Thomas Jolly 18 órás darabjáé a francia kritikusok nagydíja

A legjelentősebb francia színházi szakmai elismerés, a Moliere-díj után a francia kritikusok nagydíját is Thomas Jolly rendező érdemelte ki az idei évad végén Shakespeare VI. Henrik című drámájából készült 18 órás előadásáért.

A négy évig tartó próbafolyamat után a tavalyi Avignoni Fesztiválon bemutatott és óriási szenzációt keltett produkciót Piccola Familia nevű társulatával egy évadon át játszotta a fiatal rendező-színész országszerte. A humorral és érzelmekkel teli, pergő előadást mindenhol kitörő lelkesedéssel fogadta a közönség és a szakma: Avignonban, a párizsi Odéon Színházban, Toulouse-ban vagy Rouenban is negyedórán át állva ünnepelték a társulatot. A maratoni produkció nagyon finom eszközökkel mutatja meg egyetlen előadáson belül Shakespeare művészetének fejlődését a vígjátéktól az összetettebb, nagy tragédia felé, olyan népszerű módon, hogy a VI. Henrik a színházi csapatmunka és a közönséggel való ünneplés szimbóluma lett Franciaországban.

 

thomas-jolly
Thomas Jolly
 

Az Anglia történelmének 1422 és 1471 közötti időszakát feldolgozó mű főhőse egy tisztességes, de gyenge uralkodó, aki körül folyamatos hatalmi harc folyik. VI. Henrik uralkodása alatt Jeanne d'Arc fellépése következtében az angolok elvesztik franciaországi hódításaikat, kitör a rózsák háborúja a York-ház és Lancaster-ház között, amelyet több lázadás is követ, egészen addig, amíg a yorki Plantagenet Eduárd ülhet a trónra, öccse, a majdani III. Richárd segítségével.

 

„Shakespeare ötven év történésein keresztül mutatja be a darabjában, hogyan omlott össze egy virágzó királyság a belső konfliktusainak köszönhetően az akkori Angliában. A helyzet alkalmat teremtett arra is, hogy egy szörnyeteg, III. Richárd kerülhetett hatalomra 1483-ban. Augusztusban pont a róla szóló darabot kezdem rendezni. Azzal fogok a végére érni ennek a témakörnek. Azt gondolom, ez jókor is történik majd, hiszen nálunk, Franciaországban 2017-ben lesznek a választások, alkalmas pillanat arra, hogy gondolkozzunk az aktuális dolgainkról" - mondta az interjúban, amit a Fideliónak adott a Nemzeti Színház MITEM Fesztiválján május elején.

 

„Kezdetben, a próbafolyamat során kettő, majd három órás volt, majd fokozatosan felduzzadt 18-ra. Minden ellentétes félelmünkkel szemben a közönség nem csak végigüli, hanem sokan látni szeretnék a folytatást is. Úgy érezzük, jól sikerült produkció lett. Van a nézőkben egyfajta éhség a hosszú sztorikra. A válság közepette elveszítették az emberek a viszonyítási pontjaikat, ezeket keresik" - tette hozzá. 

 

A rendező már a III. Richárdot próbálja. A darabot októberben mutatják be Rennes-ben, a címszerepet maga a rendező alakítja.

 

süti beállítások módosítása