A Dollár Papa Gyermekei ma este mutatják be Csehov című előadásukat. Ördög Tamást, az előadás rendezőjét, a társulat vezetőjét kérdeztük.
Már az előadás felvezető szövege is sejteti, hogy a Dollár Papa Gyermekeinek a Csehovja el fog térni a megszokottól: „Vidéken eddig csak mi voltunk, de most megjelentek a prolik is. Most már minden tó, még a tyúkszarnyi is, körbe van épülve nyaralókkal. Már nem bír magával a sok patkány a fővárosban, építkezik, jön a telekre, ülteti a paradicsomát és zabálja. Azt tudom mondani, hogy a prolik száma, mondjuk csak egy-két év alatt is, rendkívüli méreteket fog elérni.” Legújabb előadásuk a drámaíró különböző darabjait olvasztotta eggyé, összegyúrva a társulatra jellemző skandináv hidegséget Csehov humorával és oroszos lágyságával.
Für Anikó és Ördög Tamás (fotó: Csányi Krisztina)
A két Kaposváron végzett színész, Kiss-Végh Emőke és Ördög Tamás által létrehozott társulat első előadása, az Ibsen Hedda Gabler című darabjából kiinduló Ibsent a nappalimba! olyan szobaszínházi produkció, amit az érdeklődők a saját otthonukba rendelhetnek meg. Később is csupán kis terekben (lakás, stúdió, divatszalon) léptek fel Magyarországon. Azóta eljutottak oda, hogy idén a Norvégia legrangosabb színházi fesztiválján, a Nemzetközi Ibsen Fesztiválon mutatták be Nóra feldolgozásukat, a Gyermeket, nem sokkal később pedig Temesvárra utaztak az Otthon című előadásukkal, melynek alapjául Kubrick kultikus filmje szolgált.
A Trafó emeleti próbatermében mindmáig játszott Család trilógiájuk skandináv szerzők műveit formálta át a társulat és napjaink nyelvére. Most azonban, a skandináv szerzők után Csehov címmel az orosz drámairodalom szintén sajátos hangvételű klasszikusa keltette fel az érdeklődésüket. Ördög Tamástól meg is kérdeztük a váltás okát: „Az, hogy ennyi előadásunk jött már létre skandináv író művéből, véletlen, de biztos, hogy nem tudatos döntés. Az emberit keressük. És ez azokban pont úgy megvan, mint Csehovban.”
Für Anikó (háttal), Mészáros Piroska és Ördög Tamás (fotó: Nagy Gergő)
„Itt minden a felszín alatt van. Egy Ibsenben, pláne egy Strindbergben minden ki van mondva. Minden ütközik és szembesül. Itt minden elmegy egymás mellett. Nincs találkozás. De a vége ugyanaz, magány és nyomor” – mondta a két világ közötti különbségről és hasonlóságról.
Azt is elárulta, hogy már régóta fontolgatták a korábbi előadásaik helyszínéről, a Trafó emeleti próbaterméből való elmozdulás lehetőségét, és ők keresték meg a Trafót az ötlettel, hogy a nagyszínpadon dolgoznának.
Arra is rákérdeztünk, hogy a rájuk jellemző, sajátosan intim színházi nyelvet hogyan lehet átültetni egy trafónyi térbe: „A mérték biztos változik, mert változik a tér és így vele együtt minden.”
Ördög Tamás rendezésében Für Anikó, Kiss-Végh Emőke, Mészáros Piroska, Sárosdi Lilla, Georgita Máté Dezső, Terhes Sándor, valamint a rendező szerepel.
Az előadás bemutatója ma lesz a Trafóban, este 8 órai kezdettel, majd ezt követően holnap is játsszák ugyanott.