Van-e élet Miskolc után? - erre a kérdésre ad választ a Pesti Műsor interjújában Kiss Csaba író-rendező, volt igazgató. Lapszemle.
„Amikor március 20-án, a szerződtetések kellős közepén, komplett évadtervvel a kezemben megkaptam az elbocsátó szép üzenetet, nem sok idő maradt a sebek nyalogatására. Iskolát kellett keresni a gyerekeknek, munkát találni Annának és magamnak – és egész miskolci egzisztenciánkat visszaköltöztetni Budapestre. Ez összerántotta a családot, a gyerekek fantasztikusan viselkedtek. És én is megkönnyebbültem, mert bár miskolci igazgatásom menedzseri része nagyon sikeresen működött, de ennek az volt az ára, hogy az alkotói rész háttérbe szorult. Három éven keresztül egy sort sem írtam, pedig nekem a rendezés mellett nagyon fontos az írás. Amikor „szabadlábra helyeztek” egymás után jöttek a lehetőségek, egyik izgalmasabb, mint a másik. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen megbíztak a harmadéves újvidéki színész-hallgatók osztályvezető tanári teendőivel” – számolt be Kiss Csaba, aki egy Hamlet-vizsgát is rendez a diákoknak, a bukaresti egyetemen pedig románul fog kurzust tartani az ottani végzős színészeknek: „Hamlet vagy a személyiség szétesése” címmel.
„A tanítás mellett az írással kapcsolatos dolgok is szépen alakultak. A tatabányai színház felkért, hogy írjam meg a Sirály harmadik és negyedik felvonása között eltelt két év történetét, mi történt Nyina elutazása és visszatérése között. Ha sikerül, a következő évadban meg is rendezhetem. Az a szándékom, hogy javarészt Anton Pavlovics párbeszédeiből, novelláiból és levelezéséből rakjam össze, mintha egy új Csehov-darab lenne. (...) Nagyon keveset tudunk Csehovról. Közhelyeket. Kilenc hónapos távol-keleti utazása, mikor a fél világot körbehajózta, szinte ismeretlen. Pedig nagyon színes, bölcs levelekben számol be kalandjairól barátainak. Egy virtuális játék Csehov világának szereplőivel” – árulta el Kiss Csaba, aki rendezni is fog, Ingmar Bergman: Szenvedély című művét állítja színpadra márciusban, a Nemzeti Színházban, az eredeti forgatókönyv és a filmbeli dialógusok alapján .
„Egyébként a miskolci eset kapcsán többen megkerestek, felhívtak a színházigazgatók közül is. Érezhető volt a rokonszenv, hogy a szakma egy része nagyon méltatlannak tartja ezt az eljárást. (...) Olyan politikai és morális mélyrepülés ez, amit szakmai részigazságok nem mentenek. Biztosan követtem el hibákat, de három erős évad, és egy megtervezett komplett negyedik az tény. A többi intrika és manipuláció, mint ahogy az igazgatóváltás során ez világosan ki is derült” – vélekedett Kiss Csaba.
A kérdésre, bántja-e, hogy nem tudott befejezni valamit, amibe lelkesen belefogott, úgy felelt: „Ez nyilván rosszul esik. Sokszor gondolok arra, hogy ami most Miskolcon zajlik, az valójában az én évadom, hiszen 90 százalékát én állítottam össze. Kesselyák Gergelyt, Lukáts Andort, Kulcsár Noémit, Zsótért én hívtam meg rendezni. De nem akarok ezen tovább lovagolni. Miskolc lezárult, túlléptem rajta” – szögezte le a rendező.
A teljes interjú a Pesti Műsorban olvasható!