A KB35 Inárcs novemberben mutatta be a magyar oktatás, nevelés helyzetét pellengérre állító előadását, melynek különlegessége, hogy alkotói nagyrészt maguk is pedagógusok.
A május 14-én 19 órai kezdettel a Mu Színházba meghirdetett vitaszínház jelenetei és kérdései azokat a problémákat nyitják ki, amelyek az előadás keretei közé már nem fértek be.
Az alkotók ajánlója:
A TIKK egy gimnáziumi tantestület „stratégiai hosszú hétvégéjét” követi végig az eldugott kulcsos-házba való megérkezéstől a tankerületi igazgató betoppanásáig. Erre az alkalomra csak félig-meddig önszántukból, nagyobb részt központi utasításra került sor, az intézményfenntartó TIKK ugyanis elvárja a gimnáziumtól, hogy a köznevelés átszervezéséhez igazodva alakítsa ki profilját, szakmai hitvallását.
Az előadás alkotói között található igazgatásszervező, makrogazdasági elemző, drámapedagógus, képanimátor, idegenvezető, középiskolai tanár, pszichológia szakos hallgató, pénzügyi és személyzeti ügyintéző önkormányzatnál, NAV- ügyintéző, bírósági fogalmazó, csecsemő- és kisgyermekgondozó.
Fotó: Illés Árpád
A vitaszínházról:
A színház, a moderált vita és a drámapedagógiai módszerek találkozásából létrejött műfaj alkalmat teremt a résztvevők közötti párbeszédre, biztosítja a feltételeket a téma minél alaposabb körüljárásához, a vitatható aspektusok minél mélyebb megértéséhez.
A magyar oktatás és nevelés helyzetére mint aktuális kérdésre tekintünk rá, ám nem a politikai, hanem a társadalmi vonatkozásokat emeljük ki. A jelenetek nem önmagukban állítanak, nem önmagukban igazak vagy hamisak, csupán a hozzájuk tartozó kérdésekre adott válaszokkal együtt válhatnak érvényessé.
A Vitaszínház az előadástól függetlenül is megtekinthető!
Kritikus szemmel az előadásról:
„A TIKK jól mutatja meg, hogyan reagálnak különböző tanárok az új rendszer megfoghatatlan, furcsa elvárásaira, miközben meglebbenti annak a lehetőségét, hogy egyes kollégák az előző rendszerben sem tettek meg mindent a nebulók szellemi fejlődéséért. A néhány székkel előadott, néhány elidegenítő dallal kísért előadás jó alap, hogy beszéljünk az oktatásügyről pártpolitikától mentesen, de a lényegi kérdéseket nem kikerülve.” (Hodászi Ádám/ 7óra7)
„ A gyermeteg önfejlesztő-csapatépítő játékok közben viszont folyton előtörnek a tantestület valódi problémái, például a tanárok pedagógiai képzetlensége, motiválatlansága, a tankönyvek államosítása és az általánosan pocsék közhangulat, ami – bár kimondva nincs – felülről jön és keseríti meg a tanárok életét.”
(Puskás Panni/ Revizor)
Forrás: Mu Színház