Nádas Péter Találkozás című darabja egy színházi fesztiválon vesz részt Guangzhouban, ahol magyar prózai társulat most lép fel először.
Nádas Péter Találkozása, Eszenyi Enikő rendezésében a Vígszínház 120. évadának bemutatója volt, amelyet most a kínai közönség is láthat. A november 4. és 27. között megrendezésre kerülő nemzetközi színházi fesztiválnak a guangzhoui 13. Színház ad otthont. A „Nemzetközi Színházi Évadnak” nevezett szemlén a Vígszínház mellett többek között dél-koreai, tajvani, japán és orosz társulat is képviseli magát. A fesztivál szervezőinek fő célja, hogy válogatott előadásokkal ismertethessék meg a helyi lakosokat szerte a világból.
Börcsök Enikő és Király Dániel az előadásban (fotó: Toldy Miklós)
Nádas Péter a magyar és európai irodalom kiemelkedő alkotója, művészeti életünk meghatározó intellektusa. Találkozás című drámáját 1979-ben írta, amelynek ősbemutatója 1985-ben volt a Pesti Színházban. A Találkozás egy múlttal szembesítő műalkotás, egy fiatalember és egy asszony szenvedéstörténete, amelyben a két főszereplő az emberi lélek legmélyebb rétegeibe ás le, és a világ talán egyik legszebb szerelmes történetét mesélik el. Az előadás főszerepében Börcsök Enikő és Király Dániel látható.
Nádas Péter drámáinak színrevitele sosem könnyű feladat. „Nádas drámája a legkevésbé sem „színpadias”: két embert látunk, akik sokszor nem is egymással, hanem egymás mellett beszélnek, szinte monológokat mondanak, amelyek aztán szép lassan mégis egybefűződnek, és kirakják a drámai egészet” – utalt erre az előadásról írt kritikájában B. Kiss Csaba.
Börcsök Enikő (fotó: Toldy Miklós)
Eszenyi Enikő rendezése videótechnikával oldotta meg ezt a feladatot. A színfalak mögött megrendezte azokat az eseményeket, amelyeket a két szereplő elmond. „Mindezt a színház határait feszegető megoldással tette: a színpadnak nagyjából csak az első két méterén folyik a jelen idejű játék, ezt a részt egy hatalmas, csíkokra szaggatott, de egybefüggő fehér vászon választja el a színpad többi részétől, ahol a múlt történései zajlanak. Ezeket mi a vászonra kivetítve láthatjuk, a két főszereplő pedig a vásznon keresztül közlekedik a múlt és a jelen között. Ez folyamatos mozgásban tartja az egyébként majdhogynem mozdulatlan és a szerzői szándék szerint hosszas csöndekkel tagolt darabot” – írja le az előadás sajátos dramaturgiáját és látványvilágát a 7óra7 kritikusa.
A Vígszínház csapata, a művészek, alkotók és a technikai munkatársak ezekben az órákban is a vendégjáték előkészületein dolgoznak. Épül a díszlet, folyamatban a különleges formanyelvet segítő videótechnika kiépítése, hamarosan pedig elkezdődhetnek a 11-ei, kínai premier próbái is. Az előadást bemutatót követően még két alkalommal, november 12-én és 13-án játsszák a fesztiválon.
(Forrás: Vígszínház)