Különös színházi nyelven beszéli el Oidipusz élettörténetét a Természetes Vészek Kollektíva Veres András rendezővel és a Budapest Bábszínház színészeivel.
Az alkotók ajánlója:
Szürreális univerzum épül fel a színpadon, amelyben minden pátosztól megfosztódik a klasszikus történet, a címszereplő pedig háttérbe szorul. Olyannyira, hogy meg sem jelenik az előadásban: tragédiáját gyermekei, egyben testvérei emlékezéseiből ismerjük meg. Az álomszerű látványvilág és a gazdag szimbólumrendszer végtelen asszociációra készteti a közönséget, aki most valóban azonosulhat az ókori történettel. Az Oidipusz-karantén úgy aktualizál, hogy közben kérdéseket tesz fel, és zsigerekig ható produkcióvá áll össze: utazásra hív a jelenbe.
Az előadás távolról közelít Oidipusz történetéhez: az alkotók inkább törekedtek a főhős mélyebb megismertetésére és sorsa aktualitásának megjelenítésére, mintsem a görög dráma reprezentálására. Szophoklész drámái, az Oidipusz király és az Oidipusz Kolonoszban voltak a kiindulási pontok az Oidipusz-kKaranténhoz, de mindkét mű csupán inspirációforrásnak számított. Ez már abból is látszik, hogy Oidipusz csupán pár percig van jelen a színen, egyébként karanténba zárva fekszik halálos ágyán… Testvérei, egyben gyermekei idézik fel alakját, miközben őket magukat is megismerhetjük. A készítők minden színpadi eszközt bevetnek, hogy valóban megmozgassák a közönség fantáziáját, és ne szokványos színházi élménnyel távozzanak az előadásról.
Élő tárgyszínházi produkciót hoztak létre, melyben a központi figura, Antigoné katatón állapotban gyártja apja biológiai maszkjait, s kutatja ősei múltját. A színpadon közben egy olyan burok keletkezik, amelybe betekintve a közönség hirtelen szembe találja magát az emberiséget örökké foglalkoztató kérdésekkel: el lehet-e menekülni saját sorsunk elől? Létezik-e szabad akarat?
A TVK 31 éves fennállása alatt műfajt teremtett: van benne színház, tánc, installáció, objekt art, hangköltészet és ezer más műfaj. Az eredmény egyedülálló: mind az érzékeket s az elmét alaposan megmozgatja. Alternatív, provokatív, elmélyült előadó-művészetet hoznak létre.
Veres András bábrendező Lengyelországban tanult, több díjnyertes előadás alkotója. 2012-ben, a veszprémi Kabóca Bábszínházban, a Pimpáré és Vakvarjúcska című Erdős Virág-darabon dolgozott együtt először a kollektívával, ezt követte egy évvel később a Budapest Bábszínházban rendezett Szálinger Balázs-ősbemutató, Fehérlófia, amelyhez Szűcs Edit és Árvai György készítette a látványt. A közös munka olyan jól működött, hogy mindkét fél folytatni akarta. Oidipusz története kiáltott a bábos feldolgozásért, hiszen a klasszikus műben a hős és sorsának viszonya fedi a báb és bábos viszonyát: Oidipusz a sorsnak alávetett bábuként néz szembe végzetével. Az előadásban bábszínészek szerepelnek, akiknek így több oldalról is inspiratív az ókori mű.
Az Oidipusz-karantén alkotói hangsúlyozzák: csapatban dolgoztak. A rendezőt és a látványtervezőt egyenrangú félként egészítette ki Imre Zoltán, ők hármanegyütt hozták létre a koncepciót, amihez aztán a Bábszínház színészei kreatívan hozzájárultak. Hiszen ebben a produkcióban nincs hierarchia az egyes résztvevők között, s hiába voltak leosztva a szerepek, alapvetően demokratikus döntések vezettek a kész előadáshoz.
Formabontó Oidipusz
Természetes Vészek Kollektíva / Budapest Bábszínház:
OIDIPUSZ-KARANTÉN… az örök jelenre csábítás!
Koprodukciós partner: Budapest Bábszínház, Trafó Kortárs Művészetek Háza
Szophoklész, Thomas Mann, Allen Ginsberg, József Attila, Móra Ferenc, Terry Pratchett, Kurt Vonnegut,
a Zsoltárok könyve, Karinthy Frigyes és mások művei alapján írta: Árvai György, Imre Zoltán, Veres András
Előadók: Ács Norbert, Hannus Zoltán, Melis László m. v., Spiegl Anna
Alkotók: Árvai György, Imre Zoltán, PARABRYO, Szűcs Edit, Veres András
Videó: Dinea László, Korai Zsolt
Asszisztens: Rigó Anna, Szenteczki Zita e. h.
2015.11.27-28. 20.00 óra
Trafó Kortárs Művészetek Háza
PREMIER