A tavaly szeptemberben bemutatott Utolsó című Rába Roland-rendezés ismét megtekinthető a Trafó színpadán április 21-22-én.
A Trafó ajánlója:
A Proton Színház és a Trafó koprodukciójában létrejövő darab bebizonyítja, hogy a zombi filmek világa nem összeegyeztethetetlen a színházzal. Rába Roland legújabb rendezése sajátos keretek között mutatja be a mindannyiunkat foglalkoztató, Ionesco által felvetett kérdéseket: milyen lehetőségei vannak az egyénnek a tömeggel szemben? Mi a különbség az elnyomók és az elnyomottak között? Hogyan viselkedünk egy katasztrófahelyzetben? És végül: képes-e legyőzni a racionalitás az irracionális félelmet?
Fotó: Zagyi Tibor
Egy karanténba zárt bevásárlóközpont dolgozói és vásárlói kerülnek az előadás középpontjába. Szerelem, megalázottság, ösztönök és humor mind jelen van az Utolsóban. Világméretű járvány, szökőár, tűzvész vagy földrengés – egyik sem hasonlítható ahhoz a morális romboláshoz, amit az emberiség okozhat saját magának. Ez a tematika veti fel a darab legfontosabb kérdéseit is. Mit hoz ki az emberekből a veszély? Milyen hatással van egy csoportra a félelem, egy olyan korban, amikor az interneten pillanatok alatt arctalan, ám annál jelentősebb tömegek szerveződnek, majd már fizikai voltukban vonulnak utcára és hangoztatják az általuk kizárólagos és egyedüli módon elfogadhatónak tartott igazságot?
Ionescu darabja csupán ugródeszkaként szolgált a művésznek – saját bevallása szerint többet merített a Walking dead című sorozatból, mint a drámából. Ez a munkamódszer a Proton Színház előadásai esetében nem rendhagyó, ugyanis gyakran tesznek meg irodalmi műveket kiindulópontul, de mindig azoktól elrugaszkodva, aktuális, mai darabokat készítenek.
Fotó: Zagyi Tibor
A Trafó 2014/2015-ös évadnyitó előadása egyedülálló, hiszen az Utolsó című darab premierje Rába Roland első rendezése a Proton Színházzal. A művész régóta tagja a társulatnak, ám eddig csupán színészként mutatta meg tehetségét. Mundruczó Kornél rendezéseiben (Frankenstein-terv, Nehéz istennek lenni, Szégyen, Demencia stb.) rendszeresen fellép a csapattal, akikkel most más típusú munkába fogott. A Proton Színház életében is újdonság Rába Roland rendezése, hiszen eddig csupán Mundruczó Kornél készített náluk előadásokat.
A társulat és a Trafó között már több ízben is létrejött koprodukció, ám most először próbálhat a társulat színházi térben. A Trafó minden évadot egy premierrel nyit, s az új előadások készítői lehetőséget kapnak rá, hogy a nyári időszakban használják a házat. Most a Proton Színház kapta meg ezt az infrastrukturális hátteret, és hosszú hetekig dolgozhatnak az új előadáson a házban.
Rába Roland rendszeresen szerepel a Proton Színház és Mundruczó Kornél darabjaiban, de ismerheti a közönség a Krétakörből, a Nemzeti Színházból, a Tháliából és még sorolhatnánk. Nemcsak színházban, de filmekben is megmutatta tehetségét: többek között a friss Isteni műszak és a Couch Surf című alkotásokban játszott. Rendezett korábban a K.V. Társulattal (Dermedési pont, 2013) a Nemzeti Színházban (Fösvény, 2011, Jó estét Nyár, jó estét szerelem! 2010, Mein Kampf, 2010, Pánik, 2010) az Orlai Produkcióval (Kramer kontra Kramer, 2012) és a Radnóti Miklós Színházban is (Yerma, 2010).
Fotó: Zagyi Tibor
Kritikus szemmel az előadásról:
"(...) A társulat jól hozza a ketrecbe zárt vásárlókat. Mindezt nem a sötét horrorfilmek rémületével igyekszik elérni, hanem jól megírt és jókor időzített humorral, ami mindig időben oldja a feszültséget. A karakterek felállása ezúttal nem tagolható vezetőre és a mellé gyűlő rettegőkre: a pillanat hevében összeverődött csapatról van szó, akik erős kezű vezető hiányában öncélúan igyekszik túlélni a borzalmat.
Mindezek mellett megtaláltam az Utolsókban azt, amit színházi előadásokban a legtöbb esetben preferálok. Jól működött szórakoztató előadásként, mindeközben mélyebb rétegeiben foglalkozott egy sokkal komolyabb történettel is, amit a magunk képére fordíthatunk le. Ez pedig mindenképpen tanító jelleggel bír, és talán változtat azon, amit a világról eddig gondoltunk. (...)" Pál Zsófia: Kivé válunk a vírus után? kulton.hu