A POSZT versenyprogramjában az egyetlen független előadás a Trafó és a Forte Társulat A te országod című produkciója. Horváth Csaba rendezőt ennek kapcsán kérdezte a 7óra7.
Horváth Csaba elmondta, számára Tar Sándor eleve izgalmas szerző, akinek a munkásságát értékesnek és egyedinek tartja. Nagyon sokat olvasta, és közben sokszor jutott eszébe, hogy szeretné "föltenni" a színpadra. "Azt éreztem, hogy a színházi gondolkodásnak az általam is képviselt iránya kifejezetten alkalmas megszólaltatni az ő szövegeit. Emellett képes egyszerre egészen költői és naturális szinten is beszélni egy olyan rétegről, amelyről ritkán esik szó. Ez pedig engem nagyon megérint" - tette hozzá.
Horváth Csaba Philadelphiában (Fotó: Forte Társulat)
"Tar Sándor nem drámaíró, hanem sokkal inkább regényíró, novellaíró, esszéíró. Éppen ezért a mozgás, vagy a színpadon látott forma az, ami hozzásegíti az alapművet a dramatizáláshoz. Sok esetben ez teremti a szituációt, és nem a szöveg. (...) Ebben az egészben számomra Tar Sándor a legfontosabb. Keresztury Tibor használja azt a kifejezést, hogy a rendszerváltás drámája, ami nekem nagyon tetszik, és egyet is értek vele. Már jócskán éltem az életem rendszerváltáskor, akkor végeztem el az állami balettintézetet, huszonéves fiatal voltam. Zajlottak körülöttem különböző drámai események, tragikus történetek. Az első lépés az volt, hogy a gyárakat bezárták és privatizálták. Ennek a bizonyos munkásosztálynak, a gyári munkásoknak tényleg elfelejtettek szólni, hogy megtörtént a rendszerváltás. Így azok a vidéki emberek, akik az egész életüket a gyárban és a munkásszálláson töltötték, pillanatok alatt az utcára kerültek, és szerintem fontos, hogy beszéljünk róluk" - hangsúlyozta Horváth Csaba.
A rendező éppen Amerikából érkezett, egy philadelphiai színház hívta meg workshopot tartani a színészeinek. "Félig-meddig teszteltük egymást, és úgy néz ki, jövőre visszahívnak rendezni. A színészek abszolút nyitottak, és minden erejükkel azon vannak, hogy megcsinálják, amit az ember kér tőlük. Ott amúgy is sokkal inkább mondható élet-halál harcnak a workshopon végzett munkájuk, mint itthon. A szakmai létezésüket nagyban befolyásolja, hogy megfelelnek vagy nem felelnek meg. Ha egy színész egy ilyen workshop után bekerül a szereposztásba, akkor egy éven keresztül biztos a megélhetése" - számolt be tengerentúli tapasztalatairól az alkotó.
Azzal kapcsolatban, hogy A te országod az egyetlen független előadás a POSZT-on, Horváth Csaba így fogalmazott: "A magyar független szcéna erős inspirációs forrása a magyar színházi életnek, ezért mindenképpen szomorú, hogy a függetlenek nincsenek nagyobb számban jelen a POSZT-on. Azt is igazságtalannak érzem, hogy általában csak egy előadást válogatnak be a versenyprogramba, amit akkor díszpintyként mutogatnak. Ezek idén mi vagyunk. Nem tudom, hogy ez egy koncepció része, vagy egyszerűen csak nem néznek független előadásokat a válogatók, esetleg nem tetszenek nekik. Minket sem sokszor néztek meg korábban. Az sem jó, hogy a függetleneket szinte teljesen külön kezelik a színházi szakmán belül. Vagy sajnálni kell őket, vagy éppen arról kell szólnia a róluk való beszédnek, hogy a színházi életnek ez a része mennyivel más, mint a kőszínházak."
A teljes interjú itt olvasható.