A 80 esztendős Törőcsik Marival Csáki Judit beszélgetett a Revizoron.
"Nekem iszonyú mázlim volt. Meghallottam egyszer a tévében, hogy a Nemzeti dalt elmondja Kozák András. Gondoltam, ez hülye, hiszen ennek a versnek nagy múltja van, ez nehéz dolog, ezt nem lehet csak úgy elmondani. És úgy mondta, hogy elsírtam magam. Föl is hívtam rögtön, (Drahota) Andrea vette föl, neki mondtam, hogy egy életre beleszerettem a férjedbe. De hát őt egész életében a Kazimir rendezte... Vagy itt van Psota Irén – hidd el, hogy az ország egyik legnagyobb színésznője, de hát őt meg a Vámos rendezte, aki még nem is volt a legrosszabb rendező, de hát a legjobb sem. Nekem meg mi jutott... Gellért Endre fedezett fel, aki a legjobb volt. Major Tamás tíz évig nevelt föl, meghívta Grigorij Konszkijt, aki megrendezte nekem a Tányát, hívott nekem rendezőket" - mesélte Törőcsik Mari.
Fotó: revizor.hu
"Gellért Endrét a főiskolán istenként tiszteltük. Amikor öngyilkos lett és kórházba került, elzártuk a székét, hogy arra ne üljön senki, míg vissza nem jön. Aztán visszajött. De amikor még a kórházban feküdt, egy ideig senkit nem ismert meg, aztán lassan megismerte Majort, Gobbit, Várkonyi is bejárt hozzá, hogy olaszul beszéljenek. És jött Egri Pista, hogy Gellért azt üzeni, hogy menjek be hozzá. Akkor harmadéves voltam, és Gellért csak negyedéves vizsgákat rendezett. A beszédtanárunk volt. Bementem hozzá. Keskeny szoba volt, sötétzöldre festve, egy hokedlin ült Egri, Gellért rám nézett, és azt mondta: nem tudom, mi lesz majd velem, ezért szeretném, ha tudatosítaná magában, hogy maga nem paraszt színésznő, hanem intellektuális színész. És nem mertem ott a zárt osztályon megkérdezni tőle, hogy ezt miért nem mondta el a Soós Imrének?" - emlékezett a nemzet színésze.
Törőcsik Mari elmondta, összesen kétszer játszott a koránál fiatalabb szerepet – öregebbet nagyon sokszor. Egyszer Major Tamásánál Júliát – harminchat évesen-, és Harag Gyurgynél Katyerinát Osztrovszkij Viharjában, negyvenévesen. "Kolozsváron volt egy szakmának szóló szemle, ahová eljöttek a legnagyobb román és erdélyi rendezők, levetítették nekik ezt az előadást is. A végén nagyon hosszan csönd volt, aztán kitört az ünneplés. Azt mondod, nem vetted észre, hogy negyvenéves voltam akkor? Hát tudod, mit? Én sem vettem észre. Szóval mentem Haraghoz Győrbe, mert Cserhalmi Imre, az akkori igazgató – tudod-e róla, hogy darabokat is írt, és soha egyet sem engedett bemutatni a saját színházában? – hívott művészeti vezetőnek. Ő harcolta ki azt a plusz pénzt is, amivel Markó Ivánék odajöhettek a Győri Balettet megcsinálni. Na, mit mondjak még erről... Harag csodálatos volt" - mesélte a Nemzeti Színház művésze.