„A történelem személyes történeteinkbe is belenyúl” – Villáminterjú Dömötör Andrással

Dömötör András rendezőt legújabb külföldi munkája, a grazi Schauspielhaus-ban bemutatott Vigyázat, szomszéd! című darab kapcsán kérdeztük. A produkció egy négyrészes előadássorozat része.

 IMG 1387

 

Hogy kaptál lehetőséget arra, hogy egy előadás sorozatot hozz létre az osztrák-magyar viszonyról?

 

A Schauspielhaus Graz új intendánsa, Iris Laufenberg a németországi munkáim kapcsán ismert és hívott meg dolgozni. Az évad mottójának ezt választották: „Határok” – és ő azt javasolta, hogy ehhez kapcsolódva erről a viszonyról beszéljünk konkrétan. Mivel darabot de még adaptálható művet sem találtunk, egy végtelen kutatómunka indult meg több dramaturggal, történészekkel – és végül a felgyűlt anyagokhoz kerestünk különböző színházi formákat.

 

vorsicht nachbar henriette blumenau silvana veit bence foeldi c lupi spuma 083

fotók: Lupi Spuma

 

Miért kezdtek el foglalkoztatni a két nemzet közti különbségek és hasonlóságok?

 

Egy ideje egyre jobban foglalkoztat, hogy milyen technikákkal és milyen mélységig nyúl bele a személyes történeteinkbe a történelem. Ami most Magyarországon vagy a kontinensen történik, ilyen szempontból rendkívül intenzív. És ebben a helyzetben hasznos megvizsgálni és nem egy absztrakt iskolai tantárgyként gondolni a történelemre. És a téma a határok szemszögéből nagyon jól megfogható – mi a két nemzet határainak története, mikor jöttek létre, mikor miért léptek át emberek ezeken a határokon, óriási ív rajzolható meg a világháborútól a most felépült kerítésekig. Egyébként amikor ezt elindítottuk, 2014. őszén, a menekültek érkezésének csak jelei látszódtak még – de például a média nem foglalkozott vele kiemelten.

 

Egyáltalán, mik ezek és miként sikerült őket megjeleníteni a Vigyázat, szomszéd! című előadásban?

 

A hasonlóságok érdekeltek: nosztalgia egy egykori nagyobb birodalom után – az ebből fakadó politikai anomáliák. Vagy: Ausztria egyrészt a német kultúra keleti csücske, másrészt számunkra nyugat – a kérdés, hogy mit jelent ez egyáltalán, felosztható-e így Európa? Rengeteg közös történet: 1956 például nekik is fontos év: a magyar menekültek befogadása egy éppen csak függetlenné vált állam identitásképző része lett. 1989… annyi anyag gyűlt össze, hogy végül egy négy részből álló előadássorozatot hoztunk létre.

 

12891076 1757694341119050 301526301101203489 o

 

Miként építkezik az előadás és a projekt, amit szervezel? Milyen elemekből áll össze? Milyen történeteket egyesít?

 

Az első részben 7 grazi civil (és még három videón) mesélte el a személyes történeteit, miért hagyták el Magyarországot 1956-ban, a hetvenes években vagy éppen ma, két színésznő pedig operett dalokat énekelt közben. A másodikban két osztrák és egy magyar író (őt érdemes itt megnevezni: Székely Csaba) erre az alkalomra írt rövid darabokat – itt a fikción volt a hangsúly és a társulat két színészéhez csatlakozott Szandtner Anna és Simon Kornél. A harmadik a szabadkai társulat bevonásával készült, akikkel régóta szerettem volna újra együtt dolgozni és akik a személyes történeteiket mondták el az 1920-ban meghúzott határról – a negyedik pedig most készül, kizárólag dokumentumokat használunk, amik a vasfüggöny megépüléséről és eltűnéséről szólnak négy helyi színész előadásában.

 

A projekthez magyar színészeket is kerestél. Miért volt szükség castingra?

 

Casting nem volt... Németül tudó színészeket kerestem, és nem volt ilyen adatbázis sehol – akik ismeretlenül jelentkeztek, tőlük egy videót kértem csak – és igazából hosszabb távra is szerettem volna tudni, hogy egy ilyen jellegű projektnél kire számíthatok.

 

vorsicht nachbar ii kornel szandtner hofammn semzov c lupi spuma 024

fotók Lupi Spuma

 

Milyen tanulságokkal járt a grazi munka mint rendező és mint magyar számára?

 

Rendkívül sokat tanultam, és nagyon hálás vagyok annak a rengeteg embernek, akik önzetlenül segítettek a háttérből, azt érzem, hogy a létrejött előadássorozat elsősorban tematikailag kiemelkedő, jó lenne például iskolákban játszani. Ami a másik kérdést illeti… Ha már kategorizálni kell ebben… ami veszélyes, mert elválaszt. Létezik egy jól leírható közép-európai identitás, ami alapvetően multikulturális és összeköti Magyarországot és Ausztriát például, erről pont ezzel a projekttel összefüggésben olvastam egy tanulmányt. Számomra magyarnak lenni azt jelenti, hogy ennek a része vagyok.

 

Színház.hu

 

süti beállítások módosítása