Hány úttörőre van szükség, ha Rákosi zuhanyozni akar?
Az 50-es évek világa filmvásznon, Eszenyi Enikő rendezésében
Kapás Dezső novelláiból írt és rendezett kisfilmeket Eszenyi Enikő a Vígszínház művészeivel. Az alkotások az Indavideón is megtekinthetők lesznek. Itt az első rész!
A Vígszínház asztalosműhelye szeptemberben egy hétre átalakult, hogy rögtönzött filmstúdiónak adja át helyét. Itt forgattak éjszakába nyúlóan a társulat művészei Eszenyi Enikővel, akinek ezzel régi álma vált valóra. „Régóta tervezem, hogy Dezső írásaival dolgozzak” – meséli az egykori tanítvány, hozzátéve: „Nagyszerű élmény volt az az egy hét. Persze ne akciófilmet várjanak a kedves nézők, hiszen ezek monológok, a 8 éves ifjabb Szerencsés István úttörő szemszögéből látjuk az ötvenes éveket és Rákosi Mátyás személyét.”
Kapás Dezső két megjelent novelláskötetében, ahogy a Vígszínház igazgatója kiemeli, humorral kevert lírával mesél gyermekkori emlékeiről. „Az Anyám halálai és a Papírkosár novellái egyedi, szatirikus hangon szólalnak meg” – teszi hozzá Eszenyi Enikő, aki már a főiskola alatt találkozott Kapás novelláival, az újraolvasásuk azonban még közelebb vitte a Vígszínház egykori rendezőjéhez. „Akkor még túl fiatal voltam hozzá, hogy mindent felfogjak abból, amit olvasok. Ma annyi idős vagyok, mint Dezső, amikor eltávozott, így most már tökéletesen értem őt. Ma is megrendítő számomra, hogy milyen gyengéden szerette az édesanyját és milyen felkavaró humorral tárja elénk az ötvenes évek szörnyűségeit.”
Az írásokból készült ötperces kisfilmekben feltűnik többek között Stohl András, Fesztbaum Béla, Hajduk Károly, Wunderlich József, Majsai-Nyilas Tünde, Bach Kata és Hevér Gábor. A filmek operatőre Táborosi András volt, aki nem először dolgozott együtt a Vígszínház társulatával. „A Találkozás és a Földrengés Londonban című előadások operatőreként már bizonyította, látásmódja remekül kiegészíti az én alkotói elképzeléseimet” – mondta el Eszenyi Enikő.