Több mint 50 civil szervezet, több mint 100 kulturális program, több mint 30 képzőművész és szervezet és több mint 7 kortárs színházi előadás várja a Bánkitó Fesztivál látogatóit júliusban. A rendezvény fókuszában idén a “határ” fogalma áll, amire így vagy úgy az összes program reflektál majd.
A szervezők ajánlója:
Háromból négynapossá válunk, a Kisrétre települő új színházi sátorban pedig a legjobb kortárs darabokkal találkozhatnak majd a nézők a Mentőcsónak Egységtől a Tünet Együttesig. Emellett a BAR72 is új helyszínt kap és az Auróra színpadával létszámban is bővülünk. A Bánkitó hazánkban elsőként coming-outol a “butikfesztivál” jelzővel, ahol az eredeti fesztiválkultúra még nem veszett el. Nálunk a szponzoroknál és a tömegeknél sokkal fontosabb a civil és művészeti programok megléte és a kevésbé ismert, alternatív zenészek jelenléte, a környezettudatosság és a helyszín varázsa, az, hogy nem tudod, ki szervező és ki látogató, ki előadó és ki néző. Ettől lesz a Bánkitó Fesztivál mindenkinek csak ‘bánkitó’, amit együtt csinálunk, egymásnak.
Bánkitó Színházi Fesztivál:
A Bánkitó Színházi Fesztiválján is a “határ” kapja a főszerepet. A cél - mint az utóbbi nyolc évben mindig -, hogy a Bánkitó helyet tudjon adni a társadalmi, aktuálpolitikai kérdéseket és műfaji határokat feszegető előadásoknak, a kísérletezésnek. A minifesztivál idén még fontosabb szerepet fog betölteni a Bánkitón - a Kisrétre telepített cirkuszi sátorban új helyet kapó program önállóbbá és nagyobbá válik, de a formabontó előadásaival ugyanolyan szerves része marad az egész fesztiválnak.
Az új helyszín emellett a jövőbe is mutat: a Bánkitó Színházi Fesztivál elindul az útján, hogy a következő években hazánk meghatározó független színházi szemléjéve váljon, ahol minden fontos kortárs társulat bemutatkozhat. Idén a darabokban hétköznapi témákból és helyzetekből fognak meríteni a társulatok: ki éppen az „igazi” színész, ki mond betanult szöveget, vagy épp ki számít nézőnek - ezekben az előadásokban semmi sem marad biztos.
A ”Nem - De hogy nem?” előadás a magánügy és közügy határaira kérdez rá az erőszak kapcsán, megszólaltatva az internet névtelen vallomásait, amelyek soha nem kerül(het)tek nyilvánosságra. A Mentőcsónak Egység, a Füge Produkció és a Magyar Helsinki Bizottság interaktív színházi társasjátékában, a “Menekülj okosan!”-ban egy menekült bőrébe bújva szembesülhetünk a migránsokat érintő súlyos morális dilemmákkal, amelyekkel a határok átlépése közben találkoznak. Juhász Kata Weöres Sándor verseitől ihletve tánc- és cirkuszi koreográfiát fog előadni kifejezetten a legkisebbeknek, megmutatva, hogy a modern színházi művészet célközönsége is határtalan.
A Tünet Együttes interaktív sétáló színháza a számítógépes ‘point-and-click’ kalandjátékokat fogja kihozni fikciójukból a bánki valóságba, elmosva a kettő közti különbséget. A Szkéné Színház, a Zsámbéki Színházi Bázis és a MASZK Egyesület (Szeged) közös előadása, a “Kohlhaas” Heinrich von Kleist elbeszélését ülteti színpadra egy emberről, aki jogai megvédésében az állam helyett személyesen megy az épeszűség határáig és talán tovább. A Táp Színház pedig a műfaj határait feszegetve “Egyperes színház” című darabjában 60 másodperces szituációkban kalauzolja előadásuk egyetlen nézőjét, aki annak főszereplője is egyben.
A további programokról:
A színház mellett a Bánkitó Képzőművészeti Fesztivál is nő idén, olyan köztéri kortárs képzőművészeti projektté duzzadva, ami minden látogatónak bemutatja, mit alkot itt és most egy fiatal hazai művész. A galériák homályából kihozva, a fesztiválon végigsétálva több ezer ember kerül majd képbe mindazzal, mit neveznek ma Művészetnek azok, akik nem az M1-en beszélnek róla. Többek között ilyen Szász Lilla: Pozitív projektje, melyet a tranzit.hu mutat be Bánkon. Az absztrakt fotónapló egy HIV pozitív nagymama személyes történetébe enged betekintést. Mártát férje 16 évvel ezelőtt fertőzte meg a vírussal, és jelenleg aktivistaként a betegséggel kapcsolatos tévhitek és sztereotípiák eloszlatását tartja legfőbb küldetésének.
A “határ” témáját helyspecifikus, problémacentrikus és interaktív módon megjelenítő művek elsősorban pályázat alapján lettek kiválasztva, így lehetőséget adva a kevésbé ismert, független művészeknek, hogy bemutathassák azt, amit hivatalos keretek között nem támogatnak. Különbségek/mobilitás, lokál/globál, vidék/város, aktív/passzív, egyén/közösség, én/másik - az ezek közti vonalat rajzolják újra a bánki homokba. A függetlenek mellett meghívott szervezetek, a Kassák Múzeum, a Teleport Galéria, az FKSE, a Tranzit.hu és a Magyar Képzőművészeti Egyetem is készül majd alkotásokkal. A valóság és a virtualitás közti határ egyre relevánsabb lebomlására reflektálva a smART! XTRA // APPS’LAND@Bánkitó pedig külön művészeti csomaggal jelentkezik, ahol a Kitchen Budapest The Rites videójátékától a Binaura Csend-installációján át a 3D képeslapokig mindent ki lehet majd próbálni a fesztivál területén elszórva.
A Bánkitó civil részlege idén két helyszínnel és a tavalyihoz képest kétszeres létszámmal jön, több mint 50 civil szervezettel. A civil, a színházi és a képzőművészeti kurátorok együttműködésével a kitelepülők nem csak a fesztivál programjait összekötő “határ” fogalmára, de egymásra is reflektálnak majd. A szervezetek közt az olyan kisebb vagy vidéki csoportosulásoktól, mint a Láthatatlan Tanoda vagy a SZIA Indahouse, a legnagyobbakig (TASZ, Amnesty, Pride) mindenkit meg lehet majd találni. A kitelepülés nálunk nem az árnyékban hűsölést jelenti: minden program interaktív, arra tervezve, hogy az érdeklődők ne hallgatóként legyenek jelen, hanem társként, aki mindenből kiveszi a részét. A Budapest Bike Maffia, a Heti Betevő és a Food not Bombs például nem csak beszélni fog a résztvevőknek az ételosztásról, hanem közösségi főzés keretében bevonják őket a munkafolyamatba is.
A három legfontosabb téma idén a migráció, a hagyományos államhatárok kérdése, a gender, a nemek és a társadalmi nemek közt meghúzódó határ különböző rajzolatai és a tudatos állampolgárság, a döntéshozó és a civil közt az aktivizmussal elmosódó határ. A menekültes blokkban a MigSzol interkatív akadálypályája, a Menedék Egyesület filmvetitései, a Helsinki és a Kettős Mérce beszélgetései mellett a Mérei Szakkollégium képelemző workshopot tart a témát a genderrel összekötve. A Mérei további társadalmi nemekkel foglalkozó programja a szexizmusra és a drag queenek kultúrájának bemutatására fókuszál majd, de mellettük lesz feminista funzine-készítés és persze színházi előadás is a témában. Végül a tudatos állampolgárság a recikálásra fog koncentrálni, a felelősségteljes, fenntartható életre, többek közt a RePityke, a Recreativity és a Müskinn fashion label-ek segítségével. Emellett jönnek a Tanközlöny középiskolásai is, akik arról fognak beszélni, mi a probléma a saját oktatásukkal és mit tudnak ők jobban mint a kormány.
A szélesebb civil és kulturális programok a szervezetekkel, a színházzal és a képzőművészettel a kurátoroknak köszönhetően egy olyan egészet alkot a Bánkitón, ami a legfontosabb közéleti problémákra és egymásra reflektálva bemutatja a kortárs, fiatal, progresszív kultúra jelenét és jövőjét, azt, hogy kik azok, akik most elkezdik és a következő 10-20-30 évben továbbra is meghatározzák majd hazánk nem csak művészeti, de ezzel együtt társadalmi közegét is.
A Bánkitón az őrült nők ketrec helyett színpadot kapnak. Izraelből érkezik Miss Red fülledt acid raggájával és Victoria Hannah, a helyi indie szcéna netes szenzációja, hazánkból pedig Berger Dalma fiúbandájával, a Volkova Sisters-zel és Jordán Adél, aki a Puszi Együttes frontemberi posztját foglalta le magának. Az utóbbi évekhez hasonlóan a Tószínpad idén is a feltörekvő zenekarok legjobbjait vonultatja fel, az első lemezével most bemutatkozó iamyank live band szettjétől Hó Marci és Szabó Benedek egyetemista balladáiig. A már feljebb törekedettek listáját erősíti az Északi színpadon a Nagy-Szín-Pad! tehetségkutatót megnyerő Bohemian Betyars, az új lemezüket bemutató Fran Palermo és az SXSW-t is megjárt Ivan & The Parazol. Aki sámánpunkot szeretne a nyáron, az is jobb, ha Bánkitóra jön, hiszen nálunk egyedül fog fellépni a műfaj legismertebb, legöregebb és nagy valószínűséggel egyetlen hazai képviselője, a Vágtázó Halottkémek.
Lejjebb merülve a földalatti zenében, az S*10 színpadán a The Best Bad Trip kísérletező punk és a makrohang metálarcoknak szóló jazze jön, a Porteleki Áron - Czitrom Ádám kettős jazz/rock/kortárs/népzenei alapokra épülő szabad improvizálása pedig a Kisrét színházas sátrában történik majd. Ezzel a felállással a Bánkitó olyan zenei programot nyújt négy nap leforgása alatt, amit a programajánlókból hónapokig tartana összevadászni a legkúlabb pesti klubbokat látogatva. A kemping északi határait áttörve a BAR72 egy sokkal nagyobb új helyre költözik, ahol a három nap megszakítás nélküli zenélés mellett a szerdai nap is lenyomnak még 12 órát. A közben elfogyasztott 61 dj közt idén újdonságként több külföldi is megfordul majd az egész hazai underground techno/house szcéna mellett. A nulladik napon a brit Alick Sethi és Red Rack’em is játszik, pénteken az ugyancsak brit Alex Rae és a német Falcon Jab mellett pedig a svéd Sean Dixon és a szintén svéd magyar származású Kornél Kovács is jön.
A hazaiakat Bernáthy Zsiga és Tom Select-ék friss duója Manekkel, a TOMEK is erősíti. Az S*10 sátrában egészen más oldaláról közelítenek majd az elektronikus zenékhez. Csütörtökön Zosha és Cadik hiphoppos bass bemelegítője után az Uffalo Steez ghettotech/footwork megőrülőse következik. Utánuk a Budapest Juke válogatáson ugyancsak szereplő AO UZZI játszik SixSix társaságában, majd a fiatal global bass-ágyú Stas zárja az estét, ami tökéletesen szimbolizálja a Bánkitó koncepcióját, ha zenéről van szó: az összes fontos hazai, egy helyen, egymás után, csak nálunk. Kiemelten fontosnak tartjuk a Több Technót a Parlamentbe mozgalom technóügyi követeléseit, beleállunk!
Bánkitó Fesztivál