Kína a kulturális javak legnagyobb exportőre - derül ki az UNESCO Institute for Statistics (UIS), 2013-as adatokon alapuló, csütörtökön közzétett tanulmányából.
Kína 2013-ban 60,1 milliárd dollár értékben exportált kulturális javakat, ami több mint duplája az Egyesült Államok 27,9 milliárd dolláros kultúrcikk-exportjának.
Miközben az Egyesült Államok elveszítette legnagyobb kultúrcikk-exportőr szerepét, továbbra is megmaradt a legnagyobb importőrnek. Általánosságban is megállapítható, hogy a fejlett iparosodott országok kultúrcikk-exportőrként szerényebb szerepet játszanak, viszont nagy importőrnek számítanak - mutat rá a tanulmány.
A folyamat meghatározó eleme a fizikai kulturális javak "dematerializációja", digitalizálása, ami elsősorban a zeneipart, a filmipart és a nyomtatott sajtót érinti. A digitalizációval ezeknek a kultúrcikkeknek a kereskedelme ugyanis a kulturális szolgáltatások kategóriába kerül át, rendszerint előfizetéses webes felületek révén.
A zeneműfelvételek forgalma például 2004 és 2013 között 27 százalékkal, a filmeké 88 százalékkal esett vissza, miközben az audiovizuális szolgáltatások forgalma folyamatosan emelkedett.
A nyomtatott sajtó visszavonulásával ellentétben a könyvek megőrizték fontos kulturális exportcikk szerepüket. A könyvek exportja 2004 és 2013 között 20 százalékkal emelkedett.
MTI