Elton John és Lee Hall világhírű sikerdarabja az Operában mutatkozik be július 29-én. A Billy Elliot – a Musical Szirtes Tamás rendezésében 29 előadással, 185 közreműködővel várja a közönséget.
Az Opera – melynek műsorán nagyoperettek már szerepeltek – története során először tűzött műsorára musicalt azzal a küldetéssel, hogy a Magyar Nemzeti Balett utánpótlásának biztosítása érdekében a családok figyelmét a balettművészi pálya és a balettképzés felé fordítsa. Billy Elliot története erről mesél, ezért megy majd a musical az Opera színhazaiban, ezért táncolnak benne az Opera balettegyüttesének művészei is.
Ilyen még nem volt - Az Operában előszőr kerül színre musical:
Az Opera történetének első saját nyári sorozatában minden egyes előadás 185 ember összehangolt munkájával valósul meg, a művészi apparátus mögött 77 főnyi műszaki személyzet áll, ennél azonban még nagyobb létszámú stáb próbálta be a produkciót a hármas szereposztás miatt. A hatalmas nemzetközi sikernek örvendő musical főszerepeiben Stohl András, Németh Kristóf, Tóth Sándor, Bencze Ilona, Csákányi Eszter, Hűvösvölgyi Ildikó, Auksz Éva, Gallusz Nikolett és Ladinek Judit is színpadra lép az Operaházban.
A dalszínház tavaly februárban jelentette be, hogy műsorra tűzi a Grammy-díjas Elton John és Lee Hall musicaljét, amely a bemutató évében 4 kategóriában is elnyerte az Olivier-díjat, a legrangosabb brit színházi elismerést, Amerikában pedig tíz kategóriában lett Tony-díjas Broadway-produkció. A musicalt a 2005-ös premier óta több mint 5 millió néző látta Londonban, világszerte pedig 11 millióan.
Így készült a Billy Elliot:
Az előkészületekről:
Az Opera első musicalbemutatóját Magyarország vezető színházi és zenei szakemberei készítették elő. Rendezője Szirtes Tamás Kossuth- és Jászai-díjas művész, a műfaj hazai éllovasa, aki többek közt a Jézus Krisztus Szupersztárt és a Mary Poppinst is színre vitte. A zenei felkészítésért Köteles Géza karmester felel, a darab másik dirigense Silló István lesz. Koreográfusként Tihanyi Ákos jegyzi a produkciót, a szteppkoreográfus Szikora Boglárka. A díszlet Szlávik István, a jelmezek pedig Kovács Yvette Alida tervei alapján készültek a hazai non replica változathoz, amely teljes szabadságot enged valamennyi alkotónak.
A színpadi tér meghatározó eleme egy hatalmas LED-fal lesz, melynek vetített képei az atmoszférateremtést segítik, a második felvonásban pedig különleges reptetéstechnikával emelkedik 9-10 méter magasságba a címszereplő. A reptetés speciális eszközigényéhez a hevedereket Amerikából szerezték be, ugyanakkor az emberi tényezőn áll vagy bukik a mutatvány, mert ellensúlyok segítségével két szakember mozgatja majd Billyt a levegőben.
A darabot beharangozó sajtótájékoztatón Szirtes Tamás rendező kiemelte:
“Az, hogy jelen lehetünk az Operában, kiemelkedő esemény az életünkben. Egy ilyen nagy volumenű musical lassan készül, a gondolattól az első lépésig egy év is eltelik, a próbától a bemutatóig is legalább fél évet számolhatunk. A kisfiúk viszont gyorsított képzésben vesznek részt, számukra még felfokozottabb a munka" - tette hozzá Szirtes Tamás.
Kifejtette, hogy a Billy Elliot - a Musical non-replica változatban, önálló rendezésben, koreográfiával készül, ami óriási bizalmat jelent a szerzők részéről.
“A Billy a 80-as évek angliájának kemény időszakában játszódik, tízezrek életében hozott változást a kor, bezárták a bányákat, rengetegen veszítették el a munkájukat. Ám amikor a világ öl, őrjöng és haragszik, a művész akkor is “megszületik”. A művészetnek fantasztikus feladata van ugyanis – segít élni.” – avatott be a rendező.
Billy Elliot - A válogatás:
A Billy Elliot – a Musical című zenés színpadi produkció a három Oscar-díjra is jelölt Billy Elliot című film történetére épül, amely egy szegény sorba született tehetséges kisfiúról szól, akinek családja hallani sem akar arról, hogy egy általuk ismeretlen terepre, a balettszínpadra lépjen. A sokoldalú színpadi tehetséget igénylő gyermekfőszerepekre castingot hirdettek, amely 2015. március 7-én indult.
Az első kör után tizennyolc kisfiú kezdhette el a felkészítő időszakot, amit több vizsga követett – az utolsó csaknem egy év múlva, amelyre kilencen maradtak versenyben, közülük többen a Magyar Táncművészeti Főiskola, valamint a Madách Táncművészeti Iskola és Szakközépiskola növendékei: ők játszanak majd a hármas szereposztásban.
A gyermekszínészek a különleges produkcióhoz klasszikus balett, sztepptánc, modern tánc, musicaltánc, színészmesterség, beszédtechnika, hangképzés, magánének kurzusokat látogattak, tanáraik közt sok más művész mellett Toldy Mária is segítette a felkészülést, a táncelemek betanítását a Madách Táncművészeti Iskola tanárai vezették. A felnőtt színművészek és táncosok ugyancsak casting útján nyerték el a főszerepeket, áprilistól a zenei anyagot tanulták, ezt követte a 13 hetes közös próbaidőszak, amelynek második harmadától a legbonyolultabb nagyképeket sajátították el a szereplők, ezután következett a prózai részek kidolgozása.
Egy castingról:
Németh Kristófot az apuka szerepében láthatja majd a közönség, a színész még tavasszal arról mesélt, hogy ő is a balettintézetben érettségizett.
“A Billy Elliot-ot a lelkem is nagyon szereti, és tudom, hogy az életemben egy fontos szakasz indul el a bemutatójával. Nagy feladat lesz a saját szentimentalizmusomat leküzdeni, hiszen a gyerekekben a saját fiamat is látom. Ám nagy öröm, hogy az fjú tehetségekkel dolgozhatok, és gratulálok a fiatalok családjának is, bozasztó nagy önfeláldozás a részükről, hogy ilyen önzetlenül kísérik a gyerekeiket.”
Az Opera vezetése abban bízik, hogy a musical népszerűsége itthon ugyanúgy szárnyal majd, mint Angliában és Amerikában, emellett beteljesíti azt a különleges küldetést is, hogy témája által a klasszikus balett műfajára is ráirányítja a figyelmet, különösképp a felnövekvő generációkét. A hatalmas apparátussal megvalósuló produkcióban a Magyar Nemzeti Balett szólistái is közreműködnek.
Fotó: Rákossy Péter