Hogy készül A párnaember a Radnótiban? - Beszámoló a nyílt próbáról

Április 16-án, szombaton délelőtt az ír-angol drámaíró, Martin McDonagh A párnaember című darabjából készülő előadásba pillanthattak be az érdeklődők a Radnóti Színházban.

 

parna 1

Fotó: Hunyadi Margit, radnoti.reblog.hu

A produkcióról:

 

A 2003-ban írott Olivier-díjas darabot Szikszai Rémusz állítja színpadra a Nagymező utcai színházban. Az előadás főszerepeiben Köles Ferencet, Pál Andrást, Schneider Zoltánt és Rusznák Andrást láthatják, a további szerepekben Pallai Mara és Ács Norbert bábszínészek, valamint Bach Zsófia tűnik fel.

A történet egy meg nem nevezett totalitárius államban játszódik, egy olyan világban, ahol bármi megtörténhet. Katuriant, az írót többszörös gyerekgyilkosság vádjával hallgatja ki Tupolski és Ariel – a jó és a rossz zsaru –, ugyanis bizarr, horrorisztikus témájú novellái gyanúsan sok esetben válnak valósággá a városban. A kihallgatás során fény derül Katurian és szellemileg visszamaradott fivére, Michal zaklatott gyerekkorára, és ahogy halad előre a történet, a nyomozók valódi arcát, múltját, motivációit is megismerjük. Torokszorító dráma az emberi kegyetlenségről és a történetmesélés erejéről.

 

parna 2

Fotó: Hunyadi Margit, radnoti.reblog.hu


„A párnaember egy megrázó történet a művészetről és annak vélt vagy valós hatásáról; a tükörről, amit elénk tart. Látjuk-e magunkat ebben a tükörben akkor is, ha szörnyetegnek mutat? Képesek vagyunk-e belenézni ebbe a tükörbe? És ott a valóságot látjuk-e? Vagy eltartjuk magunktól és nem akarunk szembesülni azzal, amit ott látunk? Mi a valóság? Mi a fikció? Egy történet, ami a szeretetről és annak hiányáról szól. A bizonytalanságról, amiben élünk, ami a sajátunk, ezért történetekbe kapaszkodunk. Szép és kegyetlen történetekbe. Ez lehet egy egyszerű novelláskötet, de lehet a Biblia is…” - mondta Szikszai Rémusz.

 

A nyílt próbán a rendező az első felvonást próbálta Pál András, Köles Ferenc, Schneider Zoltán, valamint Pallai Mara részvételével. Alább beszámolót olvashatnak a Radnóti Ifjúsági Műhely diákjainak tollából, akik jelen voltak az eseményen.  Az előadás premierjét május 7-én, szombaton tartják.

 

parna 3

Fotó: Hunyadi Margit, radnoti.reblog.hu 

 

A Radnóti Ifjúsági Műhely diákjainak beszámolója:

 

Szombat délelőtt sokan álltunk a Radnóti előtt, hogy a színházba járáshoz kicsit szokatlan időpontban megtöltsük a nézőteret. A súgó beült az első sorba, felgördült a függöny. A színpad nem sokáig maradt üres, mert Szikszai Rémusz, a darab rendezője már oda is pattant a nézőtérről, hogy röviden beszéljen a darabról, a rendezésről és az ezekhez fűződő viszonyáról. Ezt követően színre léptek a színészek és elkezdődött az előadás. Vagyis a próba. Vagyis a nyílt próba. A színészek – a most megmutatott első felvonásban Köles Ferenc, Pál András, Schneider Zoltán és Pallai Mara – jelmez nélkül, úgy is mondhatnánk, civilben léptek színpadra. Először egyben eljátszották az egész felvonást, majd a rendező észrevételeit követően – amiket addig piros tollal jegyzetelt a színpadi eseményeket figyelve – kisebb, már látott részletek következtek újra: más mozgással, más hangsúllyal, hogy végül, mire az előadás elkészül, kialakulhasson: melyikkel is működik ez a bonyolult rendszer igazán. /Debreceni Luca/

 

„Azt kihúztuk végül még a szünetben”; „Nem, azt ott kihagyhatod” – ilyen és ehhez hasonló utasítások, humoros megjegyzések hangzottak el a rendezőtől, akin látszott, hogy jól ismeri az alapművet. Ilyenkor valahogyan én is kiestem a jelenetből, mert az előadott párbeszédek szövevényeibe szinte teljesen beleéltem magam közben, mintha én is részese lennék a folyamatnak. Abból a szemszögből néztem az egészet, mint amikor egy szokásos színdarabot látok, azonban mégis másképpen, a rendező szemszögéből vizsgáltam a látottakat. (…) Rettentő mulatságos volt nézni, ahogy Schneider Zoltán és Köles Ferenc a jó zsaru, rossz zsaru szerepből hirtelen kiléptek és Pál Andrással elnevették magukat egy rosszul megjátszott mimika vagy hangsúly miatt. Az egész terem együtt nevetett velük a helyzeten. /Lajos Boglárka/

 

 parna 4

Fotó: Hunyadi Margit, radnoti.reblog.hu

 

McDonagh drámájának több forrása is volt, bevallottan nagy rajongója Quentin Tarantino munkásságának. Ez meg is látszik a jelenetekben, a dialógusokon a kihallgatás alatt. A látottak után nehéz elhinni, hogy az író erőszakellenesnek tartja magát. A nyílt próbán az első felvonásba tekinthetett bele a közönség, az érdeklődők nagy száma meglepte magát a rendezőt, Szikszai Rémuszt is. /Szilárd Ákos/

 

Mivel a díszlet itt nagyrészt csak jelezve, az elemek helyét, magasságát, formáját mutatva létezett, a próba vizuálisan a színpad és nem a történet terében zajlott: a vasszekrény még fa, a fűtőtest egy asztal és két rúd (ezek a csövei), a csempefal még textil, de az íróasztal már íróasztal, ahogy már a székek is székek. Így még tágabb tere nyílik a képzeletnek, ami a rendező aprólékos, precíz leírását követően elénk festette a fiktív diktatúrában kiürített és a rendőrség által használt templomot. Voltaképpen a nyílt próbát tekinthetjük időbeli kulisszajárásnak is, hiszen mikor a térbeli színfalak mögé pillantunk be, akkor az előadás technikai hátterét láthatjuk: sminket, kelléket, öltözőt, világítást. Most pedig az előadás kialakításába, a bemutatót megelőző, a nézők számára szintén láthatatlan, ám elengedhetetlen folyamatba, a próbát az előadástól elválasztó időbeli fal mögé kukucskálhattunk be. /Debreceni Luca/

 

parna 5

Fotó: Hunyadi Margit, radnoti.reblog.hu

 

Martin McDonagh
A PÁRNAEMBER
Fordította: Merényi Anna

 

Tupolski Köles Ferenc

Katurian Pál András

Ariel Schneider Zoltán

Michal Rusznák András

Anya Pallai Mara

Apa Ács Norbert

Kislány Bach Zsófia eh.

 

Jelmeztervező: Kiss Julcsi
Díszlettervező: Varga Járó Ilona
Bábtervező: Hoffer Károly
Világítás: Baumgartner Sándor
A rendező munkatársa: Gyulay Eszter
Rendező: Szikszai Rémusz

 

Bemutató:

2016. május 7. szombat 19.00

Radnóti Színház

 

radnoti.reblog.hu, Színház.hu