A cirkuszstratégiáért felelős miniszteri biztost, a Magyar Cirkusz és Varieté Nkft. igazgatóját a Magyar Nemzet kérdezte.
Fekete Péter nemrég jött haza egy kínai cirkuszkonferenciáról. A II. Nemzetközi Kínai Cirkuszművészeti Fesztivál előkészítéséhez tartozott, hogy megkérdeztek néhány külföldi ország - többek között Olaszország, Oroszország, Mexikó - képviselőjét is, náluk hogy működnek a dolgok.
"Megtudták, hogy Magyarországon miniszteri biztosa lett ennek a területnek, hogy új cirkuszt szeretnénk építeni, és érdekelte őket, hogy mik a terveink. Kína világhatalom a cirkuszművészetben. Más léptékben is gondolkodnak erről a művészeti ágról. Egy Fővárosi Nagycirkusznál ötször nagyobb, nyolcezer férőhelyes cirkuszban voltunk látogatóban, ahol kétszázötven artista lép fel esténként. (...) Meglepte őket, amikor fölvetettem, hogy arcot kell adni az artistának, mert művészként fontos az egyénisége, és hogy keresni kell a cirkusz társadalmi üzenetét. Ha valaki elmegy például a Recirquel Újcirkusz Társulat előadására a Művészetek Palotájába, az tudja, hogy a kortárs cirkusz komolyan boncolgatja ezt a kérdést. Kínában ezzel szemben egyértelműen a szórakoztatáson és az üzleten van a hangsúly, nem azon, hogy üzenetet próbáljanak megfogalmazni. Érdekesnek találták, amiket mondtam, de a klasszikus cirkusz ezekkel a felvetésekkel még kevésbé tud mit kezdeni" - számolt be a miniszteri biztos.
Fotó: Hegedűs Márta/Magyar Nemzet
Fekete Péter hangsúlyozta: máig a klasszikus cirkusz adja minden cirkusz alapját. "Nagy tisztelettel adózom a klasszikus cirkusz művészeinek kitartása, eltökéltsége, szakmai tudása és a cirkuszművészetben dolgozó valamennyi elődöm munkája iránt. Igyekszem hasznosítani azt, amit hosszú évek alatt felhalmoztak. De fontosnak tartom, hogy az új irányzatok tanuljanak egymástól. Művészi cirkusz az, ami képes katarzist kiváltani, társadalmilag fontos üzenetet tud közvetíteni, képes új gondolatokat megfogalmazni, társadalmi történésekre reagálni, ahogy azt más művészeti ágak, a zene, a festészet, a tánc, a színház is teszik" - tette hozzá. Úgy véli, ma a francia modern cirkuszt és a kortárs cirkusz egyes szereplőit kivéve nagyon kevesen foglalkoznak azzal, hogy van-e a cirkusznak üzenete.
"A klasszikus cirkusz szerelmeseit, akik most is járnak cirkuszba, minőségi produkciókkal meg kell tartani. De próbáljuk megszólítani azokat, akik különben nem járnak a cirkuszba. A klasszikus cirkusz vezérelvként meg kell maradjon, de mellette a szabad kapacitásokat új dolgokkal szeretnénk lekötni. Én a színház felől jöttem, elsősorban a színházi szemléletből szeretnék meríteni. Az érdekel, hogy képes-e a cirkusz történeteket elmesélni. Meg tud-e jelenni cirkuszi formában a Varázsfuvola vagy a Toldi például. És milyen lenne egy ilyen előadás? Mennyi szöveget bír el a közeg? Hogy lehet megoldani, hogy ne a szövegé, hanem továbbra is a látványé legyen a főszerep? A hagyományos cirkusz megtartása mellett olyasmit fogunk csinálni, amire Európában odafigyelnek. Budapesttől nyugatra az első kőcirkusz a müncheni Krone cirkusz, keletre a bukaresti. Északra, délre semmi. Ezt a pozíciót ki kell használnunk, de csak radikális tartalmi megújulással tudunk nemzetközi figyelmet generálni" - mutatott rá Fekete Péter.
A miniszteri biztos szerint a szemléletváltásnak, a cirkusz „társadalmi pozicionálásának” addigra kell beérnie, amikorra elkészül az új cirkuszművészeti központ. "Van nagyjából három évünk. Nem kell semmit hirtelen, radikálisan változtatni. Elkezdtünk beszélgetni a közönséggel – olyan társadalmi rétegekkel, korosztályokkal is, amelyek most még nem járnak cirkuszba –, artistákkal, más művészeti ágak képviselőivel, illetve azzal az alternatív közeggel, amelynek tagjai szabadidejükben zsonglőrködnek, gördeszkáznak, jojóznak, gólyalábaznak, akik abban lelik örömüket, hogy kifeszítenek egy drótot két ház között, és ott egyensúlyoznak. Az ő alkotókedvük nagy érték, mert ezt tényleg a saját örömükre csinálják, mindenfajta üzleti vagy egyéb szempont nélkül. Kíváncsi vagyok, hogy mit gondolnak, milyen ötleteik vannak" . mondta Fekete Péter.
A teljes interjú itt olvasható.