A 7óra7 minden év végén összeállít egy negyvenes listát, az általuk legfontosabbnak gondolt előadásokból. A negyedik tízes után immár teljes a lista.
Maléter Pál feleségének története, férjéhez és ’56-hoz való viszonya a maga visszafogottságában is hatásos előadás – olvasható a méltatásban.
Pali (fotó: Szarka Zoltán)
Az ökör / SÍN; Trafó
A játékosan szellemes, katartikus pillanatokkal és profán fellélegzésekkel tűzdelt koreográfia a testet mutatja meg. Azt a testet, ami civilizáltságában kénytelen volt lemondani eredendő önmagáról – írják Molnár Csaba rendezéséről.
Don Juan / Vígszínház, Pesti Színház
Bár az első rész az erősebb, szórakoztatóbb, egészében véve is különös előadás ez, különös hangokkal, színekkel, színészi alakításokkal és egy markáns, jelentésteli színpadképpel. Az előadás legnagyobb érdeme, hogy újszerű, nyugtalanító és nyugtalanítón önpusztító főhőst teremt – olvasható Kovács D. Dániel rendezéséről.
Don Juan (fotó: Martinek Ádám)
A Pál utcai fiúk / Vígszínház
A kivételes erejű csapatmunka minden alkotóra kiterjed, rendezőtől (Marton László) tervezőkön (Khell Csörsz, Benedek Mari) át koreográfusig (Horváth Csaba), valamint az előadás igazi erejét jelentő ifjú vígszínházi színészekig – áll a fontosság indoklásaként.
Cájtstükk, avagy a bizonytalanok / Átrium Film-Színház, K2 Színház
Önmagában már attól is fontos a Cájtstükk, hogy jól komponált, szellemes szertelenséggel valódi kérdést tesz fel nekünk. Ráadásul ezt a kérdést a maga karcos, elrajzolt módján eleven játékhelyzetbe hozza – írják az előadás erényei között.
Emilia Galotti / Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Letisztult, egyszerű színhely és különös, fantáziadús jelmezek. Mintha álomszerű környezetben kelnének életre a szereplők, hogy a legerősebb érzelmi és morális lángok lobogjanak fel bennünk. Semmi kispálya. Halálos szerelem, szülői és gyermeki szeretet, hűség, becsület, árulás, vérontás – mindez a végsőkig vive.
Emilia Galotti (fotó: Janics Attila)
Babaház (Nóra) / Stúdió K Színház, Budapest
A Stúdió K bemutatója jókor van jó helyen. (…) Perovics Zoltán tervezte az előadás hátborzongató látványvilágát, magát a Babaházat, a merev, festett arcú, semmilyen szabadságot nem ismerő babáival. Mintha egyetlen szereplő sem élne, mindössze egy riadt szempár él: Nyakó Júlia Nórájáé.
Cím nélkül (hajlék-kaland-játék) / Mentőcsónak Egység; STEREO Akt
A részvételi színház eszközrendszerével működtetett interaktív társasjáték középpontjában az utcán élők lehetőségeinek és túlélési stratégiáinak mérlegelése, valamint százezer forint összegyűjtése áll. (…) A darab a benne foglalt didaxis ellenére fontos és aktuális társadalmi kérdéseket vet fel, miközben sok mindent elárul rólunk, a játékban résztvevő nézőkről is – indokolják az előadás fontosságát.
Menekülés / Szegedi Nemzeti Színház
A szegedi társulat mostani állapotában valóságos csoda ez az előadás. Bár Bulgakov darabjának első része, a megvert fehérek drámája a polgárháború dúlta Oroszországban nem tud elég erősen megjelenni, talán az igazán alkalmas férfiszínészek hiánya miatt is, a második részben az egykori orosz elit szétzüllését az emigráció viszonyai között érzékletesen ábrázolja Zsótér Sándor rendezése – olvasható a 7óra7 indoklásában.
Menekülés (forrás: Szegedi Nemzeti Színház)
Bádogdob / Katona József Színház, Budapest
Hegymegi a fordulatokkal teli történetet számtalan ötlettel, sok mozgással, mindvégig izgalmasan tálalja. A XX. század vérzivataros évei a rengeteg tragédia mellett is humorba oltva jelennek meg Elek Ferenc és Dér Zsolt kettős főszereplésével - írják.
A 7óra7-en megjelent cikk teljes terjedelemben itt olvasható.
Kapcsolódó
Az elmúlt év legfontosabb előadásai – I. rész
Az elmúlt év legfontosabb előadásai – II. rész
Az elmúlt év legfontosabb előadásai – III. rész