ami bezár és elválaszt minket? Mi az, ami megnyit és felszabadítja a korlátokat? Hogyan működik a fantázia, a képzelet - hogyan konstruálunk új, párhuzamos valóságokat azért, hogy élhetővé tegyük jelenünket vagy újrarajzoljuk a múltunkat? Repülés? Szárnyak? Kalitkák? Mi történik, ha a külvilág szembesít minket azzal, hogy a valóság, amiben élünk, mégsem a közösség által valóságosnak ítélt realitás?
Birdie (forrás: Frenák Pál Társulat)
Az új kreációban a Frenák Pál számára az őt hosszú évek óta foglalkoztató repülés-motívumon túl, Alan Parker Birdy című filmdrámája, William Wharton amerikai író 1978-as, azonos című regénye, valamint Raymond Depardon's San Clemente című dokumentumfilmje szolgál inspirációul, és ahogy az alkotótól megszokott, az új produkció is izgalmas és egyedi tér-élményt kínál. Frenák Pál ez alkalommal a Tervhivatal építészcsoport tervezőivel együttműködésben alkotja meg a táncelőadás különleges díszletét. A 3D-s grafikai tervezőprogramok világát idéző, közel 2,5 méter magas elemekből, szabadon variálható, dinamikusan változó fém-labirintus, lenyűgöző és grandiózus térrendszer épül, melyet Lakos Dániel építész formatervezési díjat nyert, innovatív térbeli kirakós játéka, a Logifaces ihletett.
Frenák Pál koreográfus ez alkalommal is nemzetközi csapattal dolgozik, kubai, francia és magyar táncművészek lépnek színpadra együtt és természetesen az előadás hangkulisszája is nemzetközi együttműködésben születik, a zenei anyag a fiatal berlini zeneszerző, Norman Levy munkája. A társulatra jellemző intenzív, magával ragadó elektroakusztikus zenei világ most gyönyörű klasszikus zenei etűdökkel ellenpontozódik.
Birdie (forrás: Frenák Pál Társulat)
Frenák Pál az előadásról:
„A Birdie nekem több mint két szabadságról és bezártságról szóló film vagy egy regény élménye. Egyszer jártam Olaszországban, egy Velence melletti kis szigeten, a San Clemente hotelben, ami korábban elmegyógyintézetként működött. Raymond Depardon dokumentumfilmje is ennek az intézetnek a betegeit mutatja be, engem pedig megérintett a hely szelleme, és tanulmányozni kezdtem a témát. Egy-két betegként kezelt ember olyan fantasztikus dolgokat mondott, amiben én lenyűgöző logikát fedeztem fel. Bár őrültként kezelték őket, mert abban a korban a vízióik nem feleltek meg a társadalmi elvárásoknak, engem mégis erősen elgondolkoztatott” – mondta a koreográfus a fidelio.hu-nak adott interjújában, ahol a díszletről is beszélt:
Frenák Pál (forrás: fidelio.hu)
„Ebben a díszletben minden elem külön életet él és önállóan is belső teret képez, ugyanakkor egymáshoz illeszthetők, amiből így horizontálisan és vertikálisan is labirintus alakul ki. Egyszerre zárt és nyitott, azt az érzetet kelti, mint egy kalitka, ami látszólag szabad, de a madarak mégsem tudnak elrepülni belőle. Érdekes módon a bezárva tartott madarakkal gyakran előfordul az, hogy amikor szabadon engedik őket, azok mégis maguktól visszarepülnek a ketrecbe, vagyis a saját börtönükbe. Egy kicsit ez is benne van a koreográfiában” – fogalmazott a koreográfus.
A teljes interjú ide kattintva érhető el.
Az előadás a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a Nemzeti Táncszínház, a Művészetek Palotája és a Frenák Pál Társulat együttműködésével jött létre. A bemutatót követően a produkció 2015 júniusában látható újra a A társulat InTime című előadása 2015. április 29-én, a Tánc Világnapján hosszú idő után újra látható az Átrium Film-Színházban.