Az ARTUS Stúdió szeptember 3-án nyitja kapuit, október elejéig számos rendezvénnyel várja a közönséget. Debreczeni Mártont, az ARTUS projetvezetőjét kérdeztük a programokról.
Az Artus társulatának egyik készülőben lévő produkciójának, az „Egyenes Labirintus” (rendező: Debreczeni Márton) első munkafázisának eredménye a „Hang-játék-séta”, melyben a térrel és hangokkal történik játékos kísérletezés. Az alkotók e két dimenzió között teremtik meg a szimbiózist úgy, hogy abban a szereplő-néző is aktívan részt vegyen.
Az alkotók a társulat tagjai és a velük évek óta szorosan együttműködő művészek, zenészek, látványtervezők, programozók, képzőművé-szek mellett a MOME vizuális kommunikáció tanszak, a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetem és a BME mester szintű képzésben résztvevő hallgatói is közreműködnek.
A program leírása: A séta egy kiüresedett gyárépület üzemcsarnokán keresztül vezet, felszerelkezve a helyszín vizsgálatához használható eszközökkel, amelyekkel az alkotók és a résztvevők bizonyos szabályok mentén mennek végig egy előre meghatározott útvonalon. A funkcióját vesztett üres térben a résztvevőkkel közösen ráközelítenek a részletekre, megkeresik a hangokat, dokumentálják az észrevételeket, jelenlétünkkel alakítják és megtöltik azt szubjektív tartalommal.
A programra a korlátozott létszámú befogadóképesség miatt előzetesen kell bejelentkezni az info@artus.hu e-mail címen. A program ingyenesen látogatható, aki támogatni szeretné az Artus munkáját támogatói jegyeket vásárolhat.
Villáminterjú:
Az ARTUS új évada egy különleges sétával kezdődik. Milyen kísérletet takar pontosan a Hang-játék-séta?
Ez egy játék. Egy hatalmas, elhagyott, üres térben, egy volt gyárcsarnokban, amiben csak a falak állnak, ha állnak, és már csak a nyomokból lehet következtetni a múltjára. Azzal játszunk, hogy ezt az üres teret pusztán a figyelmünk irányításával, és néhány nagyon egyszerű technikai eszközzel életre hívjuk, megszólaltassuk, és anélkül töltsük meg tartalommal, történetekkel, megfigyelésekkel, hogy hozzányúlnánk, beleavatkoznánk a jelenébe.
Olyan turistákká válhatunk ebben az üres térben, akik a jelenlétükkel és tapasztalataikkal rajzolják meg az üzemcsarnok jelenének térképét.
A program a Nemzetközi Nemnövekedés konferencia egyik kihelyezett eseménye. Hogyan kapcsolódik ez a program a rendezvényhez?
Nemnövekedés konferencia művészeti programjaként jött létre a progra, mind munkamódszerében, mind témájában sok közös jegyet mutat a nem
növekedés filozófiai-gazdasági gondolkodásmódjával. Nem a generált fogyasztás, hanem az aktív jelenlét, kreativitás, és részvétel felől közelíti meg a eseményt.
Ebben az évadban is folytatódik az ARTUS tehetséggondozó sorozata az ARCCAL A HALNAK. Mióta foglalkoztok az újgenerációs bemutatók befogadásával, hogyan választjátok ki a társulatokat, akik lehetőséget kapnak?
A program 2010-ben indult, és arra irányult, hogy alkotói és bemutatkozási lehetőségeket teremtsen a társulat fiatalabb, úgynevezett második generációs művészei számára. Az Artus társulatában mindenki alkotóként, kreatív munkatársként vesz részt a produkciók létrehozásában. Ennek eredményeképpen időnként a társulat egyes tagjaiban is megérik egy-egy önálló munka létrehozásának, vagy akár saját társulat alapításának gondolata, vágya. Így született meg az elmúlt években Nagy Csilla Konzerv című előadása, valamint Debreczeni Márton Sziszüphosz reggelije, a 100 ölelés, Játékok és a 2014-ben bemutatott Visszaröpülés című darabja. De a sorozatból nőtt ki Boross Martin PROMENÁD városi sorsturizmus előadása, valamint Ferencz Krisztina SŐT című performansza.
2015-ben nyitottuk meg a programot a magyar fiatal alkotók számára, és próbálunk nekik erőforrásainkhoz mérten a lehető legjobb lehetőséget és hátteret biztosítani, hogy úgy mutathassák meg magukat, ahogyan szeretnék.
A programba bárki jelentkezhet, műfaji határok nincsenek, csupán a szakmai felkészültség és az elhatározás a fontos.
Idén ősszel kiket láthat az új generációból a közönség?
Két új alkotást mutatunk be szeptember közepén. Szombathy Anett, Oláh Balázs és Sessi Kriszta Unknown Text – Insert /Tőled tanultam az egyéniségem/ című előadása az én és az énkép fejlődésének dinamikájával, Tóth Laura és Závodszky Rita Yin című bemutatója pedig a női szerepek sokszínűségével foglalkozik.
A SUTRA lesz ismét látható az ARTUS társulatától október elején és ebben az előadásban a közönség is aktívan részt vehet. Miért volt cél, hogy a nézők is szereplővé válhassanak ebben az előadásban?
Az előadásban az installációk a nézők jelenlétével, közreműködésével és tapasztalásával nyerik el értelmüket. Az út a külső zajtól a csenden át a belső hangok felé velük együtt és bennük történik. Mobiltelefonjaikkal komponálunk zenét, ők hozzák működésbe a 'csendet', sőt az előadás utolsó hangjait már csak ők maguk hallják.
Az Artus Stúdió galériájában a Design Hét keretében a BME és a MOME hallgatóinak közös kiállítását nyitjátok szeptember 23-án. Az Artus több szálon is kötődik már ezekhez az intézményekhez. Hogyan született meg az együttműködés ötlete?
A Performatív Tér létrehozóival sok év személyes együttműködés, sok közös gondolat előzte meg a program életre hívását. Intézményi szinten ez az első közös lépés, de ami még fontosabb, ezzel a programmal indult el a felsőoktatásban a hallgatók bevonása egy olyan kivételes, integrált programba, amely a tanulási területek mellett és annak eredményeképp közös munkák, előadások létrehozását célozza meg. Régi álom valósult meg ennek első lépéseként a program első megmutatkozása ez a kiállítás.
Szerző: Migray Ivett
Színház.hu
Hang-játék-séta (interaktív kísérlet)
az 5. Nemzetközi Nemnövekedés Konferencia keretében
2016. szeptember 3. 15:00-18:00 félóránként (maximum 16 fős csoportokban)
helyszín: ARTUS Stúdió 1116 Budapest, Sztregova utca 7.
Alkotók: Nagy Eszter, Debreczeni Márton, Kliment János, Makkai Dániel, Nádor Tibor