Balázs Zoltán: "A sallangoktól mentes kommunikációban hiszek"

A Maladype Színház vezetőjét a 24.hu kérdezte.

 

A 24.hu cikkéből:

 

Balázs Zoltán szerint - bár több komolyabb díjat is nyert már egész fiatalon - talán azért forog levésbé a neve közszájon, mert nem vállalt el olyan felkéréseket, amik nagyobb teret adhattak volna a szélesebb körű ismertségnek. "A külföldi munkák is kivontak kicsit a köztudatból, és nem voltam bizonyos vacsoratársaságok vendége sem, ahol a mindenféle 'szakmai' ügyek eldőlnek. A legfontosabb ok azonban az, hogy idővel hangsúlyosabban kezdtem el összpontosítani a saját társulatom fejlesztésére. Megtanultam, hogy a stabil működés és az elmélyült műhelymunka hatékonysága érdekében társulatvezetőként több lépéssel mindig az együttes előtt kell járnom, akár tetszik, akár nem. Ha egy vezető minden idegszálával ezen feladatokra összpontosít, akaratlanul is lemond önmagáról, függetlenül attól, hogy a színház szellemiségét legerőteljesebben az ő személye határozza meg" - tette hozzá.

 

balazs zoltan iii richard maladype 

III. Richárd (fotó: Maladype Színház)

"Értő közönségre szeretném építeni színházunk működését. Olyan nézőkre számítok, akik nem csak egyszeri impulzusokra és nyers hatásokra alapozzák véleményüket, hanem gondolataikat az alkotói munka összefüggéseiről magas színvonalon képesek értelmezni és továbbadni. Az inger, ami a közös játék során éri őket, nem marad csupán saját élmény, hanem pontosan megfogalmazva mások számára is átadhatóvá válik; szimbólumokban, allegóriákban, és metaforákban is tudnak gondolkodni. Abban bízom, hogy beavatott és igényes nézőként más színházakban sem tudják becsapni őket, mert már rendelkeznek azzal a tudással, ami segít nekik megkülönböztetni a hamis, 'úgy csinálok, mintha' színészi, rendezői megoldásokat a valódi, hiteles és személyes alkotói energiáktól. A közvetlen és sallangoktól mentes kapcsolatban és kommunikációban hiszek" - hangsúlyozta Balázs Zoltán.

 

Arra is rámutatott, hogy a forrásszerzésen túl a szakmai egyenetlenség, a belterjesség és a szolidaritás hiánya, a morál jelentik a nehézséget az alternatív színházi szcénában. "De az állandó fejtörést az jelenti, hogy a megítélt – szánalmasan alacsony – működési összeg kiegészítéséhez szükséges fedezetet milyen többletforrásokból biztosítjuk évről évre a társulat fennmaradásához. A Maladype esetében ez évi ötvenötmilliót jelent. A tavalyi pályázati eredmény összegét, tizennyolcmillió forintot kaptunk az idén is, annak ellenére, hogy múlt nyáron közleményben tiltakoztunk a szakmaiatlan és minden eredményünket figyelmen kívül hagyó döntés ellen. Miközben nem egészen hat éve még harmincnégy milliót ítéltek meg. Redukálódtak a pályázati lehetőségek, szűkültek a különböző támogatási platformok, nehezebben mozgósíthatóak a magántámogatók és a cégek. Ezek az idegőrlő feladatok többfunkcióssá teszik ugyan a Maladype munkatársait, de mérhetetlenül sok energiát rabolnak el tőlük, és a lényegi teendőktől veszik el a figyelmet" - számolt be Balázs Zoltán.

 

Az alkotó első alkalommal játszik társulatvezetőként a Maladype-ben, a III. Richárdot Zsótér Sándor rendezi. "Megnyugtató, hogy nem kaptam magam azon, hogy a Maladype színészeit próba közben, belülről figyelem. Féltem egy kicsit ettől, mert soha nem voltam hasonló helyzetben, de a visszajelzések azt erősítették, hogy nem kaptak ilyesmin. Sőt, azt is mondták a társulat tagjai, hogy megdöbbentő volt számukra, színészként milyen alázatos vagyok a rendezői instrukciókkal szemben. Ez értékes visszacsatolás számomra, mert megerősít, hogy az évek alatt nem deformálódtam és nem gondolok többet magamról színészként ma sem, mint gondoltam hat éve" - mondta a Maladype vezetője.

 

A teljes interjú itt olvasható.

 

süti beállítások módosítása