Müncheni levelek - Németországban vendégeskedett egy bábszínházi rendező hallgató

A Színház- és Filmművészeti Egyetem IV. éves bábszínházi rendező szakos hallgatója, Szilágyi Bálint október 16. és december 6. között a Goethe Intézet jóvoltából a müncheni Residenztheater vendége lehetett, ahol a Das goldene Vlies (Aranygyapjú) című produkció próbafolyamatát kísérte végig.

A darab az osztrák költő, Franz Grillparzer, Medea feldolgozása, melyet Anne Lenk állított színpadra. Ott tartózkodása alatt élményeiről rendszeresen beszámolt osztályfőnökeinek, Csató Katának és Csizmadia Tibornak. A következőkben e levelek részleteit olvashatják, melyből kirajzolódik, hogyan zajlik egy németországi színházi próbafolyamat és megismerhetjük egy fiatal, magyar, pályája elején lévő rendező ezzel kapcsolatos érzéseit, véleményét és gondolatait a színházról.

 

Vlies

 

Október 27. 

Elkezdődtek a rendelkezések. Az egész előadás kívülről kezd felépülni. Már meg vannak a jelmezek, áll a díszlet, be van világítva. Még semmi sem végleges, de már közel az. Az egész csapat együtt gondolkozik. A próba egy nagy közös beszélgetés. Szól a zene, villognak a fények. A színészek nem passzívak, motiváltak, kreatívak. Egy hét után már mindenki tudja a szöveget. A zeneszerző hátul ül, írja a zenét. Ma már súgtam, öltöztettem az egyik színésznőt és jegyzeteltem is Annénak. 

 

Október 29. 

A próbákat úgy kell elképzelni, hogy 3 percig megy egy jelenet, akkor megállunk, és 40 percet beszélünk róla. Kétszer négy órája próbáljuk azt a jelenetet, amikor Medeáék megérkeznek Kreónhoz és menedéket kérnek. Mindenki érzi, hogy a jelenet nem lesz jobb. Rövid, tömör instrukciókra lenne szükség. Ott vannak ezek a 20 soros tirádák. Ezeket muszáj lenne strukturálni. Helyekkel, szünetekkel vagy akciókkal. Most minden a színészekre van bízva.

 

November 2. 

Megbolondulok. Ezt a tempót nem nekem találták ki. 3 és fél órát ültünk az asztalnál, majd 20 perc bágyadt próba következett, majd ismét 40 perc tanakodás.

 

November 4. 

Először néztük a szerelmi háromszög jelenetet. Medea, Kreusa és Jason. Meike (Medea) mondta Annénak, hogy a jelenetet meg kell alapozni. Adjon valami támpontot, hogy mit próbáljanak ki. Nem kapott érdemi választ. A rendező, ha jól csinálja, terheket vesz le a színész válláról. Egy új jelenetnél, ha kijelöl helyeket, akkor nem azon kell gondolkoznia a színésznek, hogy jól áll-e vagy nem takarja-e a díszlet. Minél több terhet vesz le a rendező a válláról, annál több energiája marad a tényleges alakításra. A rendelkezéseknél, meg persze az elemzésnél, kell őket megfogni. Ott még annyira képlékeny számukra a helyzet, hogy szinte bármit elfogadnak kiinduló pontnak. Második, harmadik nekifutásra már nehezebb változtatni, mert el kell engedni már berögzült dolgokat. 

 

November 11. 

Túl az első összpróbán. Az első felvonást vettük végig. 2 óra tiszta játékidő, 35 oldal a példányban. Olvasva másfél órára saccoltam, most pedig az derül ki, hogy egy 3 órás opusz várható. Szerintem azért ilyen hosszú, mert minden mondat után gondolkoznak a színészek, hogy most mi következik. Egyelőre még senki sem ismeri ki magát.

 

November 12. 

Őrületes félreértés. Jason sosem volt szerelmes Medeába. Az életét félti, ezért elcsábítja a király lányát, mert rögtön felmérte, hogy nála van a tényleges hatalom. A nagy szerelmi monológ közben Medea egy kardot szegez a férfi mellkasának. Ott van az instrukcióban. Jason azért beszél hozzá, mert nem akar meghalni. Egy óra próba után merült fel Meikében, hogy ennek a jelenetnek csak úgy van értelme, ha ő a kardot ránt. Addig irodalmi estet tartottak. A próbán felmerülő problémák 90 százaléka elkerülhető, ha a rendező képben van.

 

Vlies -01

 

November 18. 

Tegnap az első próba a színpadon. Teljesen lenyűgözött, amit láttam. A díszlet elkészült, örülten látványos. A színészeket is elvarázsolta, szárnyakat kaptak. Két hétig nincs itt a zeneszerző. Most én adom be a zenéket. A színészek DJ Bálintnak hívnak.

 

November 22. 

Normális esetben úgy épül egy jelenet, hogy vagy a rendező vagy a színész hoz egy javaslatot. Ha jó marad, ha nem jó keresünk egy másikat. Itt mindent a színészeknek kell hoznia, de nem kapnak visszajelzést, hogy mi maradjon és mi nem. Még mindig új dolgokkal kísérleteznek. A megbeszélések abban merülnek ki, hogy a színészek önmagukat analizálják. Elmondják, hogy mit miért csináltak. De hiába van a színészben a legjobb szándék, hogy kifejezzem valamit. Nem biztos, hogy eltalálja a megfelelő helyet vagy pillanatot. A megfelelő eszközről már nem is beszélve. Elméletileg azért nézi egy ember kívülről, hogy ezeket a dolgokat koordinálja. Ez leginkább egy terelőkutya munkájához hasonlít.

 

November 24. 

Ma kipróbáltuk az égő asztalt. A teljes műszak némán állta körbe. Senkinek sem volt szíve eloltani. Olyan áhítattal nézte mindenki, mint az Úrfelmutatást.

 

November 27. 

A lángok olyanok, mintha lebegnének. A díszlet felső részén nem látszik a tartószerkezet, ettől a rajta lévő csillagok olyanok, mintha szintén lebegnének. Az, amit a finálé alatt Kreusa énekel, valami elképesztő. Ez a kép eddig a legszebb, amit színházban láttam. 

 

Vlies 05

 

December 3. 

Az első főpróba után Kusej, a színház intendánsa, beszédet tartott az összes színésznek, a teljes stábnak és a műszaknak. Kikérte magának az előadást. Azt mondta, hogy ő nem fog semmin se változtatni, de nem áll a produkció mögé. Csináljunk, amit akarunk. Ezért érdemes volt eljönni Münchenbe. Megtanultam, hogy a színház kegyetlen.

 

December 4. 

Kusej reggelre lehiggadt. Bejött a próbára. Mondta, hogy természetesen a produkció mögött áll és szeretné, ha mindenki teljes erővel csinálná. Próbált pár konkrétumot is mondani, amin szerinte változtatni kéne. Korábban azt nyilatkozta, hogy a színházában történeteket és embereket szeretne látni a színpadon. Szerinte itt a történet nincs elmesélve. De még mindig van 4 nap. 

 

December 7. 

Felemás bemutató. A történet összeáll, de az előadás hosszabb a kelleténél. Erős képek. A menekültekre tett utalást nyílt színi tapssal jutalmazza a közönség. Sokan unatkoznak. Ettől függetlenül ajándék volt itt lenni. Egy különleges város különleges színházában. Nagyszerű emberek között. 

 

Az előadás adatlapja itt érhető el: http://www.residenztheater.de/inszenierung/das-goldene-vlies" http://www.residenztheater.de/inszenierung/das-goldene-vlies 

 

 

 

süti beállítások módosítása