Május 6-án a korrupció témakörét vizsgáló Carpathian Thriller című előadással vendégszerepel a Pesti Színházban a Szlovák Nemzeti Színház társulata.
Ajánló a darab elé:
A volt oknyomozó újságírónő, Zuna – akit meggyőzően, nagy személyes érdeklődéssel alakít a neves szlovák színésznő, Zuzana Fialová – egy reklámügynökséget vezet, de a hatalmas, politikai pártokhoz közel álló ügynökségek megnehezítik a vállalkozást. Egy nap egy Harlekin álnevű férfitól kap egy bizonyítékokkal teli borítékot, miszerint az S multinacionális cég folyamatosan korrumpálja a politikusokat, a versenytárgyalások résztvevőit, a médiát, sőt még a politikai pártokat is. Ennek köszönhetően az utóbbi években az egészségügyi eszközök beszerzésére kiírt versenypályázat mindegyikét ők nyerték el Szlovákiában, annak ellenére, hogy a szomszédos Csehországban ugyanazokat a gépeket sokkal olcsóbban adták el. Zuna úgy dönt, hogy nyilvánosságra hozza az ügyet, ám ekkor szembe kerül a cég tökéletesen szervezett védelmi rendszerével, amely kezdetben megpróbálja őt is korrumpálni, majd amikor ez nem sikerül, megakadályozza a kompromittáló anyag megjelentetését az igazság fő védelmezőinek szerepében tetszelgő „független“ televízióban és újságban. Zunának végül fel kell vennie a harcot a személyét és a magánéletét ért támadások ellen is, miután rejtett kamerával intim felvételeket készítenek róla és leszbikus párjáról, Naďáról (a tehetséges Petra Vajdová alakításában). Az újságírónő „személyiségi profilját“ bemutató dokumentumfilmet levetítik a televízióban. A thriller műfaji jellemzőnek megfelelően folytatódik a történet, majd meglepő véget ér, amit a szlovák színikritika az előadás legerősebb momentumának tart.
Első látásra úgy tűnhet, hogy az előadás a manapság mindennapossá vált korrupciós ügyek banális dokumentuma. A darabban azonban a reális szereplőkön kívül allegorikus alakok is feltűnnek: Una (Marta Maťová) a csábító, hosszúcombú, vizionárius és vérszomjas mazsorett; Deus ex machina (Daniel Fischer), aki nem az előadás végén, hanem rögtön az elején lép közbe, hogy megoldja a megoldhatatlannak látszó helyzetet. Később több alakváltozáson megy át: Harlekin, fehér angyal, az Isten fő hírnöke lesz. Ahol feltűnik a fehér angyal, ott nem hiányozhat az ellenfele, Bubo, a fekete angyal, az ördög. Allegorikus vonásokkal rendelkezik az S cég mindenható ura, Fonundcu (az egyik legendás szlovák színész, Dušan Jamrich előadásában), aki az S cég korrupciós ügyeit intézi szerte a világon, és mint kiderül az ördögi hierarchiában Bubo fölött áll, ő irányítja ördögi tetteit. Szintén nem egészen valóságos szereplő a Sírásó, az események népi kommentátora, akinek alakját Shakespeare Hamletje inspirálta. A szerepet a legendás szlovák színész, Leopold Haverl alakítja. Az allegorikus szereplők, valamint további színházi elemek emelték a Kárpáti thrillert a dokudráma szintjéről a művészi értékekkel fémjelzett politikai színház szintjére, amint azt a színikritikákból vett idézetek is alátámasztják.
Darabtörténet:
Eugen Gindl, szlovák újságíró, játékfilmes és televíziós forgatókönyvíró soha nem írt drámákat, ám amikor pár évvel ezelőtt a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház kiírt egy drámapályázatot, beküldte egy televíziós film forgatókönyvét. Saját élményét dolgozta fel, amikor 1998-ban újságíróként egy korrupciós üggyel foglalkozott. Az eset a mečiarizmus idején történt, amikor kétségbe vonták a legalapvetőbb demokratikus értékeket: a parlamentből jogtalanul kizárták azt a képviselőt, aki kilépett Mečiar pártjából; a Szlovák Információs Szolgálat tagjai elrabolták és külföldre hurcolták az államfő fiát; máig tisztázatlan, politikai hátterű gyilkosságok történtek és Szlovákia egyre inkább „fekete lyukká“ vált Európa térképén, ahogy Madelaine Albright, amerikai külügyminiszter fogalmazott. Az Európai Unióba és a NATO-ba való belépés elérhetetlennek tűnt, nyugatról diplomáciai jegyzékek érkeztek, az országot a spekulatív sávba sorolták be. A munkanélküliségi ráta majd 14%-ra nőtt, a környező országok közül Szlovákiában volt a legkisebb a külföldi befektetések száma, a gazdasági helyzet főleg a hatalmas államháztartási hiány miatt rendkívül rossz volt.
Ebben a helyzetben virágzott a korrupció. Az újságíró Gindlnek írásos bizonyítékok kerültek a kezébe, amelyek az egészségügy területén szövődött korrupciós ügyet dokumentáltak. Gindl igyekezete ellenére a média nem jelentette meg a bizonyítékokat, és a parlamenti képviselők sem akartak tudomást venni az esetről.
Gindl végül személyes tapasztalatát színdarab formájában dolgozta fel, amit 2013-ban a Szlovák Nemzeti Színház színre vitt. Az előadás a SME napilap körkérdésében az év színházi eseménye volt. Feltehetőleg annak köszönhetően, hogy ez a „Zeitstück“ több szempontból máig megőrizte az aktualitását, és Roman Polák rendezőnek, valamint a többi alkotónak a megfelelő színházi eszközöknek köszönhetően sikerült időtálló üzenetet megfogalmaznia.
Kritikus szemmel az előadásról:
A Kárpáti thriller egy dokumentumdráma az események valósághű ábrázolásának szándékával. Az objektív, tényszerű valóságábrázolás még nem művészet, hanem újságírás, vagy egy nyomozás, kutatás anyaga. Sajnálatos, hogy ezt a dokumentumdráma műfaja kapcsán maguk a műfaj művelői sem mindig veszik figyelembe. Márpedig művészi látásmód nélkül a valóság ábrázolása puszta tényfeltárás művészi kvalitások nélkül. Szerencsére a Kárpáti thriller nem ilyen. A moralitás és a brechti elidegenítés mellett a stilizált színészi játék, a jelmezek, maszkok használata, valamint a mozgásszínházi előadásokat idéző elemek, amelyek Stanislava Vlčeková koreográfus munkáját dicsérik, mind a téma művészi feldolgozásának eredményei. A pergő színpadképek, a gyors helyszínváltoztatások, a drámai eseménysor egy valóban izgalmas előadást biztosítanak.” (Garajszki Margit)
„Hol élünk? Milyen korban? Még meddig viseljük el a szavazójoggal rendelkező, és megszavazott polgártársaink által ránk rótt terheket? Meddig élünk még a politikai pártok, a lobbi csoportok, a pénzügyi csoportok függésében? Az utóbbi időben túl gyakran teszünk fel ilyen és ehhez hasonló kérdéseket. Általában csak vállat rándítunk, csóváljuk a fejünket vagy nagyokat sóhajtozunk. Kikapcsoljuk a televíziót, félredobjuk az újságot, lemondóan legyintünk. Nem várjuk, hogy valaki választ ad a kérdéseinkre. Ám, ezeket a kérdéseket komolyan kell venni, még ha nem is olyan egyszerű megtalálni a választ. A Szlovák Nemzeti Színház bizonyos mértékig választ adott korunk égető kérdéseire, hiszen a kilencvenes évek egyik korrupciós botránya által több problémát is felvázolt a megoldási lehetőségekkel együtt. A Kárpáti thriller előadás felkavarta a közügyek iránt érzett letargia állóvizét és a politikumot bevonta a színházi illúzió világába." (Juliana Beňová)
Eugen Gindl: Kárpáti thriller
Szereplők
Zuna Zuzana Fialová
Naďa Petra Vajdová
Deus ex machina, Harlekin Daniel Fischer
Bubo és a reinkarnációi Milan Ondrík
Dzsoni Jozef Vajda
Fonundcu Dušan Jamrich
Harmata Ján Gallovič
Nagyfejes Štefan Bučko
Sírásó Leopold Haverl
Una Marta Maťová m.v.
Dramaturg: Martin Porubjak, Peter Kováč
Díszlet: Andrej Ďurík
Jelmez: Katarína Hollá
Zene: Vladimír Šarišský
Mozgás: Stanislava Vlčeková
Rendező: Roman Polák
2015. május 6. 19 óra
Pesti Színház
Forrás: Vígszínház
Fotók: Szlovák Nemzeti Színház/vigszinhaz.hu