Az idei Armel Operafesztivál június 29. és július 3. között öt produkcióval várja közönségét a budapesti Thália Színházban.
Alföldi Róbert A varázsfuvolát állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színház produkciójában, míg Novák Péter a Figaro házasságát rendezi a Kolozsvári Magyar Opera társulatával – hangzott el a fesztivált felvezető szerdai budapesti sajtótájékoztatón.
„Zavarban vagyok tőle, régen volt ilyen” – mondta Alföldi Róbert A varázsfuvoláról. „Mindenki azt gondolja, hogy ismeri ezt a művet. Tisztában vagyok azzal, hogy bonyolult szimbólumrendszere van, én mégsem kutakodtam ezen a területen, inkább úgy álltam hozzá, mint ahogy egy gyerek ránéz egy autóra” – fogalmazott a rendező, aki azt is kiemelte, hogy nagyon fiatal szereposztást válogattak össze Szegeden.
Míg A varázsfuvola próbáit csak jövő héten kezdik el, addig a Figaro házasságát már játsszák Kolozsváron. Novák Péter, aki most debütál rendezőként az opera műfajában, elsősorban azt emelte ki, hogy a rendezéssel a fiatalokat és azokat akarta megszólítani, akik most ismerkednek a műfajjal. „Első ránézésre egy szappanoperáról van szó, és ezt ki is használtam. Más oldalról viszont egy olyan partitúrába futottam bele, amely nemcsak a színházhoz, hanem az egész létezéshez fűződő viszonyomat megváltoztatta” - fogalmazott.
Vajda Gergely karmester, az Armel művészeti tanácsadója elmondta: a további produkciók Donizetti Calais ostroma című operája az English Touring Opera előadásában, Annelies van Parys új operája, a Private view, az antwerpeni Muziektheater Transparant produkciója, valamint Rimszkij-Korszakov Mozart és Salieri, továbbá Sergio Rendine Szigorúan bizalmas című operája a plzeni Josef Kajetán Tyl Színház előadásában.
Havas Ágnes fesztiváligazgató elmondta, hogy partnerük, az Avignoni Operaház a jövő évi fesztiválon Bartók Kékszakállúja mellett Eötvös Péter Senza Sangue (Vértelenül) című legújabb operáját mutatja be. A darab ősbemutatója jövő májusban lesz az avignoni dalszínházban Alföldi Róbert rendezésében, a szerző vezényletével. Havas Ágnes kitért arra is, hogy a Kékszakállú két főszereplőjét egy nyilvános casting keretében választják ki a Budapest Music Centerben június 5-én.
Eötvös Péter és Vajda Gergely (fotó: Máthé Zoltán)
Az Armel által felkért szakértők – Marton Éva, Meláth Andrea, Káel Csaba, Ókovács Szilveszter és Vajda Gergely – javaslata alapján a Kékszakállú basszus szerepéért Cser Krisztián, Gábor Géza és Rácz István, míg Judit mezzoszoprán-szoprán szerepéért Kun Ágnes Anna, Miksch Adrienn és Schöck Atala verseng majd. A zsűri tagjai az opera karmestere, Eötvös Péter, rendezője, Nadine Duffaut, valamint az avignoni operaház igazgatója, Raymond Duffaut és Alföldi Róbert lesz.
A sajtótájékoztatón kihirdették a Mátyás király operaíró pályázat végeredményét is, mely szerint Mariana Ungureanu moldáv zeneszerző és Bertrand Brouder francia librettista Mathias and the Truthteller (Mátyás és az Igazmondó) című ötszereplős pályázati anyaga nyert. A szerzőpáros tovább dolgozik a szinopszis tökéletesítésén és a librettón Alföldi Róberttel, majd ha az így született szövegkönyv megfelel a zsűri elképzeléseinek, a szerzők részesülnek a 6 ezer eurós megbízási díjban és felkérést kapnak a teljes opera megalkotására.
Eötvös Péter zeneszerző, a zsűri tagja elmondta: a 8 beérkezett pályamunka széles skálán mozgott az anekdotikus népoperától a komplex, kortárs felfogású tervezetekig. Havas Ágnes hozzátette, hogy további két pályázóval, Horváth Balázzsal és a Hajós András-Dinyés Dániel szerzőpárossal is szeretnék folytatni a közös munkát, együttműködést.
Forrás: MTI