Az nem szeretet, amelyik megpróbál megváltoztatni – Interjú Alföldi Róberttel
Az Alföldi Róbert facebook oldalán megjelent interjúban a színész-rendező a II. Edwardról, következő szöuli rendezéséről és társadalmi szerepvállalásáról is beszélt.
2016. október 8-án, a II. Edward premierjét követő napon készült Alföldi Róberttel egy interjú, amely az eredeti orgánumban csak jelentős tartalmi kihagyásokkal jelenhetett volna meg, amihez sem a szerző, sem Alföldi Róbert nem járult hozzá. Az interjú teljes szövege Alföldi Róbert facebook oldalán jelent meg.
Az interjú szerzője úgy véli, hogy életünk egyre távolabb kerül John Lennon, Imagine című dalában elképzelt világától. „Azt gondolom, hogy mára sajnos ez a dal egy olyan „romantikus izé” lett. Mert sokkal durvább lett a világ, és még hétköznapibbá és aktuálisabbá vált a probléma, amely a dal kapcsán felmerül. Rémisztő háborúk vannak a világon, és az élet minden területére, szegletébe beszivárgott az, hogy képtelenek vagyunk a másikra odafigyelni, és nem tudunk tenni semmit sem azért, hogy ez ne így legyen. Én nem vagyok optimista ezen a téren, ebben az országban meg – most Magyarországról beszélek – különösen nem”- reagált erre a felvetésre Alföldi Róbert.
Alföldi Róbert (fotó: Mészáros Csaba)
A szerző szerint az elidegenedés érzésének bemutatása a II. Edwardban kiemelt fontossággal jelenik meg, a szereplők folyton elmennek egymás mellett és mindenkinek megvan a saját kis világa. „Én ennél sokkal egyszerűbbnek gondolom ezt a dolgot. A hatalom megtébolyítja az embereket. Persze ez egy közhely, amit most mondok, de ezt manapság Magyarországon abszolút értelemben véve, percről percre meg lehet élni. Például a sajtóban is, és most lényegtelen, hogy milyen beállítottságú egy napilap. Mert egy napilapot ma teljesen sunyi módon ki lehet nyírni és az újságírókat az utcára lehet küldeni. Nálunk, Magyarországon ez a dolog teljesen elszabadult és szerintem nagyon rossz vége lesz. És mondom, mert nagyon fontos: ez teljesen független attól, hogy ki melyik pártra szavaz. Én most a hatalomról beszélek általában, meg azokról, akik a hatalmat gyakorolják. És azokról is, akik mondjuk beleszóltak abba, hogy hogyan működjön Szabadkán egy színház, hogy ki legyen az igazgató ott vagy Újvidéken”- vélekedik Alföldi Róbert, utalva arra, hogy a politika gyakran beleszól a kulturális élet történéseibe.
Alföldi szerint maga Edward sem bűntelen, és bűnössége mellett valahol áldozat is. A címszerepet játszó Fekete Ernőről elismeréssel beszél: „Ernő mindent nagyon jól el tud játszani. Most dolgoztam vele először, egészen elementáris, lenyűgöző színész”.
Alföldi Róbert a zenei általánosban zongorázni és hegedülni tanult, pályája során sokszor rendezett zenés darabokat és operákat is. A II. Edward zenei hátteréről elmondja, hogy a darab bizonyos részeit zenével váltják ki, amelyet Gőz László, a BMC Music Center alapítója és igazgatója válogatott, valamint a zenészeket is ő választotta ki. „Egyikük rá is jött közben, hogy színészettel szeretne foglalkozni – ezt félig tréfásan mondom persze –, ugyanakkor meg olyan összetételű most a társaság ebben a produkcióban – színészek, zenészek egyaránt – hogy megvan az alapvető bizalom közöttük. Ilyenkor persze általában eleinte az van, hogy a színész zavarban van a zenétől, a zenész meg zavarban van a színháztól, de ez idővel megszűnik és mindenki szépen csinálja a dolgát” – mondja a zenészek és színészek együttműködésével kapcsolatban a rendező.
II. Edward (fotó: Toldy Miklós)
A szerző kitér arra, hogy a darab egyik kulcsjelenetében elhangzik az a kérdés, hogy „miért szereted azt, akit mindenki gyűlöl”. Erről Alföldi Róbert így vélekedik: „Azt mindenki maga dönti el, egyébként meg szerintem az nem szeretet, amelyik megpróbál megváltoztatni. Az a szeretet, amelyik elfogad”.
Lásd meg az embert! címmel demonstrációt tartott több civil szervezet a Kossuth téren szeptember 30-án, a kvótanépszavazás előtt két nappal. A Magyar Helsinki Bizottság által jegyzett esemény szerint a demonstráció fő üzenete a pozitív értékek feltárása és a béke, az emberi jog és a szolidaritás hangsúlyozása. Az esemény kezdeményezőihez Alföldi Róbert is csatlakozott: „Horgas Péter díszlet- és jelmeztervező és Schilling Árpád rendező ötlete volt. Ők kerestek meg engem, hogy az ügy mellé állnék-e. Ez nem volt kérdés”– mondja ezzel kapcsolatban a színész-rendező.
Alföldi Róbert számára azért is fontos volt a demonstráció, mert bízik abban, hogy az emberek nagy része nyitott, és képes empátiával gondolni a szíriai háború és Aleppo áldozataira: „gyerekek haltak meg, ami egészen kétségbeejtően fájdalmas, de egy ember halála mindig az. Úgy gondolom és gondoltuk, hogy muszáj már valami másról és más aspektusból is beszélni, vagy egyszerűen valami mást is mutatni az embereknek, mint ezt a végtelen rossz időket idéző, demagóg, eszelősen embergyűlölő és cinikus kommunikációt, amit a kormány folytat”- teszi hozzá a kormányzati kommunikációt bírálva.
Következő, szöuli munkájáról Alföldi Róbert elmondta, hogy a Médeia-t fogja rendezni, a premier 2017. február 26-án lesz: „ez a munka egyfajta jutalom is valahol a Téli rege után. Van egy csodálatos színésznőjük, igazándiból az ő közbenjárására megyek vissza, mert szeretett volna velem dolgozni. Ő lesz Médeia, de lesznek benne olyanok is, akik a Téli regében játszottak”.
Az interjú teljes terjedelemben itt olvasható.