A FACT lényege az ismerkedés, az együttlét és a közös munka

Nemzetközi fesztivált indít a Színház- és Filmművészeti Egyetem. A program bemutatása mellett Kiss Csabát, a rendezvény művészeti vezetőjét kérdeztük.

Nem új számodra a feladat, hiszen Miskolcon már elindítottál egy hasonló fesztivált. Mi az, amiben a FACT eltér a vele rokon, hazai kezdeményezésektől (Miskolc, Kecskemét)?

A budapesti FACT  (Festival. Arts. Cinema. Theatre.) a négy évig működő, külföldön is jegyzett miskolci SZEM fesztivál szellemi utóda, amit ha jól tudom, idén már nem rendeznek meg (ezt a miskolci teátrum is megerősítette - a szerk.). A FACT lényege az ismerkedés, az együttlét, a közös munka. Hogy a különböző európai színház-és filmművészeti egyetemek hallgatói találkozhatnak egymással, a budapesti művészeti egyetemek diákjaival és a közönséggel. Más hasonló szemléktől (Amszterdam, Szentpétervár, Brno, Szarajevó stb.) eltérően a FACT-en való részvétel feltétele, hogy az adott társulat a fesztivál egész idején Budapesten tartózkodik, részt vesz a közös programokon, workshopokon, beszélgetéseken.

felkegyelmu.JPGA félkegyelmű bukaresti színinövendékek előadásában (képek forrása: Színház- és Filmművészeti Egyetem)

Az is egyedivé teszi az egyetemi fesztiválok között, hogy a FACT-en mindkét művészeti ág – a színház és a film – megjelenik. Jövőtől – amikor remélhetőleg kissé több pénzünk lesz – egy nemzetközi filmfesztivállal is bővíteni fogjuk a FACT programját. A kapcsolatfelvételben, válogatásban a diákoknak is fontos szerepe van, maga a FACT név is a hallgatók ötletei alapján, összegyetemi szavazással született. Az idei fesztivál egy dobbantó, jövőre szeretnénk legalább hat napos munkafesztivállá tenni – az előadások mellett színházi és filmes workshopokkal, mesterkurzusokkal, a többi budapesti művészeti egyetemmel való lényegi együttműködéssel. Az utolsó esemény pedig egy 24 órás filmforgatási verseny lesz.

Milyen szempontok alapján válogattatok a fesztiválra?

Az előadások harmad-ötödéves hallgatók vizsgamunkái, némelyek rendező-tanár irányításával, de vannak rendező-hallgatók által színre vitt produkciók is. A válogatás fő szempontja, hogy minden külföldi műhely eredeti, a rá leginkább jellemző produkcióval érkezzen. Nagyon izgalmas egymás mellett látni, mennyire különböző eszköztárral, szellemiséggel dolgoznak egymástól pár száz kilométerre levő akadémiák.

 

A fesztiválról

A fesztivál első évében a szervezők négy külföldi és két hazai színművészeti egyetem hallgatóit hívták meg: a müncheni Bayerische Theaterakademie August Everding, a prágai DAMU, a bukaresti Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L Caragiale”, valamint a svájci Accademia Teatro Dimitri intézménye mellett bemutatkozik a Kaposvári Egyetem Színház szaka és a házigazda Színház- és Filmművészeti Egyetem.

ingolstadt.JPGA nyitónapon az Uránia Nemzeti Filmszínházban az SZFE hallgatóinak három díjnyertes vizsgafilmjét - a Szép alak, a Betonzaj és A kamaszkor vége című alkotást - vetítik, továbbá megnyitják a Magyar Képzőművészeti Egyetem látványtervező szakos hallgatóinak kiállítását.

                (Az ingolstadti invázió Budapestről)

A fesztivál első napján, február 3-án a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem III. éves színészosztálya (osztályvezető tanárok: Börcsök Enikő és Zsótér Sándor) mutatja be Marieluise Fleisser: Az ingolstadti invázió című művét az Ódry Színpadon. Az előadást a végzős bábrendező szakos Szilágyi Bálint állította színpadra. „A történetnek nincs egy központi szála. Brecht azt mondta az írónőnek, úgy írja meg a darabot, mintha autóalkatrészekből állna. Látszólag nincs összefüggés az egyes jelenetek között, de ha egyberakjuk ezeket az apró darabkákat, mégis egy egésszé állnak össze” - olvasható a színlapon.

Szintén az Ódry Színpadon lesz látható február 3-án a fesztivál OFF programjában Kovács Domokos H.A.N., avagy gender-kérdés három táncban című produkciója, amely a tánc és a bábszínház kettőséből született. Új nyelven szól a párkapcsolati problémákról, a párválasztás nehézségéről, féltékenységről, megcsalásról, a szerelem útját álló gátakról. A táncszínház eszközeivel keres választ ősi kérdésekre, mint például: mennyire határozza meg életünket, hogy milyen testbe születünk; mit jelent férfinak, illetve nőnek lenni; és mi van a kettő között?

Az „I.L. Caragiale” Színház- és Filmművészeti Egyetem (Bukarest) hallgatói adják elő a Padlás játékterében Dosztojevszkij A félkegyelmű művét február 3-án. A bukaresti színésznövendékek előadása, a színlap tanúsága szerint e mű kortárs megközelítését nyújtja, tele színnel és energiával, ahol minden egyes karakter saját zavaros és törékeny élettörténetének főszereplőjévé válik. A rendező, Bogdana Darie úgy döntött, hogy nem határozza meg pontosan a cselekmény idejét és helyét, hanem a regényből kiválogatta azokat a nehéz helyzeteket, azokat a kritikus döntéseket, amelyeket a szereplőknek egyetemes élethelyzetekben kell meghozniuk. A színésznövendékeknek pedig ezekkel a helyzetekkel, ezekkel a döntésekkel kell megbirkózniuk.

Február 4-én a Kaposvári Egyetem negyedéves hallgatói (osztályvezető tanár: Uray Péter) Shakespeare Rómeó és Júlia című mutatják be. Ebben a vizsgaelőadásban mindenki Rómeó és mindenki Júlia. Közösen próbálják megérteni és megtalálni a szerelmet. „Ég és föld lett benned eggyé” - mondja Lőrinc barát Rómeónak. Ebből az állításból próbálták megfogalmazni a színinövendékek, hogy mi az a titok, amitől az ember földöntúlinak érzi magát a szerelemben, és miért kell hinnünk, hogy a halál így legyőzhető. Az előadást ifj. Vidnyánszky Attila rendezte és Vecsei Miklós írta színpadra.

romeo_ok.JPGRómeó és Júlia a kaposvári egyetemről

Különleges programot is láthatnak az érdeklődők február 4-én a Várkonyi-Nádasdy teremben mikroSZPUTNYIK címmel: a μMikro egy miniatűr színház, egyetlen néző számára. A prágai Alternatív és Báb Tanszék két harmadéves hallgatója, a látványtervező Tereza Černa és a színész Dominik Migač. közösen hozták létre ezt a különleges színházi teret, amelyben egy néző egyetlen 4,4 x 7 centiméteresen lyukon keresztül nézheti az előadást. A 11 perces előadás az első orosz űregység, az űrben szálló Szputnyik kalandjait dolgozza fel. A képregények technikáját idéző produkcióban az alkotók filmes eszközökkel is élnek, például snittekkel váltanak a jelenetek és nézőpontok között, miközben az általuk mozgatott papír elemekből és fényekből építik fel a mikrokozmoszt.

Szintén február 4-én a Padlás játékterében kétszer látható a Prágai Előadóművészeti Egyetem Színművészeti Karának (DAMU) The Woods (Az Erdő) című rövid produkciója, Nina Jacques rendezésében. Az előadás, a Piroska és a farkas, az Alice Csodaországban és más fiatal hősnők kalandjait dolgozza fel. A főszereplő, Katherine az erdőben kószál, közben pedig különös dolgok történnek vele. Az előadás egyszerre szól nemiségről és felnövésről, a távolságról ember és ember között és a félelemről, amely elválaszt minket egymástól. Felteszi a kérdést: hol kezdődik a felnőttkor és hol végződik a gyermekkor? És hol lépünk át egyikből a másikba?

the_woods.JPGThe Woods Prágából

Szintén a Várkonyi-Nádasdy látható Bertolt Brecht Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése című műve február 4-én, a fesztivál OFF programjában. A történelmi apropó ma már iskolai tananyag, az alkotók fiatalok – ideális célközönség tehát a középiskolás, illetve a fiatal felnőtt korosztály. De az előadás nem kizárólag őket célozza, hiszen a gengszter-történet hátterét adó korrupció, a gazdasági válság, a félelemkeltés a 21. században is jelen van, és a drámán keresztül lehetőség nyílik megvizsgálni azt is, milyen felelőssége van az egyénnek és a közösségnek egy-egy Arturo Ui felemelkedésében. Az előadás a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Kaposvári Egyetem Színházi Intézetének koprodukciójaként jött létre, Nagy Márk rendezésében.

A fesztivál zárónapján, február 5-én az Ódry Színpadon a müncheni August Everding Bajor Színházakadémia IV. éves színészhallgatói Wolfgang Herndorff Csikk című regényének színpadi adaptációját adják elő. A regény 2012-ben magyarul is megjelent. A kritika gyakran hasonlítja Salinger Zabhegyezőjéhez, ugyanis ahhoz hasonlóan szól kallódó fiatalokról, azok szerelmi történeteiről, egyszóval a felnövésről, a német szerző szellemes és könnyed stílusában.

csikk.JPGA müncheni Csikk előadása

Szintén a fesztivál zárónapján tekinthetik meg az érdeklődők a Padlás játékterében a svájci Accademia Teatro Dimitri hallgatóinak produkcióját, Insomnia címmel. A különleges összművészeti előadás a fizikai színház mozgásvilágát babjátékkal és élő zenével kombinálja. Az előadás olyan huszadik századi szerzők, rendezők és koreográfusok verseiből és szövegeiből épül fel, mint Antonin Artaud, Jerezy Grotowski, Lábán Rudolf, Edward Gordon Craig és mások. Az előadás rendezője Pavel Stourac.

Február 5-én este az Ódry Színpadon szerepelnek Zsámbéki Gábor és Fullajtár Andrea színészosztályának hallgatói: Bernard-Marie Koltès Roberto Zucco című művét adják elő, Horváth Csaba rendezésében. Egy valós történet, valamint Zucco angyalarcú alakja ihlette meg Koltès-t, aki lírai darabjában mutatja föl társadalom és egyén viszonyát, az elvárásokat, a ki nem mondott kérdéseket és az elhallgatott válaszokat.

zucco.JPGRoberto Zucco a budapestiek előadásában

A fesztivál záróelőadásaként az OFF programban látható Olasz Renátó és Horváth János Antal (a SZFE hallgatói) Utolsó estém a földön című műve. Az előadást a hallgatók teljesen önállóan valósították meg és több tabunak számító témát boncolgat. Mindehhez innovatív formanyelv társul, amit sokak számára nehéz lehet elsőre befogadni, feldolgozni és értelmezni. A foglalkozás során drámajátékokon keresztül gondolkodtak az előadás által felvetett témákon. Két fő célt tűztek k: kapaszkodót szeretnének adni ennek a ránézésre teljesen kusza, értelmezhetetlen világnak a befogadásához és választ keresni a diákokkal a megannyi felvetett kérdésre a szereplők problémáiból, félelmeiből kiindulva személyes kapcsolódást keresve hozzá. Az előadást Olasz Renátó rendezte.

A fesztivál ideje alatt Budapesten tartja éves konferenciáját az E:UTSA (Europe: Union of Theatre Schools and Academies), amely a kontinens legjobb színházi egyetemeit tömöríti Madridtól Szentpétervárig. A konferencia témája – a hallgatók önálló alkotásainak és nemzetközi koprodukcióinak támogatása.

A fesztivál programjairól bővebben a Színház- és Filmművészeti Egyetem honlapján lehet olvasni.

(Forrás: Színház- és Filmművészeti Egyetem, szinhaz.hu)

süti beállítások módosítása