Terecske - Goldoni-premier Kőszegen

Saját bemutatóként állította színpadra Goldoni Terecske című komédiáját a Kőszegi Várszínház július 7-én.

 

Ajánló a darab elé:

 

Három eladósorban lévő lány, három özvegyasszony és három férfi verseng egymással: mind házasodni akar. A karnevál idejére Velencébe látogató idegen lovag felbolygatja az amúgy sem csendes velencei terecske mindennapjait, a félreértések sorozata amolyan olasz módra, hirtelen fellobbanó féltékenykedéshez és oktalan veszekedésekhez, sőt, verekedésekhez vezet, míg végül mindenki párjára talál...

 

Kelemen József rendező szavaival:

 

"Alapvetően színész vagyok, de sokat rendezek is, így kaphattam a felkérést a várszínháztól. Mindenképpen szerettünk volna idén valami klasszikus vígjátékot játszani, ám Shakespeare például az utóbbi években többször is előkerült, így számtalan variáción keresztül jutottunk el végül Goldonihoz, és a Terecskéhez. Ez egy kis létszámú darab, az úgynevezett környezetkomédiák közül való. A várszínház közönsége pár éve láthatta már a szerzőtől a „Chioggiai csetepatét” és a „A kávéházat” is, a Terecske a harmadik hasonló stílusú, ám legkevesebbet játszott rokon darabja.

Goldoni igazi színházi reformer volt, igyekezett szakítani a commedia dell’ arte figuráival, és azzal a szabállyal, hogy csak a nemesekről lehet beszélni: elmerült a kisemberek életközösségében, és ezzel a történettel megpróbálta egyúttal a problémáikat is felszínre hozni.

Az előadás pedig mi másról is szólhat, mint a szerelemről és a féltékenységről. Minden nő, aki itt, ebben a kis közösségben, ezen a terecskén megfordul, férfit akar szerezni magának, ha idősebb, ha fiatalabb. A mókához nagyszerű színészeket sikerült megnyernünk, úgyhogy egy működőképes kis vígjáték lesz.

A díszletvilággal és a jelmezekkel nem Goldoni korát idézzük meg, hanem a huszadik századba csempésszük át a történetet. Ha átfordítanánk Magyarországra, akkor a cselekmény biztos egy nyolckeres történet lenne.” (Forrás: Nyugat.hu)

 

2410n

 

Kritikus szemmel a produkcióról:

 

"(...) A terecske a várszínházban? Vagy a várszínház a terecskén? Szalai József díszlete mindenesetre olyan, mintha csak úgy kinőtt, kivirágzott volna a Jurisics-vár macskaköveiből. Ott vagyunk (leszünk) hát a velencei terecskén, ahol egyrészt nem történik semmi különös, másrészt meg minden egyes pillanatban valami életbevágóan fontos esemény megy végbe. Szemvillanás, féltékenykedés, lánykérés - és más sorsjátékok csőstül. Ez itt a karnevál! Még jó, hogy mindig kéznél (lábnál) van egy kis víz - Velence, a csodaváros, csupa víz, csupa mesés kulissza -, mert sose lehet tudni, mikor kell a robbanékony mediterrán kedélyeket lehűteni.

A Kőszegi Várszínház évek óta a minőség napernyője alá húzódva viszi színre a nyarat. Ilyenkor csakis a szórakoztató, könnyű, "nyári", viszont az érlelő idő hétpróbáját bőven kiálló klasszikus vígjátékok jöhetnek szóba. De ebben a minőségi nyári könnyedségbenédességben mindig van egy csipetnyi só is - vagy menta, vagy citrom, hogy ne csak édes legyen, hanem élénkítsen, hűsítsen is. Vagy megkarcoljon egy kicsit". (Szerző: Ölbei Lívia, Vas Népe) 

 

Goldoni színháza:

 

(...) A tizennyolcadik századi Európában - elsősorban a polgárság társadalmi térnyerése, és ezzel összefüggésben az ízlésváltozás következményeként - válságba jutott a klasszikus-arisztokratikus művészetszemlélet, eltűntek az egyes műfajokat elválasztó merev határok, és a század második felében lezajlik a műfajok megsokszorozódásának folyamata, amelynek során a komikus és komoly mozzanatok egyszerre jelentkeznek az olyan új műfajokban, mint a középfajú dráma, a polgári komédia, a könnyeztető színjáték, a jellemkomédia és a környezetkomédia. Goldoni a felsorolt műfajok csaknem mindegyikét termékenyen művelte, amit egyaránt magyaráz kitartó vonzódása a komédia műfajához, a külföldi, különösen a Franciaországból érkező poétikai hatásokkal szembeni nyitottsága és színházi működésében is megfigyelhető kísérletező kedve.

 

2450n

 

Természetelvű szemléletéből adódóan Goldoni a valóság tárgyilagos megfigyelése során érdeklődését az egyszerűbb emberek világára is kiterjesztette, és körükben azokat az emberi magatartásokat és értékeket - dolgos életmód, megbízhatóság, együttérzés - kereste és tárta fel, amelyeket korábban a feltörekvő polgárság jellemzőjeként ábrázolt. A tizennyolcadik század második felében azonban a velencei polgár elvesztette az említett értékek iránti érzékenységét, gondolkodásmódjában az előkelőségek utánzása, a divat és a külföldi szokások majmolása, a költséges nyaralási és szerencsejátékosi rögeszmék kerültek előtérbe. (...)

 

A velencei környezet, a gondolaforgalom, a terecskék, a boltok és kávézók fontos szerepet töltenek be Goldoni dramaturgiájában és színpadi gyakorlatában. Ehhez hozzá kell még tenni, hogy a cselekmény során kibontakozó életképben a figurák otthoni foglalatoskodásaik, munkájuk közepette a közösségi élet viszonyait fejezik ki, és ezek a viszonyok nem pusztán hátteret jelentenek, hanem részt vesznek az emberi sorsok alakításában. Gondolunk itt A tisztességes lány indulatosan összecsapó gondolásaira, A háziasszonyok fáradhatatlan nőalakjaira, A terecske házalóira, A chioggiai csetepaté veszekedő halászaira, akikkel kapcsolatban Diderot-t, a velencei szerző kortársát kell említenünk; szerinte ugyanis a drámai figurák életállapota fontosabb, mint egyéni tulajdonságaik rajza. A mindennapos foglalatoskodások színpadi megelevenítésével, a családi életben követendő magatartásmodellekkel Goldoni egy társadalmi utópia körvonalait villantja fel, amelynek gondolati középpontjában a nagy családokban tovább folytatódó, ősi, közösségi formák szerint szerveződő emberi együttélés áll. Ebben a világban eltűnik a nyilvános és a privát szféra közötti határvonal, s előtérbe kerül a közösségi szellem és az autonómiára való törekvés, az összetartozás erejébe vetett hit és az ebből fakadó optimizmus. A jelzett ideológiai váltással függ össze az a dramaturgiai újdonság, hogy a figurák csoportosan, különböző hangokkal és mozgásokkal jellemzett, de összehangolt kórus tagjaiként jelennek meg. (...) /Nyerges László, literatura.hu/

 

Az előadásról képekben:

Fotók: koszegivarszinhaz.hu

 

2412n

 1.

2421n

 2.

2441n

3.

2447n

4.

2452n

5.

2453n

6.

2455n

7.

2456n

8.

2457n

 9.

2462n

 10.

2468n

 11.

2471n

 12.

2493n

13.

2494n

14.

2495n

15.

2518n

16.

2521n

17.

2526n

18.

2533n

19.

2539n

20.

2546n

21.

2548n

 22.

2553n

 23.

 

C. Goldoni: Terecske
A Kőszegi Várszínház saját bemutatója

 

Fabrizio, idős úr: Bajomi Nagy György
Gasparina, az unokahúga, finomkodó lány: Sodró Eliza

Donna Catte Panchiana, özvegyasszony: Takács Kati
Lucietta, a lánya: Szilágyi Csenge

Donna Pasqqua Polegana, özvegyasszony, kissé süket: Ecsedi Erzsébet
Gnese, a lánya: Hartai Petra e.h.

Orsola, fánksütő asszony: Pap Lujza
Zorzetto, a fia: Jámbor Nándor e.h.

Anzoletto, házaló divatcikk-kereskedő: Rózsa Krisztián
Astolfino Gróf, nápolyi nemesember: Epres Attila
Sansuga, pincér a fogadóban: Némedi Árpád
Muzsikusok: Némedi Árpád, Sebesi Tamás, Csíkvár Gábor

 

Ügyelő: Szilasi Attila

Kellék: Kósi Gábor
Súgó: Kiss Szilvia
Öltöztető: Szőke Julika
Fény: Kehi Richárd
Jelmez: Cselényi Nóra
Dramaturg: Németh Virág
Díszlet: Szalai József
Zene: Némedi Árpád
Rendezőasszisztens: Hatvani Mónika
Rendező: Kelemen József

 

 

 

süti beállítások módosítása