A producert az Origo kérdezte.
„Szerintem csak jó színház van, és rossz színház, azaz jó vagy rossz előadás. A színház akkor jó, ha hiteles, ha szól valamiről, ha megérinti és gondolkodásra serkenti a nézőt. Lehet alternatív, független, bulvár- vagy művészszínház: ami ezeknek a kritériumoknak megfelel, az jó előadás lesz” – vallja Orlai Tibor. A producer szerint van, aki az olcsó szórakoztatásra törekszik, de ő nem ilyen színházat szeretne. Bár széles közönségréteghez szólnak az előadásaikkal, soha nem hitt a „gondolatmentes szórakoztatás” létjogosultságában, különösen nem hosszú távon.
„A közönséget nem lehet becsapni. Biztosan vannak nézők, akik nem a mélységeket keresik, de azt hiszem, a mérvadó színházi közönség azt szereti, ha valamiről szól az előadás, és ezzel azonosulni tud. A néző pontosan észreveszi, ha nem hiteles, amit lát” – tette hozzá.
Fotó: Szabó Gábor, Origo
Orlai Tibor úgy véli, a színháznak mindenképpen provokatívnak kell lennie, akár témaválasztása, akár gondolatisága miatt. De fontos, hogy ne akarjon dönteni, feltétlenül véleményt nyilvánítani. „Dobjon fel kérdéseket, hogy a nézőnek lehetősége legyen ezeket továbbgondolni, dönteni. Vagy akár ne is döntsön, de később, valamilyen élethelyzetben legyenek felhasználhatók számára a látottak" – mondta a producer.
„Mi minden évben létrehozunk egy-két olyan előadást, amelyek pont ezt az ollót próbálják nyitni azzal, hogy még magvasabb, mélyebb kérdések felé mennek el. Próbáljuk erre terelgetni a bázisközönségünket. Az elmúlt években kialakítottunk egy brandet, így a mi nézőink tudják: amit nálunk láthatnak, az fogyasztható lesz számukra még akkor is, ha esetleg kísérletezőbb előadásról van is szó. Sejtik, hogy nem olyan elvont történeteket láthatnak nálunk, amivel nem tudnak mit kezdeni. Egy magánszínházban az a legfontosabb, hogy mindig pontosan meghatározzuk, ki lesz az adott előadás célközönsége. A közönséget nem szabad lehetetlen helyzetbe hozni. Ha valami olyat csinálunk, ami eltér a megszokott irányvonaltól, arra az első pillanattól kezdve felhívjuk a figyelmet” – fejtette ki az Orlai Produkció vezetője, aki az interjúban azt is hangsúlyozta, a színházi szakma egységes kell, hogy legyen.
„Persze, van egyfajta verseny a színházak között, hiszen a kereslet sajnos kisebb, mint a kínálat. De ha nem fogunk össze, nem törekszünk együtt arra, hogy a színháznak meglegyen a súlya a magyar kulturális életben, és ne csak az idősebb korosztály járjon színházba, azzal hosszú távon súlyos hibát követünk el: elvágjunk mindnyájunk közönségbázisát” – figyelmeztetett a producer.