Szeptember 30-án mutatta be a Pécsi Balett a Száll a kakukk fészkére balett-adaptációját Ken Kesey és Dale Wassermen műve nyomán. A produkció fiatal zeneszerzőjét a zene.hu kérdezte.
"Már több ízben említettem azt, hogy érdekel a műfaji sokszínűség, szeretek több műfajban alkotni, legyen az opera, balett, musical. A késztetés mindig belső, nálam minden belül születik. Nem is volnék igazi zeneszerző, ha elutasítanék bármilyen jellegű zenei műfajt, melyeknek megvannak a korlátjai, sajátosságai. A zenés színház pedig az otthonom, ebben érzem magam a legjobban" - mondta Kovács Benjámin.
Fotó: Körtvélyesi László, pnsz.hu
Arra a kérdésre, hogyan lesz valakiből Magyarországon színházi zeneszerző, így felelt: "Ezt nem tudom sajnos. El lehet menni tanulni egyetemre zeneszerzést, alkalmazott zeneszerzést, próba-szerencse. Én ezt effektíve nem tanultam, úgyhogy nem tudom. Arról tudok beszélni, hogyan kell álmodni, és mindez miképpen valósul meg. Rengeteget álmodtam, rengeteget dolgoztam, képeztem magamat, sok-sok időt töltöttem el színházaknál, így ha az ember közel kerül a tűzhöz, akkor megégeti magát. Én megégettem magamat, így lettem azzá, aki vagyok."
A zeneszerző az Operettszínháznál eltöltött időszakról elmondta, ott tanulta meg, mi az a zenés színház, mi az az zenekari árok, mik a zenekari állások, kottatár, a karmester valódi funkciója, mi az a partitura. "Az én zenei pályám nem volt felépített, mint a többieknél. Áldás volt és átok. Sokat tanultam, sokat csalódtam. Az hogy vizuálisan gondolkodom a színházról és minden lejegyzett hang vagy szólam mögé már az alkotófolyamatot látom, a próbákat és magát az előadást, azt tényleg a Nagymező utcai műhelynek köszönhetem" - tette hozzá.
"A zeneszerző mindig egy ilyen távoli, ismeretlen, idegen lény a színházi közegben, aki egyszer csak megjelenik egy-egy próbán és elkezd rendezkedni. Imádom a színházat, de szeretem azt is ha békén hagynak. A Kakukk próbáin pont annyira folytam bele a történetbe, amennyire az helytálló. Nem rólam szól az egész, így én csak teljesítem a dolog rám eső részét. Persze bárki mondhatná, hogy nincsen balett zene nélkül. Igen, ahogyan nincsen balett koreográfia és táncosok nélkül sem. A zenés színház összetett, mindenkinek megvan a maga feladata, abszolút inspirál a közös munka. Mi ezt a történetet hárman tettük össze, hárman varázsoltuk színpadra, Vidákovics Szláven a rendező, Vincze Balázs a koreográfus és én, mint zeneszerző. Ez így egységes, azt gondolom" - hangsúlyozta Kovács Benjámin.
Forrás: zene.hu