A Budapesti Operettszínház adott otthont április 16-17-én a Színházat Mindenkinek Fesztivál eseményeinek. Az Utcaszínházi Alkotóközösség és a Budapesti Tavaszi Fesztivál közös programjának keretében Borsod megye leghátrányosabb helyzetű településeiről érkeztek színházi csoportok, hogy bemutassák annak a munkának az eredményeit, melyet az elmúlt évben végeztek az UtcaSzak színházpedagógusaival.
Az Utcaszínházi Alkotóközösség tagjai 6 évvel ezelőtt kezdtek foglalkozni a Cserehát térségében élő 10-18 éves fiatalokkal. Eleinte előadásokat vittek oda az ENSZ Peremvidékek programjának támogatásával. „Hamar világossá vált azonban, hogy ahhoz, hogy ezeknek a fiataloknak érdemben segíteni tudjunk, teljesen más dologra van szükség. Gyerekcsoportokat hoztunk létre és a munkatársaimmal, akik egyrészt pedagógusok, másrészt alkotóművészek, dolgozni kezdtünk velük. Hamar rájöttünk, hogy itt speciális pedagógiai eszközökre van szükség a csoportok összetartásához, valami jól látható végpontra, amivel a folyamatok során a gyerekeket motiválni tudjuk. Ez mindig valamiféle bemutatkozás, az előadás volt” - mesélt Simon Balázs, az UtcaSzak alapító vezetője a kezdetekről az Operettszínházban tartott sajtótájékoztatón.
A fiatalok munkáját mentorok irányítják, akik egyrészt színházszakmai tudásukkal, másrészt pszichológus támogatásával segítik a gyerekeket. Ez egy crossover műfaj, véli Simon Balázs, a színházi és a pszichológiai csoportmunka egyfajta keveréke. „A színház úgy fejleszt, hogy a színházi cselekvés közben felszabaduló gesztusok és megnyilvánulások, valamint az azokkal való szembesülés révén az ember előrébb tud lépni az önismeretben, a társas ismeretben, a konfliktuskezelésben, a többiekkel való harmonikusabban együttműködésben. Ezeket a módszereket próbáltuk meg az évek során fejleszteni, ami a csoportokat metodikailag is összeköti.”
Jelenlegi programjuk 2014 októberében indult a Norvég Civil Alap támogatásával. A Budapesti Operettszínházat tavaly keresték meg, mert úgy látják, a zenés színház azon a vidéken, ahol dolgoznak sokkal eredményesebb lehet, mint bármilyen prózai színház. Az egyik csoportjuk Rómeó és Júlia feldolgoztásához kérték el a musical zenei anyagát, melyet később 2015 nyarán elő is adtak a budapesti teátrumban. „Mi olyan témákkal foglalkozunk, ami őket érdekli, amire rákérdeznek, az általuk készített változat csak nyomaiban emlékeztetett az eredeti Rómeóra” – hívta fel a figyelmet Simon Balázs.
„A mi Rómeó és Júliánk, a felvég és az alvég összecsapását közvetlenül bemutató, szakácsi és laki gyerekekből verbuválódott csoportunk őrületesen izzó előadása volt.” Az együttműködés következő állomása a mostani fesztivál, melynek keretében mind a 12 csoport lehetőséget kap a bemutatkozásra április, május és június folyamán. Simon Balázs hangsúlyozta, hogy a projekt az Operettszínház támogatása nélkül nem valósulhatott volna meg. A csoportok saját témákból és a zenés színház műfajából merítettek ihletet egy-egy önálló produkció megalkotásához. Az operettszínházi előadásoknak köszönhetően a budapesti közönség is bepillantást nyerhet a Szakácsi, Abaújszolnok, Alsóvadász, Felsővadász, Lak, Méra, Kézsmárk, Homrogd, Léh településekről és Miskolcról érkező fiatalok mindennapi témáiba, gondolkodásmódjukba.
Lőrinczy György, a Budapesti Operettszínház főigazgatója arról beszélt, számukra teljesen természetes volt, hogy befogadják a programot, mert „nekünk szerelmünk a színház, az a dolgunk, hogy színházat csináljunk, hogy minél többen beüljenek a nézőtérre, olyanok is, akik hetente többször is megengedhetik maguknak és olyanok is, akiknek erre csak ritkán nyílik lehetőségük”.
Egy közintézménynek feladata a társadalmi szerepvállalás, mondta Lőrinczy György és példaértékűnek gondolja az Operettszínház (egy zenés közintézmény) és az UtcaSzak (egy független alkotó és pedagógus közösség) együttműködését. Majd hozzátette: „a múltamból adódóan irtózom mindenféle szakmai alapon való klikkesedéstől, ízlésbeli vélt vagy valós különbségtől, és így vannak ezzel a kollégáim is. Az Operettszínház olyan, mint bármelyik másik színház, mi is szerelemről, társadalmi problémákról, hatalomról, aktuális kérdésekről beszélünk, csak nálunk még a zene is szól. Akár tetszik a magyar színházi világnak, akár nem, nagyon sok fiatalember a musicalek kapcsán találkozik először a színházzal. Amit mi csinálunk, jó lehetőség arra, hogy egy fiatalt beszippantson a színház világa”.
Lőrinczy György ezt követően megköszönte a mentorok munkáját, mert mint fogalmazott: „ez egy elképesztően áldozatos munka. Az, hogy mi vendégül láthatunk titeket ezen a pár napon, a dolog könnyebb része, a nehezebb ezeket a foglalkozásokat megtartani. Ezt a szakma nevében is köszönöm” – fejezte be beszédét a főigazgató.
A csoportok munkáját egy háromtagú zsűri értékeli, melynek tagjai: Siménfalvy Ágota, a Budapesti Operettszínház művésze, Bari Judit, az UtcaSzak munkatársa és Sándor L. István, az Ellenfény című folyóirat alapító főszerkesztője. A zsűri a második nap végén szakmai értékelést tartott, a nyertesekről dönteni majd valamennyi produkció megtekintése után, vagyis júniusban fog.
A színjátszók mellett koncertet adott a hagyományos roma és balkáni zenét játszó léhi M&M zenekar is. A gyerekeket április 16-án este meglepetés parti várta. Az Operettszínház fiatal musical sztárjai Gubik Petra, Veréb Tamás és Laki Péter közreműködésével fergeteges karaoke bulin vehettek részt.
Spilák Klára
Fotók: Budapesti Operettszínház