Nincsenapám, seanyám címmel tart bemutatót pénteken a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház; a Kolibri Pincében látható előadásban a nézőtér és a játéktér nem válik el, "a nézők a főszereplő szobájában ülnek majd".
A Szabó Borbála darabjából született új ifjúsági előadást Vidovszky György rendezésében láthatja a közönség - olvasható a színház közleményében.
Mint írják, a történet tinédzser hősnője látszólag problematikus, rossz tanuló, szabad szájú kamasz, aki a szülei válása után magányossá válik. A felnőttek vergődései és önzői játszmái háttérbe szorítják a lány felnőtté érésének legérzékenyebb időszakát, így ő saját képzelt világába menekül. Magányában csak két hű macskájára, Dezsőre és Fricire számíthat, akik cseppet sem hétköznapi módon viselkednek: cigarettáznak és irodalmi művekből idéznek, főleg Kosztolányi és Karinthy írásaiból.
Vidovszky György nem először állítja színpadra Szabó Borbála művét, a Stúdió K-ban három éve már megrendezte a darabot. A közleményben Vidovszky Györgyöt idézik, aki elmondta: középiskolai magyar tanárként úgy érezte, hogy amint az irodalmat tantárgynak tekinti, egyre távolabb van a lényegtől, és egyre kisebb az esélye megértetni a diákokkal, miért jó olvasni.
A rendező tapasztalata szerint az irodalmi tananyag nagy része nem találkozik annak a korosztálynak az érdeklődésével, amelyik korcsoportnak azt szánják. Mint mondta, Szabó Borbála darabja számára az irodalom erejéről szól, sok humorral, egy lány sorsán keresztül, aki éppen pótvizsgára készül magyarból. Közben a szétesett családja egyre elviselhetetlenebbül telepszik az életére. Egy kiút van, és az pont a könyvekben rejlik - mondta.
A darab hősnője rengeteget olvas, és amit olvas, az életének részévé válik. Minden külső elvárással dacolva a maga módján érti, szereti az irodalmat. Számára egy vers nem kielemezhető, a tankönyv által sulykolt panelekkel elmondható fikció, hanem a legbelsőbb érzéseit tükröző, megélt valóság. Mindez felveti annak a kérdését, hogy az irodalom meddig társ és segítség, és honnan kezdve menekülés vagy egyenesen önmagunk kizárása a valóságból.
A közleményben a szerzőt, Szabó Borbálát is idézik, aki szerint a művészet mindig magában hordozza a szétesés, a megőrülés lehetőségét, ettől a történet hőse is fél. Másrészt az irodalom segít megérteni, megírni a saját regényünket, amelyben mi vagyunk a főszereplők. "És amit már megírtunk, azt már látjuk is kívülről, röhögünk vagy sírunk rajta. De már nem szed szét" - fogalmazott.
Vidovszky György elmondta, hogy ez a produkció teljesen más lesz mint korábbi rendezése. Erőteljesebb a lány képzeletbe menekülő világa, amelyben különös irodalmi alakok tűnnek fel. Élő zenét használnak, a színészek muzsikálni fognak az előadásban. "A történet közöttünk játszódik, nem választjuk el mesterségesen a nézőteret a játéktértől, a nézők a főszereplő szobájában ülnek majd" - mondta.
Az előadáshoz feldolgozó drámafoglalkozás is kacsolódik, amelynek témája a gyermekkori illúziók elvesztése, a tinédzserkori magány, magárahagyatottság észlelése, és az abból vezető kiút megtalálása - idézik Gyevi-Bíró Eszter drámapedagógust, az előadás mozgástervezőjét. "Fókuszában az a kérdés áll, hogy vajon mi - vagy ki - segíthet a (kényszerű) önállósodás felé vezető folyamatban, döntésekben" - mondta.
Az előadás zenéjét Monori András szerezte, a díszlet- és jelmeztervező Mátravölgyi Ákos. A produkcióban Nemes Anna, Tóth József, Erdei Juli, Szanitter Dávid, Ruszina Szabolcs, Krausz Gábor, Bodnár Zoltán, Farkas Éva és Megyes Melinda játszik.
A Nincsenapám, seanyám című előadás október 3-án és 6-án, valamint november 21-én, 22-én és 23-án is látható a Kolibri Pincében.
MTI