Body.Radical címmel Nemzetközi Előadóművészeti Biennálét rendez augusztus 25. és 30. között a Magyar Nemzeti Galéria és a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum.
BATARITA, a Biennálé igazgatójának szavaival:
Az Érintéspont Művészeti Alapítvány idén negyedik alkalommal rendezi meg kétévente jelentkező fesztiválját.
Ez lesz azonban az első alkalom, hogy Murobushi Ko – hirtelen halála miatt – meghatározó élményt adó, örökérvényű előadásai nem lesznek jelen.
De mennünk kell tovább; új fiatal tehetségek, testtel beszélő, nem csak a test határait, hanem a műfajok határait is átlépő, bátor, pengeélen táncoló, radikális munkáit bemutatva. Programjainkkal továbbra is a gyökereiből táplálkozó kortárs Ázsiára fókuszálunk karöltve a Magyar Nemzeti Galériával és a Hopp Ferenc Ázsiai Múzeummal, Budapest külső és belső kertjeiben.
Szeretettel várom a nyitott, feloldódni és rácsodálkozni képes régi és új közönségünket!
Dr. FAJCSÁK Györgyi, a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum igazgatójának szavaival:
A Biennálé, amely a 2009-ben útjára indított Butoh Fesztivál folytatásaként térségünk legrangosabb, ázsiai kortárs művészeti eseményei közé tartozik.
Művészi ars poétikája szervesen kapcsolódik a Hopp Múzeum kiállításainak egyik fő célkitűzéséhez, amely a hagyományos keleti kultúrák művészetének bemutatása mellett arra törekszik, hogy a kiállítások témáit, megközelítési módjait a kortárs művészet és a társművészetek szemszögéből is láttatni tudja.
A biennálé egyik helyszíne a Hopp Múzeum most megszépült történeti kertje, mely egyedülálló orientalizáló hangulatával, japán, kínai és indiai műtárgyaival páratlan közeget biztosít a kínai, koreai, japán és orosz művészeknek. A Hopp Múzeum kertje az ide elgondolt, helyszín-specifikus megmozdulások mellett egy kertmozi vetítésnek is otthont ad. Ezzel szeretnénk fejet hajtani Murobushi Ko, az idén nyáron elhunyt legendás butoh mester emléke előtt.
KOMINAMI Yuko élőzenei kísérettel előadott Mayu szólójának témája az újraszületés, újra megszületés, az élet-halál körforgás. A butoh előadó a születő mozdulatok „köztes” mozdulataival kísérletezik. Az „élet” összetett és töredezett mozdulatait próbálja megmutatni. Valentin TSZIN butoh táncának központi szereplői a térdei: azok „roncsolása” és az így keletkező feszültségből táplálkozó erők felszabadulása.
A Japánban megrendezett Yokohama Dance CollectionEX koreográfusi versennyel együttműködve érkezik Budapestre két produkció: a japán kortárs tánc legfiatalabb generációját képviselő KUROSU Ikumi és KATORI Naoto alkotópáros férfitestekre koreografált érzékenységgel és finomsággal átitatott darabja. És a számos díjat nyert koreai koreográfus KIM Boram, társulatával, az Ambiguous Dance Company-val, aki a zene és a tánc csíráihoz próbál visszatérni, hogy a hangot vizsgálja a zene előtt, a mozdulatot a tánc előtt.
Az Izraelben élő, olasz származású Andrea Costanzo MARTINI szólója ön-leleplezés. Arvo Pärt meditatív hangzásvilágát és az olasz TV-shop ikonikus figurájának, Vanna Marchi-nek hisztérikus sikoltozását futóléptekkel, ugrásokkal, lopódzó és féktelen mozdulatokkal önti mozgásba.
Idén először szerepel a fesztivál programjában performansz művészet. A Kínából érkező művészek akcióikban más-más kérdést boncolgatnak: LIU Wei az egyéni és a kollektív erőviszonyok közötti kapcsolatot vizsgálja, elsősorban a „Kínai Álom” szlogenjének tükrében; HE Liping az akciófestészetből merít, amit a jelenkor művészeinek temperamentumával és kifejező eszközeivel ötvöz, GAO Yuan az emberi testet kutatja a Kelet-Nyugat kontextusában, Esme WANG Xiaozhou a mindennapi tárgyaink által generált viselkedésformák és a tárgyak saját nyelvét keresi.
A biennálé talán legkülönlegesebb programja a szombat délután zajló Hopp Kert Show, melynek keretében a fesztivál művészei hét helyszín-specifikus performanszot adnak elő az idén újjászülető kertben, látogatható lesz a múzeum Az indológus indián – Baktay Ervin emlékezete c. kiállítása, valamint különleges teákat kóstolhatunk a fák árnyékában.
Batarita nyitóelőadásával és kamara kiállítással tisztelgünk az idén eltávozott MUROBUSHI Ko előtt. A kísérletező test 1969-2015 c. kiállítás a butoh egyik legmeghatározóbb mesterének a munkásságába nyújt bepillantást.
És aki mozogni szeretne, KOMINAMI Yuko butoh óráján megkísérelheti kideríteni, hogy mi az, amije már van, mit kell lerombolnia, eldobnia, vagy éppen „nevelgetnie” tánc közben, hogy felépítse saját zsigeri improvizációs és kompozíciós képességeit; KIM Boram kortárs tánc óráján pedig felszabadultan öntheti mozdulatba a zene minden egyes hangját.