Erdélyben és Pozsonyban vendégszerepel, majd Veszprémben, a Tánc Fesztiválján mutatja be új darabját a Frenák Pál Társulat
Intenzív és izgalmas a Frenák Pál Társulat májusi "táncrendje" - két fontos fesztiválszereplés mellett új darabot is készít az együttes. A társulat Európa-szerte nagy sikerrel turnézó produkciója, a Birdie május 20-án Gyergyószentmiklóson, május 24-én Pozsonyban látható, május 28-án pedig premier - kivételesen nem a budapesti, hanem a veszprémi táncfesztivál közönsége láthatja először az UN című, legfrissebb Frenák-kreációt.
"Régóta tervezett és várt együttműködés valósul meg most a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színházzal, így hatalmas öröm, hogy mi is ott lehetünk és hogy pont a BIRDIE című előadásunkkal lehetünk ott a VI. dance.movement.theatre fesztiválon" - mondja a társulat menedzsere, Juhász Dóra a május 20-ai vendégszereplés kapcsán, kiemelve, hogy a társulat számára fontos a régióval, a szomszédos országok színházaival, műhelyeivel, fesztiváljaival való együttgondolkodás.
A társulatot alig néhány nappal később a rangos nemzetközi előadóművészeti fesztivál, a pozsonyi Eurkontext.sk - The SND Theatre Festival várja, ahol többek között a Prágai Állami Opera, a spanyol Antonio Gades Ballet vagy az orosz Eifam Ballet egy-egy produkciója is vendégszerepel. A Birdie május 24-én látható a szlovák fővárosban.
Majd rendhagyó módon, a Frenák Pál Társulat nem Budapesten, hanem Veszprémben mutatja be a legfrissebb kreációját. A veszprémi Tánc fesztiváljának tavalyi fődíja, valamint megtisztelő közönségdíja arra inspirálta Frenák Pált, hogy új produkciót készítsen a fesztivál keretében - az új koreográfia, az UN egyszerre izgalmas kísérlet és egy új típusú, kreatív együttműködés kezdete.
Birdie
Ajánló a darab elé:
UN. Azaz egy. Egyetlen. (fa)un. Un(iverzum). Az est első szólóját az "évad legjobb pályakezdő kortárs táncművésze" díjjal frissen kitüntetett Maurer Milán táncolja és a koreográfia középpontjában egy faun-szerű lény áll - valahol az őrült sebességgel száguldó emberi és a szemlélődő, organikusan rezdülő állati világ között. Az UN első részének különös figurája belakja a teret, azonnal reagál annak mozgására, változásaira, függ a környezetétől, mint napjainkban függnek-függünk annyian - ez a függés itt egyszerre értendő szimbolikusan és szó szerint, hiszen Frenák Pál koreográfus ez alkalommal is egy különleges kötélrendszerben mozgatja táncosát. Majd az emblematikus, a világot körbeutazó MenNonNo után, az UN második részében hosszú idő után újabb saját szólóval lép színpadra Frenák Pál koreográfus.
A japán kultúrából és Kazuo Ohno butoh mester személyéből-emlékéből merítő, absztrakt, monokróm színekkel játszó koreográfia az idő múlásával létrejövő új egyensúlyról, a férfiasságról és nőiességről beszél. "A tradicionális japán színházakban sok esetben férfiak alakították a női szerepeket, ez önmagában is érdekes, de bennem az elmúlás, az elfogadás kérdése, a nő–férfi átjárhatósága is felmerül. Egyrészt belenyúlok ebbe a kettősségbe, másrészt a butohtánc lényegébe megpróbálom bevinni a siketek és nagyothallók nyitott kommunikációs lehetőségét." - mondja a koreográfus.
Az előadáshoz a fiatal és rendkívül tehetséges művész, Gryllus Ábris komponált zenét. A produkció a következő évadban látható majd a fővárosban, a budapesti bemutatónak a MU színház ad otthont, 2016 október 7-én.
Az évad végéhez közeledve persze a budapesti közönségről sem feledkezik meg az együttes, június 5-6-án az InTimE című előadással duplázik a Trafó Kortárs Művészetek Házában, majd június 8-án a Birdie is hazatér oda, ahol megszületett, a MüPa Fesztivál Színházába. A szezont a Győri Táncfesztiválon, szintén a Birdie-vel zárja az együttes.
Frenák Pál Társulat