Balázs Zoltán rendezését az amerikai kritikusok is ajánlják

Március 16-án mutatta be a chicagói Trap Door Theatre Matei Vișniec: A kommunizmus története elmebetegeknek című művét Balázs Zoltán rendezésében.

CHICAGOI SAJTO Bogdan Nastase1 MALADYPE

 

A Maladype beszámolója:

 

Az amerikai szokásoknak megfelelően, a premiereken megjelenő kritikusok az előadásokat követő reggelen közös értékítéletüknek es vélémenyüknek hangot adva vagy megtekintésre érdemesnek találnak egy adott produkciót, vagy sem. A Trap Door Theatre legújabb bemutatóját a hét főből álló kritikus team egyértelmű lelkesedéssel ajánlotta a nézők és a szakma figyelmébe, megnyitva ezzel az utat további előadások számára, valamint aarra, hogy a szezon végén kritikus-díjra jelöljék a produkciót.


Az amerikai színházi élet és a Maladype kapcsolata a 2013 tavaszán megrendezett Hungarian Showcase-en fonódott szorosabbra, ahol Balázs Zoltán Übü király rendezése átütő sikert aratott. Ezt a színház 2014-es amerikai turnéja követte: a 100., jubileumi Übü királyt a társulat már a Pennsylvania állambeli Bethlehemben működő Touchstone Theatre-ben ünnepelte, a szintén „világot látott” Tojáséj előadás pedig a chicagói Trap Door Theatre-ben került bemutatásra. Idén januárban a Maladype Színház művészeti vezetője vendégrendezőként az amerikai alkotóműhely alapító-igazgatójának, Beata Pilchnek meghívására érkezett a Michigan-tó partján fekvő városba.

 

CHICAGOI SAJTO Bogdan Nastase4 MALADYPE


A darab román származású, Franciaországban élő szerzőjével a rendező 2011-ben, a SIBFEST Nemzetközi Színházi Fesztiválon találkozott először, ahol a Maladype Büchner Leonce és Léna című, variációkra épülő darabját játszotta. 2013 decemberében a világhírű alkotó Budapestre utazott, hogy a Mikszáth-téri Bázison megrendezett Matei Vișniec-napok keretén belül találkozhasson a magyar közönséggel és megtekinthesse a Pandamedvék története, amiként az a szaxofonos meséli el, akinek egyik barátnője Frankfurtban lakik című művét, a Maladype színészeinek képzőművészeti alkotások által inspirálódott játékában. Ekkor született meg az ötlet, hogy a szerző a dadaizmus centenáriumára írt „Dada Cabaret” című látomásos abszurdját, az évforduló 100.-ik évében, nemzetközi partnerekkel együttműködve mutassa be a színház. A Farkas Gábor Gábriellel és Zenekarával koprodukcióban készülő előadás budapesti bemutatója 2016 őszére várható, amelynek egyes jeleneteiben maga szerző is megjelenik. 

 

CHICAGOI SAJTO Bogdan Nastase3 MALADYPE

 

A darabról: 


Jurij Petrovszkij fiatal szovjet író a szocializmus építéséről írt novelláiért és elbeszéléseiért megkapja az Állami Díjat, amelyet személyesen a dicső Sztálin elvtárs ad át neki. Az Írószövetség különleges feladatra szemeli ki: azzal bízza meg, hogy őrülteket részesítsen ideológiai kiképzésben, ezért rövid elbeszélésekben mondja el egy elmegyógyintézet ápoltjainak a kommunizmus történetét. Megbízói instrukciói szerint: "Vesse latba egész tehetségét és hazafiságát, hogy elmebetegeinket is táplálhassa a remény, melyet a Nagy Októberi Szocialista Forradalom gyújtott a világ dolgozóinak szívében...”

Írta: Matei Visniec

Fordította: Jeremy Lawrence és Catherine Popesco

Rendezte: Balázs Zoltán

Dramaturg: Milan Pribisic

Díszlettervező: Aaron O'Neill

Jelmeztervező: Rachel Sypniewski

Fényterv: Richard Norwood

Zeneszerző: Danny Rockett

Maszk, smink: Ötvös Zsófia

Grafikai tervező: Michal Janicki

Játsszák: Simina Contrast, Michael Garvey, Beata Pilch, Benjamin Ponce, Pavi Proczko, Ann Sonneville

 

Balázs Zoltán a bemutató után Washingtonba utazott, hogy előadja Viktor Kravcsenko: Én a szabadságot választottam című kötetéből készült egyszemélyes kiáltványát.

 

süti beállítások módosítása