Amalfi hercegnő - A Globe előadását vetítik a Csokonaiban

A londoni Shakespeare’s Globe színház produkciójának felvételét eredeti angol nyelven, magyar felirattal láthatják a nézők a Csokonai Színpad Nagyszínpadán február 21-én vasárnap 17 órától.

 

A Csokonai Színház ajánlója:

 

ANTONIO
Becsvágy, Madame, a nagy ember tébolya,
S nem láncban, rács mögött tartják, de fényes,
Szép termekben, s ez teszi
Gyógyíthatatlan agyrémmé. Ne képzeld,
Hogy oly buta vagyok, s nem is gyanítom,
Mit tartogatnak kegyeid; de őrült,
Ki fázván, két kezét a tűzbe dugja kis melegért.

 

The Duchess of Malfi  C31B9326captioned

 

A kort, melyben a mű fogant, Angliában a katolikus és az anglikán egyház viszálya határozta meg, amelyek homlokegyenest ellenkezőt gondoltak az életről, a halálról, a túlvilágról. És meghatározta Kopernikusz nem sokkal korábban megjelent tanulmánya a bolygók mozgásáról, ami porrá zúzta az addigi világképet. Az embernek többé nem lehetett biztos tudása arról, hogy középpontja-e a teremtésnek vagy csak parányi foltja; hogy tervezett rend szerint zajlik-e élete vagy nem több a vakszerencse játékánál; hogy halála után a tisztítótűz vár rá vagy az ismeretlen. Ha az égre nézett, egy mértani ábra ragyogott fölötte hidegen és sötéten.

 

John Webster (1580 körül - 1634 körül) Shakespeare késői kortársa, az elismert Jakab-kori angol drámaírók egyike. Darabjait ugyanazon színészek és társulatok számára írta, mint Shakespeare. A fehér ördög (The White Devil) és az Amalfi hercegnő (The Duchess of Malfi) című tragédiái a 17. századi angol irodalom mesterművei. A kortársak gyakran teszik szóvá a korabeli tudományos felfedezések, optikai szerkezetek iránti megszállottságát, és előszeretettel emlegetik a kor legvéresebb rémdráma-szerzőjeként. Igen fiatalon vetette papírra az Amalfi hercegnőt, és nyilván maga sem gondolta volna, hogy a század egyik legnépszerűbb színpadi opusát sikerült létrehoznia, amely a színrevitelek száma és sikere tekintetében olykor veri Shakespeare darabjait is.

 

A darab Amalfi udvarában játszódik Itáliában 1504 és 1510 között. A fiatalon megözvegyült Amalfi hercegnőnek hatalommal bíró bátyjai megtiltják, hogy újra férjhez menjen - de hiába, a hercegnő titokban rangján aluli házasságot köt intézőjével és három gyermeket szül neki. Mikor a nász kitudódik, emelt fővel áll testvérei kegyetlen bosszúja elé. Az Amalfi hercegnő korának divatos rémdrámái közé tartozik, s mint ilyen fel is vonultatja a műfaj összes borzongató kellékét: vérbosszú, testvérszerelem, amorális gyilkosok és kémek, őrültek, kísértő holtak. Máig tartó hatása, érvényessége azonban nem e kelléktár kimerítő használatában rejlik. Titka a modernség: fájdalmas szépséggel ragadja meg a létezés bizonytalanságát, függetlenségről, lázadásról, méltóságról beszél, a hatalom deformáló, romboló erejéről, elfojtott, személyiséget felőrlő vágyakról - arról, hogy mindezek jelenlététől az ember hogyan torzul szörnyeteggé vagy marad éppen önmaga.

 

The Duchess of Malfi  C31B7970captioned

 

A Globe Színház előadásának címszerepében Gemma Artertont, a gyönyörű hollywoodi filmcsillagot láthatjuk. A fiatal angol színésznő 2007-ben debütált a Globe színpadán a Lóvá tett lovagok Rosalinjaként, akkori játékával kiérdemelte a kritikusok elismerését, s most kifejezetten azért tért vissza kezdeti nagy sikerének színhelyére, hogy eljátszhassa a hercegnő tiltott szerelmének Jakab-korban játszódó, tragikus történetét. Időközben fényes nemzetközi filmszínész karriert futott be, filmjei sora (a teljesség igénye nélkül): St. Trinian's - Nem apácazárda, A Quantum csendje, Perzsia hercege - Az idő homokja, A titánok harca, Tamara Drewe, Boszorkányvadászok, Gemma Bovery.

 

Az előadás különlegessége, hogy ezzel nyitotta meg 2014. januárjában a Shakespeare's Globe Színház az új játszóhelyét (több mint húsz év kellett, hogy az építkezés anyagi alapjait előteremtsék). Kevesen tudják, hogy Shakespeare társulata annak idején csak a tavasztól őszig tartó időszakban játszott a Globe-ban, a téli hidegek idején volt egy kisebb méretű fedett játszóhelyük a Temze túlsó partján elterülő londoni városrészben, amit Blackfriars-nek hívtak. Ezt a játszóhelyet rekonstruálták gondos munkával a hagyománytisztelő londoniak, s avatták fel két éve Sam Wanamaker Playhouse néven. A névadó Sam Wanamaker amerikai születésű színész és rendező, a Globe eredeti állapotában történő újjáépítésének megálmodója és legfőbb finanszírozója. Az ezen a helyszínen játszott előadásokat az jellemzi, hogy nemcsak a díszletek, kellékek és jelmezek hűek Shakespeare korához, hanem a világítás is. Kizárólag gyertyákkal világítják meg a jeleneteket, és a fény- illetve hangulatváltásokat a nagyméretű gyertyacsillárok fel-le mozgatásával, illetve a csillárokban égő gyertyák számának változtatásával, mechanikus úton, a villanyfény teljes kizárásával érik el.

 

Következésképpen elmondható, hogy a Csokonai Színházban most látható mozgókép a világ első olyan színházi felvétele, amelyet kizárólag gyertyával világítottak be! Akik a színháztörténet (és a mozgókép technika) ezen aspektusai iránt (is) érdeklődnek, azok számára a megtekintése kötelező.

 

The Duchess of Malfi poster

 

Csokonai Színház 
Nagyszínpad 2016. február 21. vasárnap 17 óra

John Webster
AMALFI HERCEGNŐ
(The Dutchess of Malfi)

színházi közvetítés felvételről,
a londoni Shakespeare’s Globe színház produkciójában, 
eredeti angol nyelven magyar felirattal

 

szereplők

Gemma Arterton, Giles Cooper, David Dawson,
John Dougall, James Garnon, Sean Gilder,
Denise Gough, Sarah MacRae, Brendan O’Hea,
Paul Rider, Dickon Tyrell, Alex Waldmann


zeneszerző Claire von Kampen
díszlet- és jelmeztervező Jonathan Fensom
rendező Dominic Dromgoole


vetítési idő 145 perc (benne 10 perc szünet)

 

A felvétel 2014-ben készült a londoni Shakespeare's Globe Színház Sam Wanamaker Playhouse elnevezésű játszóhelyén.

A magyar feliratozás Vas István műfordítását vette alapul.

A mozgóképet Magyarországon a Pannónia Szórakoztató Kft. forgalmazza, a British Council támogatásával.

 

 

süti beállítások módosítása