Novemberben két olyan előadás is lesz a Trafóban, amelyek dél-afrikai kontextusban beszélnek bűnről és bűnhődésről, együttélésről, múltfeldolgozásról.
A Trafó ajánlója:
November 3-4-én Mundruczó Kornél és a Proton Színház Szégyen című előadása, 19-20-án pedig a világhírű Willam Kentridge és a dél-afrikai Handsprig Puppet Company Übü és az Igazság Bizottság című előadása lesz látható a Trafóban. Utóbbi egy olyan összművészeti előadás, amelyben bábok, zenés betétek, vallomások részletei is megférnek egymás mellett. Összművészeti karnevál, ami sok oldalról mutatja meg a múltat és a jelent.
Fotó: Ágh Márton
Dél-Afrikában szokatlan módon zajlott le a hatalomváltás és a múlt feldolgozása: a politikai jogsértések elkövetői önként vallhattak bűneikről, akik így feloldozást kaptak, és ítélet nélkül távozhattak – ha hiánytalanul mesélték el tetteiket. A törvény és az igazság viszonylagos fogalommá váltak, az embereknek pedig ezekben az új keretekben kellett továbbélniük.
Mindkét előadás erre a speciális helyzetre ad rálátást, mindegyik a maga módján. A Szégyen mikroszkóp alatt vizsgál emberi sorsokat, az Übü és az Igazság Bizottság pedig jegyzőkönyvezett vallomásokat és dokumentumfilm-részleteket is felhasznál a produkcióban.
A Szégyen főhőse a poszt-apartheid időszakában, Cape Townban romantikus irodalmat tanító professzor, David Lurie. A fehér afrikai, aki egész életében kiváltságokkal és előjogokkal rendelkezett, a tipikus sznob értelmiségi. David hirtelen új társadalmi berendezkedésben találja magát, ahol az általa ismert szabályok már nem érvényesek, hatalma pedig felszámolódik. Az ő és a többi szereplő szemszögéből kapunk rálátást a Dél-Afrikában együtt élő fehér és fekete közösségek problémáira, a farkastörvényekre, amelyek felülírhatatlanok… Emberi sorsokat, kiszolgáltatott életeket láthatunk egészen közelről ebben a cseppet sem finomkodó darabban.
Fotó: Luke Younge
Az Übü és az Igazság Bizottság sem klasszikus adaptáció. Az eredeti vallomások és dokumentum-szekvenciák mellett a képzőművész/rendező Kentridge elképesztő animációi, nem mindennapi bábokkal kiegészülve, erősítik a produkciót. Karneváli forgatag alakul a színen, a produkció ezer stílusban zenésíti meg a történelem tényeit és következményeit.
Az Igazság és Megbékélés bizottságot 1996-ban állították fel. Ez volt az a gárda, aminek a színe elé járulva a 60-as, 70-es, 80-as évek politikai törvénysértéseiért felelősök feloldozást nyerhettek. Az előadást ’97-ben készítette William Kentridge és a Handspring Puppet Company, amely így frissen reflektált az aktuális helyzetre. A produkció a lokális problémákat ábrázolja Übü történetén keresztül, amelyek az előadásban kimozdulnak a helyi keretekből, és már az egész világon aktuális emberi kérdésekkel vetnek számot. Kegyetlenség és fájdalmas irónia remekül megfér ebben a bűnöket és bűnhődéseket ábrázoló produkcióban. A rendező egyben képzőművész is, így nem mindennapi vizualitásra is számíthatunk a produkcióban.
A 19-ei előadás után Upor László dramaturg beszélget a produkció alkotóival, a 20-ai előadás előtt pedig, 18.30-kor Dr. Búr Gábor egyetemi docens tart Különórát a dél-afrikai jogkiteljesedés lehetőségeiről és lehetetlenségeiről.
Forrás: Trafó