"Remek hang a futkosásban" címmel rendezett kisoperát Sáry László zeneszerző 75. születésnapjára Balázs Zoltán. A Maladype Színház vezetőjét többek közt erről kérdezte a Népszabadság.
A Maladype nemrég jelentette meg Viktor Kravcsenkótól az Én a szabadságot választottam című, Sztálin elleni vádiratot. Arra a megjegyzésre, hogy független színház ritkán ad ki regényt, Balázs Zoltán elmondta, a Krétakör pár éve jelentette meg A jelen művészete című interjúsorozatot Ariane Mnouchkine-nal, amelyben a világhírű színházi alkotó az életét meghatározó öt kötet között említi Kravcsenko 1946-os művét.
"A címe keltette fel az érdeklődésemet, mert a szabadság központi gondolata a munkáimnak. Először Oroszországból próbáltuk megszerezni. Bár nyilvánvaló az amerikai szál, magától értetődőnek gondoltuk, hogy megjelent oroszul. Tévedtünk, és sokat sejtet, hogy a Szovjetunió összeomlása után huszonnégy évvel nem akad egy orosz kiadó sem, amely ma vállalná a mű megjelentetését. Három éve Amerikában megtaláltuk a szerző egyetlen élő fiát, a jogokkal rendelkező Andrew Kravcsenkót. Két évig tartó tárgyalássorozat indult el a fordításért és a színpadi adaptációért, majd megkaptuk a teljes körű jogokat. A könyvet Konok Péter történész fordította magyarra, jó markáns fickóhang, ez kellett hozzá. A könyv megjelenése óta töretlen az érdeklődés" - mesélte a rendező.
Fotó: underground.hu
Az Emmi legutóbbi működési pályázatának kapcsán Balázs Zoltán hangsúlyozta: mindent leírt a közleményében, az ügyet lezárta magában, abból a kevés pénzből kell tovább dolgozni, amit kaptak. "Egyébként nem azt sérelmeztem, hogy nem duplázták meg a korábbi összeget, hanem azt, hogy miért vettek el belőle, ha nem tudtak hozzátenni. A kuratórium koncepcióját hiányoltam. Egy projekt támogatásai nem mérhetők össze a működés finanszírozásával. (...) Nekünk speciális a helyzetünk. Ne felejtsük el, mi állandó játszóhelyet működtetünk a Mikszáth téren, amelyért bérleti díjat és rezsit kell fizetnünk. Nincs mögöttünk befogadó intézmény, amely támogatna. Van, amire lehet - fogunk is - jegyárat emelni, de annyira kicsi a játszóhelyünk, ha nyolcvan nézőt bezsúfolunk, az nyáron már halálos. Sokféle jegyünk van a támogatóitól az adományozón át a vacsorajegyig, de bizonyos előadásoknál a belépők árát nem szabad bolygatni a közönség összetétele miatt" - tette hozzá.
Balázs Zoltán újra Sáry Lászlóval dolgozik, akivel a Maladype első időszakában rengeteg előadást hoztak létre. "Furcsa is volt ez a hosszú szünet. Boldog vagyok, hogy a jubileumi előadását megcsinálhatjuk Rozmán Lajossal és együttesével, a Qaart siluni Ensemble- lal. Ez is Weöres Sándor művén alapszik, mint korábban a Theomachia - Béres Ilonával a főszerepben. A 'félig komoly opera' műfaj sok mindent elárul: a játékosság, a kreativitás elengedhetetlen" - hangsúlyozta a Maladype vezetője.
A teljes interjú itt olvasható.