Jövőre Molnár Ferenc darabjából készít musicalt a Vígszínház. A teátrum idén ünnepli 120 éves fennállását, ebből 34 évet Eszenyi Enikő is ott töltött, 7.éve igazgatóként. A művésznőt a Ványa bácsi blog kérdezte.
Az áprilisban bemutatott Földrengés Londonban című kortárs angol darabot Eszenyi Enikő rendezte, aki elmondta, jelentős nemzetközi kapcsolataik vannak, sokat dolgoznak külföldön, figyelik más színházak repertoárját, és értesülnek a bemutatókról, így bukkantak rá Mike Bartlett művére. "Ez a dráma leginkább a témája miatt érdekelt. A szerző három nővért állít a középpontba: az egyik politikus, a másik várandós tanárnő, a harmadik lázadó egyetemista. Apjuk ismert klímakutató, aki nagyon borúsan látja a bolygónk jövőjét, és ezt az aggodalmát megosztja a lányaival is. Bartlett bátran kezeli a témát: nyíltan beszél arról, milyen alapvető társadalmi és magánéleti kérdéseket vet fel a klímaváltozás, a globális felmelegedés: például, hogy szabad-e, érdemes-e gyereket szülni, ha tudjuk, hogy ilyen borzalmas jövő vár rájuk" - tette hozzá az előadás rendezője, aki azt is elárulta, folyamatosan kutatja, hogy miként lehet megújítani a színpadi szcenikát.
Fotó: Molnár Zsolt, Index
Arra a felvetésre, miszerint az utóbbi években megfigyelhető, hogy nem kész fordításokkal dolgoznak, hanem a színház rendel meg egy-egy újrafordítást, Eszenyi Enikő elmondta, kitűnő Shakespeare fordítások születtek korábban Arany Jánostól kezdve Vas Istvánig, de a nyelv sokat és gyorsan változik. "Nagyon szeretem Vas István III. Richardját vagy Szabó Lőrinc Ahogy tetszik fordítását, mégis, a mai színpadi nyelv, a kifejezések szabadabb kezelése indokolttá teszi a frissítést, főleg a fiatal nézők kedvéért. Szlovákiában is egy kiváló író fordításában rendeztem Shakespeare-t, és az előadás sikeréhez jelentősen hozzájárult az új szöveg" - hangsúlyozta.
Az elmúlt hat évről, amelyet igazgatóként töltött el a színház élén, így szólt Eszenyi Enikő: "Folyamatos fejlődésben vagyunk. Kiváló műszaki csapatunk van, büszke vagyok rájuk. Hogy mennyire jó velük dolgozni, milyen pontos munkát végeznek, azt igazán akkor éreztem meg, amikor Prágában dolgoztam. Amikor hazajöttem, és újra a csapatommal voltam, rögtön megértettem, hogy páratlan az a lelkesedés, szívből jövő odaadás, amit itt megkapok. Mindenki sokat dolgozik, szívósan, szeretettel. A tikárság munkáját is átalakítottuk, hatékonyabb lett a szervezés. A legnagyobb hangsúly persze a színészeken van. Sokat játszanak. Aki a Víg színésze, az sok estén van a színpadon. Az előadások bevételéből próbáljuk pótolni a támogatási hiányt. Persze ez kimerítő; komoly testi, lelki erőt kíván. Az idén sok fiatalt szerződtettem, akik a régiekkel együtt dinamikus légkört teremtettek."
A teljes interjú itt olvasható.