Alternatív és független színházak produkciói is Pécsre költöznek.
Pár szóban az idei POSZT-ról:
Az idei évben Kiss B. Atilla, Kossuth-díjas operaénekes és Sólyom András filmrendező válogatta a Versenyprogramba kerülő előadásokat: 2015 márciusa és 2016 márciusa között több száz színházi előadást tekintettek meg, ezekből választották ki azt a tizenhatot, amelyek az ide Pécsi Országos Színházi Találkozó Versenyprogramját alkotják. Idén tíz nagyszínházi és hat kamaraszínházi produkciót választottak ki, amelyek június 9. és 18 között, a Pécsi Nemzeti Színház nagyszínpadán és kamaraszínházi termében, illetve idén a Piszkavas című előadás esetében a Pécsi Harmadik Színházban kerülnek bemutatásra.
2016-tól a Pécsi Országos Színházi Találkozó három alappillérre épül: a Versenyre, a POSZT bemutatja rendezvénysorozatra, illetve a POSZT Fesztiválra.
A POSZT Versenyprogramjának előadásai a Pécsi Nemzeti Színházban (illetve idén a Piszkavas című előadás esetében a Pécsi Harmadik Színházban), a Fesztiválprogramok pedig a Zsolnay Negyedben, illetve a Kodály Központban kerülnek megrendezésre.
A POSZT Fesztivál előadásaira kedvező áron váltható napijegy, illetve 3 vagy 9 napos, teljes árú és diákbérlet. A 9 napos bérlet ára, amely a Zsolnay Negyedben bármelyik napon, bármely produkció megtekintésére lehetőséget biztosít, mindössze 6500 Ft. A POSZT idején a 9 napos Fesztiválbérlettel rendelkezők számára a kiállítások megtekintése 10-18 óráig a Zsolnay Negyedben ingyenes. Kidolgoztak egy 3 napos bérlet konstrukciót is, amely bármelyik 3 egymást követő napon biztosít belépést a Fesztivál programjaira, 4500FT-ért. Ez a 3 napos bérlet diákigazolvánnyal rendelkező látogatóknak 3200 Ft. A napijegy, mely az adott nap minden programjára érvényes, 2800 Ft, diákoknak 1800 FT. 12 éven aluli gyerekeknek a belépés ingyenes.
Annak érdekében, hogy senkinek ne okozzon gondot eljutni a belvárostól a helyszínig, a Pécsi Nemzeti Színház és a Zsolnay Negyed között ingyenes fesztiválbusz közlekedik majd.
Mit kínál az ALTER POSZT! programsorozat?
JÚNIUS 10. - 40!AVAGY VÉGES ÉLET - DUMASZÍNHÁZ FÜGE PRODUKCIÓ
Zsolnay Negyed | Bóbita Bábszínház, 20:30
Az élet véges. 40nél van vége. Vagy nem...?
Újabb szókimondó a Jurányi Házból. A férfiak szexuális világát tárgyaló előadás után, most az öregedést veszi górcső alá Bánki Gergely, Stefanovics Angéla, Keszég László és Mészáros Béla a 40! avagy véges élet című produkcióban.
"A különböző színházakból összeverbuvált csapat (Stefanovics Angéla, Bánki Gergely, Keszég László és Mészáros Béla) megannyi témát vet fel a különálló, hosszabb-rövidebb jelenetek során: munkahelyi és családi gondok, álmodozás az újrakezdés lehetőségéről, érdektelenség, szenilitás, szexuális nehézségek és így tovább. Habár vannak vetített filmrészletek is, a többnyire üres színpadot a színészek töltik meg élettel. Egy ősz paróka jelzi általában, hogy ki játssza az aktuális jelenet hősét jelentő negyvenest. Az előadásban többféle humorral dolgoznak: megfér egymás mellett a láncon vezetett férj, aki mióta meglátta az első ősz hajszálát a tükörben, őrjöngve támad rá mindenre, ami fehér, egy keserédes vers a meg nem valósított álmokról vagy akár egy karinthys alapszituációt idéző házi feladat írás a gyerekkel" - írt a produkció kapcsán a 7óra7.
JÚNIUS 12.: HAHAGÁJ - (RENDEZŐ: ÁRVAI PÉTER) - FAQ TÁRSULAT
„A tenger legvégső peremén, azon a képzeletbeli vonalon, ahol az Indiai- meg a Csendes-óceán vizei önkényesen egymásba olvadnak, ott fekszik egy zöld és kellemes sziget; olyan távol, hogy azt hinnéd, ez a föld nem befolyásolhatja a külvilágot, s az sem a szigetet.”
Észrevétlenül lehetünk részesei egy kedélyes, jókedvű, derűs, tréfás, mókázó, viccelődő, víg, örömteli, jó kedélyű, joviális, örvendező, egészséges, jó hangulatú, mosolygós összeesküvésnek. Egy mesebeli sziget a nemzeti függetlenedés küszöbén áll, azonban a gyarmatbirodalom ezt a parányi helyet szemelte ki, hogy katonai repülőteret építsen, minek érdekében ki kéne pusztítani a növényvilág és így az állatvilág javát is. Ez egy olyan történet, amin már nem tudunk változtatni. Ez egy olyan történet…?
„Szerencsések vagyunk itt, hogy módunkban áll döntenünk a fontos dolgokról. A legtöbb helyen a hatalom ehhez túlságosan megosztott. A demokrácia nagyon jó dolog, de az áldásos diktatúra néha többet ér.”
A darab Gerald Durrell A hahagáj című regénye nyomán készült.
JÚNIUS 14. : FREAKFUSIONCABARET - FIREBIRDS
A múlt századi vándorcirkuszok misztikus világa némi sötét humorral fűszerezve, varieté hangulatban. Látványos zsonglőr-, akrobata-, légtornász- és burleszk táncjelenetek a hazai underground cirkuszi élet krémjeivel! Bárhol bármikor bármi megtörténhet!
2010-ben a Tűzraktérben került először megrendezésre a Freak Fusion Cabaret, mely esemény a Zsonglőr Negyed felújítására és fejlesztésére szervezett jótékonysági rendezvény volt. Azóta a Tűzraktér szomorú bezárása után a Zsonglőr Negyed egy része átköltözött az R33-ba, és megalapította az INspirál mozgásstúdiót.
A nagy érdeklődésre való tekintettel a társulat továbblépett, és céljaként tűzte ki, hogy színesítse a hazai underground életet a zene és a cirkusz fúziója által, teret adjon a szabad kísérleti színpadnak és az alternatív cirkuszművészeteknek; összevonja (fuzionálja) a cirkusz, a zene, a vizuális- és más mozgásművészeteket.
JÚNIUS 15.: MROZEK: EMIGRÁNSOK (Rendező: Mucsi Zoltán) – MANNA PRODUKCIÓ
Mrožek darabja nem itt és nem most játszódik.(?). Egy egészen más Európában született meg, mint amiben ma élünk, mégis, témája és az általa bemutatott problémák örök aktualitásukkal az elevenünkbe vágnak. Mi késztet egy embert arra, hogy elhagyja hazáját, legyen az értelmiségi vagy éppen kétkezi munkásember? Kitéphetők-e végérvényesen a gyökerek egy jobb élet reményében? Hogyan élhet le valaki egy életet idegenként?
Nem politikai drámáról van szó. A két névtelen alak (Géczi Zoltán és Molnár Gusztáv alakításában) egész előadáson át tartó szóváltásának elsődleges célja nem az, hogy éles rendszer- vagy társadalomkritikát nyújtson. Mucsi Zoltán először rendez Magyarországon a Terminál Workhouse felkérésére. A színpadra állítás során a színészi játék előtérbe helyezésével, sokkal inkább magára az emberre koncentrál, a benne lezajló folyamatokat szeretné megérteni. A két, egymástól nagyon különböző szereplő vitája az önmegismerés folyamatát, vagy inkább annak lehetőségeit kutatja.
„Van két ember, akiknek látszólag semmi köze nincs egymáshoz, kizárólag az a közös bennük, hogy valamelyik kelet-európai országból jönnek és valamelyik nyugat-európai országban ülnek ketten egy nyomorúságos kis albérletben. Mind a kettőnek voltak álmai, amelyeket idővel elvesztettek. És ezzel egy időben teljesen kicsúszott a lábuk alól a talaj.”– mondja Molnár Gusztáv, a darab egyik figurájának megformálója.
Az előadás szövegkönyvét Pászt Patrícia fordította újra, felfrissítve és közelebb hozva a ma emberéhez Mrožek szövegét.
Az előadást Mucsi Zoltán rendezte, szereplői: Géczi Zoltán és Molnár Gusztáv.
JÚNIUS 16.: HAMLET - (rendezte: Tóth András Ernő) JESZ PRODUKCIÓ
Hamlet klasszikusát a JESZ előadásában láthatják a nézők.
"A JESZ rutinos régi gárdája megbízható színvonalon valósítják meg a rendező elképzeléseit. A fiatal Zakariás Mátét csak dicséret illetheti a címszerep alakításáért. Hitelesen adja vissza a még tettre képtelen, tépelődő főhőst, a megjátszott őrültség mögött sejteti az értelmet és az érzelmet, utóbbit például az említett Ophelia-monológ jelenetben, és tud határozott, kemény is lenni, ha kell, mint a királynő anyjával megvívott szócsatában. Inhof László jelentősebb személlyé tudja tenni Claudiust, érzékelteti a hatalommal élés kínos nehézségeit. Mikuli János egyik legkiválóbb színészi teljesítményét produkálja Polonius főtanácsnok nem éppen egyszerű karakterének megformálásával. Igen meggyőzően alakítja a szigorú, de szerető apát, a darab elején a fiának adott tanácsok monológját kiválóan adja elő. Pásztó Renáta jól oldja meg nem könnyű szerepét, a királynő fiával vívott csatájában őszinte érzelmeket is meg tud villantani. Ophelia szerepében Vlasits Barbara nem a riadt kislányt játssza, hanem a szerelméhez hűségesen ragaszkodó, becsületes leányt, őrülési jelenetét nem játssza túl, alakítása pszichésen hiteles. Az első színészt alakító Szabó Márk József hibátlanul oldja meg nehéz szerepét, monológjában nem deklamál túlzottan, az értelmes szövegmondásra koncentrál. Kiemelhető Ahmann Tímea és László Virág, valamint későbbi előadásban Hollosi Orsolya kettőse, a sírásók jelenetét fergetegesre varázsolják, kiváló szövegmondással, mimikával és mozgással. Kuti Gergely határozott játéka hozzátesz a szerző által talán legkevésbé karakteressé tett Laertes szerepéhez. A mellékszereplők: Ágoston Gáspár, Horváth Marin, Kecskés Alexisz, Tál Achilles színvonalas szövegmondással egészítik ki a színészi összképet" - írta a produkcióról Rozs András kritikája.
JÚNIUS 17.:BÜCHNER: WOYZECK (Rendező: Menszátor Héresz Attila) ANYASZÍNHÁZ
A Woyzeck valós eseményen alapul: 1821-ben, Lipcsében, Johann Christian Woyzeck borbély több késszúrással megölte barátnőjét – a korabeli közvéleményt évekig lázban tartotta a latolgatás, beszámítható-e vajon Woyzeck. Georg Büchner (1813-1837) mindössze három drámát írt élete 23 éve alatt. Ezek közül utolsó a Woyzeck, amelyen haláláig dolgozott, de már nem volt ideje véglegesíteni a dráma szerkezetét. Az első világháború idején, az annak hatására fellobbanó művészeti élénkülés kezdték méltányolni a mű eredetiségét, sajátos, félelmetes, és teljesen egyedi nyelvi világát, szinte filmszerű jelenetezési technikáját, és a szereplők átütő, lemeztelenített ábrázolását. A különös, látomásos szöveg a modern dráma élvonalába emeli a Woyzecket.
Jegyvásárlás és tájékozódás a POSZT további programjairól itt!
(X)