Végállomás - Krimit rendez Szombathelyen Koltai Róbert

Stúdióelőadást állít színpadra Koltai Róbert Szombathelyen. B. Török Fruzsina Tolsztoj műve nyomán készített darabja a női egyenjogúság kérdését vizsgálja.

 

A Weöres Sándor Színház ajánlója:

 

A történet egy vonat étkezőkocsijában kezdődik az 1890-es évek elején, késő éjszaka. Idegen emberek ülnek egymás társaságában, és a házasság intézményének lehetetlenségéről folytatnak heves vitát.

 

A társalgás egy pontján az addig szótlanul ülő Pozdnisev váratlan szenvedéllyel szól közbe. Élete legféltettebb és legfájdalmasabb titka szakad ki belőle: „Uraim és hölgyem, tudják meg, én vagyok az a Pozdnisev, aki egy damaszkuszi tőrrel leszúrta a feleségét…”

 

146149vegallomas

Fotók: wssz.hu

 

A vallomás hatására mindenki elmenekül, kivéve egy embert. Pozdnisev kíméletlen részletességgel tárja fel neki élete tragédiáját, olyan őszinteséggel, mintha gyóntatópappal ülne.

 

„Ki ez a titokzatos nő? És miért ilyen fontos neki ez a beszélgetés?" Ezek a kérdések zakatolnak Pozdnisev fejében és nem is sejti, milyen hamar választ lel kérdéseire...

 

 146150vegallomas

 

A Végállomás című színdarab szerzője B. Török Fruzsina, akinek a neve nem ismeretlen Szombathelyen (vagy Szentgotthárdon), és aki ezúttal nem Móricz Zsigmondtól, hanem Lev Nyikolajevics Tolsztojtól választott alapanyagot. A téma azonban ugyanaz, akár a Móricz­-naplókat, akár a WSSz­-ben tavaly bemutatott Jelenetek 2 házasságból­előadás alapjául szolgáló Móricz-­regényeket, akár a Végállomás forrását, a Kreutzer-­szonátát nézzük: férfi és nő kimeríthetetlen, titkokkal és hazugságokkal, vágyakkal és szenvedélyekkel teli kapcsolata.


Az előadás rendezője Koltai Róbert, és ő játssza majd a főszerepet is: Pozdnisevet, a gyónáskényszerbe került férjet, aki végzetes bűnt követett el – abból a meggyőződésből, hogy a felesége a legmegátalkodottabb bűnös a világon.

 

146425vegallomas

 

A női főszerepet Bálint Éva, Koltai Róbert kipróbált partnere játssza. A Tolsztoj nyomán megszületett darab bevezető instrukciója szerint „az 1900­-as évek elején járunk, a Transzszibériai expressz étkezőkocsijában vagyunk”. Ez a zárt tér a vallomás helye. A helyzetet egy ügyvéd és egy kereskedő – Kelemen Zoltán és Endrődy Krisztián – alapozza meg. A szó a női emancipáció körül forog. Ha többeknek még ma sem egyértelmű, hogy a nő is ember, képzelhetjük, hogyan vitatja meg a témát egy orosz kereskedő és egy orosz ügyvéd a múlt század elején egy végtelenül hosszú vonatúton. Első alaptétel: a házassághoz nem kell szerelem (mert minek). Második alaptétel: minden rossznak „az a fene nagy műveltség az oka”. Aztán az étkezőkocsiban kettesben marad az idősödő férfi és a ragyogó fiatal nő, és a vonat csak szeli a teret meg az időt – de hogy végül mi lesz ebből, és voltaképpen ki ez a nő, tényleg ne áruljuk el.

 

Az olvasópróbáról képekben:

Fotók: wssz.hu

 

146151vegallomas

1.

 

146153vegallomas

 2.

146154vegallomas

3.

146156vegallomas

4.

146157vegallomas

5.

146158vegallomas

6.

146426vegallomas

7.

146427vegallomas

8.

146428vegallomas

9.

146429vegallomas

 10.

 

B. Török Fruzsina:

Végállomás

Lev Tolsztoj nyomán

- krimi egy részben -

 

Pozdnisev   Koltai Róbert
Fiatal nő   Bálint Éva
Kereskedő   Endrődy Krisztián
Ügyvéd   Kelemen Zoltán

 

Díszlet- és jelmeztervező: Szlávik István
Kellékes: Poór Éva
Súgó/Ügyelő/Rendezőasszisztens: Egervári György
Rendező: Koltai Róbert


Bemutató: 2016. október 5. 19 óra

Weöres Sándor Színház, Stúdiószínpad

 

süti beállítások módosítása