Frissen végzett zeneszerzők mutatkoztak be a Színművészetin

 

November 29-én a Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Zeneakadémia által közösen alapított alkalmazott zeneszerző szakirány egykori hallgatói adtak koncertet. 

Szintetikus műfajok állnak a Színház- és Filmművészeti Egyetem képzéseinek fókuszában, s ezeknek a zene organikus része. Az intézmény fennállásának 150 éve alatt számos nagy tanáregyéniség dolgozott itt, aki zeneszerzőként, előadóként, operarendezőként, operaigazgatóként a komolyzenei élet prominens képviselője volt. A zenei hagyományok folyatása és megerősítése a Zeneakadémiával 2011-ben közösen alapított Alkalmazott zeneszerző szakirány, melynek keretében színházi és filmes zeneszerzést tanulhatnak a diákok. A zeneszerző növendékek és az SZFE diákjai koprodukciós műveket hoznak létre, együtt tanulva a kollektív alkotás folyamatát.

 

November 29-én ennek a szakiránynak két, tavaly végzett hallgatójától láthattak-hallhatott egy-egy zenés színpadi művet a közönség, melyek BA diplomakoncertjükön hangzottak el 2014-ben a Zeneakadémián. Mindkét mű Oscar Wilde egy-egy meséjén alapul: Lustyik Ákos A boldog herceget dolgozta fezenés formában, Mátyássy Szabolcs A csalogány és a rózsá-ból írt kamaraoperát. 

 

A két zenés előadás között, a Nádasdy teremben az egyetem egykori zenetanárára, Petrovics Emil zeneszerzőre emlékeztek olyan neves vendégek közreműködésével, mint Deák Krisztina, Galambos Erzsi, Sellő Hajnal, Anger Ferenc, Papp Gábor Zsigmond és Szinetár Miklós. A beszélgetést Krizsó Szilvia vezette.

 

DSC 6247

 

Boldog herceg című kompozíció 15 zenei tétellel körbeszőtt mese. A zene dramaturgiai funkcióját tekintve változékony: hol reaktív, hol aláfestő, hol önálló. Karaktere mindvégig a Fecske kettősségét hordozza, melynek látszólagos könnyedsége, vagy szomorkás lírája mögött az önfeláldozás drámaisága feszül. Motívumokban igen, hangszerelésben azonban nem található egyértelmű hozzárendelés a Herceg és a Fecske figurájához. A kisméretű zenekar alkalmas arra, hogy a színes, változatos hangzáskép megtartása mellett biztosítsa azt az intimitást és vékonyságot, amit a darab dramaturgiája megkíván.

A szerző a darabot a 2014-es diploma előadására komponálta, melyet most némiképp átdolgozott formában tárt a közönség elé.

Előadók:

Mesélő: Hegedűs D. Géza

Közreműködött a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jelenlegi és végzett hallgatóinak kamarazenekara.

Vezényelt: Serei Zsolt

 

Mátyássy Szabolcs A csalogány és a rózsa című kamaraoperáját három énekesre és egy színészre komponálta. A szerző így írt a műről: „A darab alapötlete Marton László Tanár Úrtól származik, amiért nagyon hálás vagyok neki. Ugyanúgy, mint Szöllősi Barnabás barátomnak is, aki a mese szövegét maximálisan tiszteletben tartva, kifejezetten „zeneszerzőbarát”, ugyanakkor a szöveg karcosságát teljes mértékben megtartó irodalmi, talmi csillogástól és pátosztól mentes librettót alkotott. Zenei apparátusát tekintve szándékosan ensemble (fr., ejtsd: anszambl) együttesre íródott, ami lehetőséget nyújt arra, hogy a zenészek mind szólisztikusan, mind homogén zenekarként is érvényesen tudjanak megszólalni. A mese nem szépelgő, nem hatásvadász. Ezt próbáltam követni komponálás közben én is. A mű, - akárcsak Oscar Wilde többi meséje- egy különös hangulatú tanmese barátságról, szerelemről, önfeláldozásról. A legmélyebb transzcendentális érzékektől, a közönyön át, egészen a mindent kitaszító racionalizmusig. Tiszta, szikár és fájdalmas. Egy megváltástörténet.”

Közreműködött Darázs Renáta, Rajk Judit, Cseh Antal, ifj. Vidnyánszky Attila, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jelenlegi és végzett hallgatóinak kamarazenekara.

Vezényelt: Serei Zsolt

 

Az estről képekben:

FOTÓ: Szkárossy Zsuzsa

DSC 6037

1.

DSC 6044

2.

DSC 6123

3.

DSC 6116

4.

DSC 6056

5.

DSC 6140

6.

DSC 6126

7.

DSC 6200

8.

DSC 6150a

9.

DSC 6166a

10.

DSC 6240

11.

FOTÓ: Szkárossy Zsuzsa

 

 

 

süti beállítások módosítása